Beste lezers,
Zoals men weet heb ik een vergiet als auto, dus vandaag weer eens een uitstapje naar de lokale automaterialenzaak gemaakt om te halen:
- thermoschakelaar
- kvs
Nou, ik pak me een jerrycan antivries, pleur hem op de balie waar je normaal klein grut bestelt, en zeg tegen die pipo: ik heb een thermoschakelaar nodig, kenteken dit, zus en zo moet ie uitzien. Enfin, hij gaat dat ding halen (21 euro !) en hij zegt tegen mij: ga je dat (=antivries) erin pleuren? ik zeg: jazeker… zegt hij van: moet je niet doen, aangezien Citroens daar niet tegen kunnen, dat lost namelijk pakkingen en weetikveel aan.
Het eerste wat door mijn kop ging was: kut. Ik heb voorheen namelijk al 3/4 liter antivries in de bix geflikkert. Nou is dus mijn vraag: hoe schadelijk is het wanneer er antivries in m’n koelsysteem zit? vreet het daadwerkelijk pakkingen aan, of kan 3/4 liter niet echt veel kwaad?
Ik heb hier in ieder geval een jerrycan van 5 liter koelvloeistof staan, dus ik kan morgen alles eruit halen en verse kvs erin duwen.
thanks alvast
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ik vind het persoonlijk stierenpoep, koelvloeistof is niets anders dan aan gemaakte veredelde antivries, ik ben wel van mening dat kvs beter is dan water met av.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
-Wat voor antivr(f)ries was het, merk? beveiliging?
Normaliter is koelvloeistof en antivries hetzelfde, echter er zijn verschillen in het mengen met water, misschien als je de gegevens doorgeeft dan kan ik zien wat het is..
Emiel (niet opdrinken ga je dood aan…...)
Ik heb even de antivries gehaald. bij deze wat gegevens over de AV:
merk: MPM (international oil company)
Antifreeze BS 6580 / AFNOR 15-601
gebaseerd op mono-ethyleenglycol en additieven.
Verder staat er niets van wat erin zit.
KVS:
Merk: MPM (international oil company)
coolant -26ºC
BS 6580 / AFNOR 15-601
gebaseerd op mono-ethyleenglycol en additieven en gedemineraliseerd water.
owkeej, duidelijk. die KVS is exact hetzelfde als AF, maar er zit demi water bij.
dat verhaal van rubbers aantasten is dus een brrodje aap van een mongool die er de ballen verstand van heeft.
oftewel hij heeft iets gehoord en denkt meteen dat ie alles ervanaf weet.
er is (ooit(ik weet het ook nie exact)) een antievries op de markt geweest specifiek voor 1 merk.
die had dus wel de eigenschap om rubbers van andere merken op te vreten.
gein was wel dat het ook omgekeerd het geval was.
hou me ff te goede,, dit is wat me dus verteld is door iemand die ik als vakidioot beschouw,,dus zal wel grond van waarheid bevatten.
tegenwoordig kun je zelfs (niet aan te raden) koelvloeistof met antivries mengen.
dat zal geen nadelige gevolgen hebben voor je koelsysteem, maar helemaal jofel is het natuurlijk ook niet.
Citroen kan je het beste vullen met permanente koelvloeistof.
maar een willekeurig merk antivries mag natuurlijk ook.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
nou, ik weet ook alleen dat atv met demi water koelvloeistof is.
en er is wel degelijk verschil tussen de diverse koelmiddelen.
bij ons heb je tegenwoordig (blauw)ook longlife atv en kvs dit kan je gewoon mengen hoor.
vw heeft ook longlife en die is rood, als ik het meng ( met longlife van citroen) in een glazen pot mengt het gewoon en wordt alleen de kleur anders blijft ook gewoon meetbaar.
ik heb ook weer van collega’s gehoord die de longlife in oude auto’s gebruikten (bij net vervangen koppakking) die hielden het geen half jaar uit, daarna was de hele pakking weggevreten.ik heb dit zelf niet meegemaakt, en heb ook vraagtekens. In de C1 MOET ook weer een andere antivries.
