Ola,
Mijn 2.0Hdi heeft ‘s ochtends soms wat moeite om op gang te komen. Gloeispiralen zijn al vervangen. Laatst een busje injector reiniger in de tank gedaan, heeft niets geholpen.
Ik wil weten of er misschien een injector tussen zit die het niet helemaal lekker doet. Kan ik gewoon bij het stationnair lopen één voor één de electrische aansturing loskoppelen om te luisteren of er een verschil in terugval zit van het toerental?
Tweede, is er een makkelijk trucje om het koude start relais door te meten? Waar zit die eigenlijk? Wie weet gloeit die namelijk niet na of gloeit die misschien wel helemaal niet.
Merci!
2002 Multispace 2.0Hdi
Kan een andere 2.0Hdi rijder me misschien bevestigen of er wel een voorgloei lampje in de cockpit brandt als het heel koud is? Ik heb de mijne nog nooit gezien maar het is me ook niet helemaal duidelijk of er wel zo’n controle lampje op zit ivm de hele korte voorgloei tijd van de Hdi’s.
Merci
2002 Multispace 2.0Hdi
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat lampje zit er wel degelijk, maar licht echt alleen op als het heel erg koud is buiten.
Aha, merci!
Nou dan zit er ergens een foutje in het systeem dus. In november hier al nachten van -10 gehad en nooit een lampje gezien… (En vorige winter ook niet).
De vraag is alleen doet het systeem het niet omdat het controle lampje kapot is of iets anders? (Kan me niet voorstellen dat een kapot lampje het systeem ondermijnt..).
2002 Multispace 2.0Hdi
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat kan ik je helaas ook niet vertellen… Wat ik wel weet is dat in mijn C5 het lampje wel oplicht, maar de Lexia aangeeft dat hij niet gloeit (start even goed prima, maar soit)...
Heb ook een 2.0 HDi van 2005, maar nog nooit ergens een lampje zien gloeien.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
mvdlans schreef:Ik wil weten of er misschien een injector tussen zit die het niet helemaal lekker doet. Kan ik gewoon bij het stationnair lopen één voor één de electrische aansturing loskoppelen om te luisteren of er een verschil in terugval zit van het toerental?
Dit kan helaas niet, als je 1 stekker lostrekt, dan valt de motor uit en zal het motormanagment lampje gaan branden.
Deze blijft branden, tot je dit reset met een lexia.
Ha ha…. Niet doen dus… Begrijp ik hieruit dat een 2.0Hdi uit 2001 dus wel uitgelezen kan worden met een redelijk goedkoop tooltje? Ik heb hier dus wel een OBDII meter maar die leest alleen de Mégane uit en niet m’n Berlingo, die kan pas vanaf 2004 met OBDII uitgelezen worden.
Anyway, zo eerst met de multimeter de spanning checken of die voorgloeit of niet. Lekker koud geweest vanacht. Ben er vrijwel zeker van dat die het dus niet doen aangezien er bij het starten altijd een flinke pluim grijze rook uit komt en die de eerste twee km’s aanhoud. Daarna rookt die nooit meer.
2002 Multispace 2.0Hdi
Goed, het gloeien werkt weer! Ik heb er weinig aan hoeven doen. Heb eerst het voorgloei relais open gemaakt want die verdacht ik van oxydatie, zag er als nieuw uit. Daarna het bruine doosje (Bitron wordt dat hier in Frankrijk genoemd, net zoiets als het Neimann relais) open gemaakt, contacten schoon gemaakt maar zag er ook goed uit.
Afin, nachtje vorst er over heen en ik met de multimeter onder de kap en wat denk je, bij contact aan een gloeispiraaltje op het dashbord! Me happy, zal dus toch wel iets van een vuil contact geweest zijn. Gloeien doet die dus weer en het start een stuk sneller. De rook houdt nog wel aan de eerste kilometers dus ga nog wel nameten of die wel nagloeit.
Nu nog een schroevendraaier op de injectors zetten om te luisteren of er eentje een ander geluid heeft dan de rest om te verifiëren of er een rotte tussen zit zonder de aansturing los te trekken!
2002 Multispace 2.0Hdi
Nou, een beitel op de verstuivers gezet om te luisteren. Had ergens gelezen dat als je twee tikken ipv één hoort, hij inwendig lekt.
Nou hoor ik geen twee tikken in de verstuivers maar twee verstuivers tikken wel echt veel harder dan de andere twee (twee geven een ‘normale’ tik, de andere twee doen bijna pijn aan m’n oren). Het aparte (of toeval) is dat het precies om en om is. Normaal of zijn er twee ‘versleten’? (Altijd leuk tik geluidjes uitleggen op een forum ).
Anyway, voor een beessie met twee ton op de teller misschien ook wel normaal. Ik ga in ieder geval niks meer aan de verstuivers doen. Loopt te snel in de papieren. En zelf er uit halen om te checken durf ik niet aan. Ik lees te veel verhalen dat ze te vast zitten en afbreken in je cilinderkop met alle sores van dien.
Ps, nagloeien doet die nu ook, vanochtend de multimeter er op gezet.
2002 Multispace 2.0Hdi
Ik weet niet hoeveel je zelf wil doen.
Dit is hoe ik mijn injectors heb getest (2.0 HDi 110).
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=16217&start=230
Note: inmiddels weet ik dat je met een Lexia ook eea kan uitlezen (en dus ook maar aangeschaft).
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Wow, idd een erg mooie test opstelling! Klasse! Wie weet dat ik van het voorjaar ook zoiets in elkaar zet. Ik wil het toch weten….
2002 Multispace 2.0Hdi