Al die verschillende atv’s voor verschillende merken en types heeft natuurlijk te maken met metaallegeringen en andere gebruikte materialen en het aantasten daarvan. tegen gaan van electolitische corrosie etc.
misschien kan iemand verlichting scheppen in deze, voor vele, duistere materie
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
V2 schreef:Er staat wel een artikel op Wikipedia, met de volgende interessante passage:
Wikipedia schreef:Glycol antifreeze solutions should generally be replaced with fresh mixture every two years. Many modern cars now come filled with organic acid technology (OAT) antifreeze, which has an extended service life of five years. OAT solutions are not compatible with glycol and, if changing from one type to the other, the cooling system must be thoroughly flushed with clean water. Typically OAT antifreeze contains a red or pink dye to differentiate it from glycol (blue or green).
kijk dat schijnt al wat meer licht op de zaak.
echter wat is het gevolg dan als je het (per ongeluk)wel mixt?
en welke zit er nu dan in de C serie van citroen?
en waneer is die moderne reut dan ingevoerd?
mvgr wupke :
Meestal is het beter om niet verschillende vloeistoffen te mixen, dit kan in extreme gevallen zelfs gaan korrelen, gebruik gewoon goeie koelvloeistof en meng het met water zoals aangegeven staat op de verpakking, kan er niets misgaan, en ohja om de twee jaar wisselen is niet pure noodzaak maar gewoon preventief onderhoud, de addatieven zorgen oa ook voor de smering van de pomp en het soepel houden van keerringen en rubbers.
Emiel
veel poeha en weinig lucht.
zo lees ik het tenminste.
oke voor GM en USA cars is het leuke info.
maar ik mis echt het stukje waarin staat WAT er gebeurd als je ze mixed.
grappige is bv dat als laatste hij schrijft:
For temporary use, as in a roadside emergency, mixing different coolants is better than using just plain water. But the system should be flushed out and refilled with the correct coolant as soon as possible.
en dan staat er doodleuk, dat je beter een of andere antivries erin kan doen, dan puur water !
ik vind dit op zn zachtst gezegd ,vreemd.heel vreemd.
water is neutraal,en is de basis mengvloeistof van antivries..
maw,, leuke info, maar je kan er weinig mee.
wel geeft het aan dat je het beste hezelvde product in je auto kan doen.
maar blijft wel de vraag, los van de kleurtjes,,, hoe weet en zie je dat?
mvgr wupke:die in het vervolg ietwat zorgvuldiger zal zijn met het bijvulradiator gebeuren…
V2 schreef:Puur antivries in je koelsysteem lijkt me overigens geen wijze actie, het kookpunt ligt dan fors lager dan als je er koelvloeistof in doet. Ik word overigens niet helemaal wijs uit die temperaturen. Volgens mijn referentie is het smeltpunt van mono-ethyleenglycol (1,2-ethaandiol, glycol) -11.5C. Hoe die koelvloeistof dan op -26C komt volg ik niet helemaal, zal wel aan de additieven liggen. Het kookpunt is volgens mijn bron 93C bij 12atm, dus een vrij hoge druk. Hoe het bij omgevingsdruk zit zou ik niet weten, geen zin om dat om te rekenen. Misschien weet iemand die slimmer is dan ik het wel
edit: ok, die 93C klopt dus niet. Het is 198C, dat biedt wat meer speelruimte Hoe het dan zit met pure glycol in je koelsysteem durf ik niet te zeggen. Experts?
Het probleem is dacht ik dat de warmte-afgifte ietsje minder is met alleen glycol dan wanneer er demin water + glycol in zit. Dat kan voor motor-toepassingen “onwenselijk” zijn.
Ich bin ein Breaker
kreazyV8wuppo schreef:dat verhaal van rubbers aantasten is dus een brrodje aap van een mongool die er de ballen verstand van heeft.
oftewel hij heeft iets gehoord en denkt meteen dat ie alles ervanaf weet.
er is (ooit(ik weet het ook nie exact)) een antievries op de markt geweest specifiek voor 1 merk.
die had dus wel de eigenschap om rubbers van andere merken op te vreten.
gein was wel dat het ook omgekeerd het geval was.hou me ff te goede,, dit is wat me dus verteld is door iemand die ik als vakidioot beschouw,,dus zal wel grond van waarheid bevatten.
tegenwoordig kun je zelfs (niet aan te raden) koelvloeistof met antivries mengen.
dat zal geen nadelige gevolgen hebben voor je koelsysteem, maar helemaal jofel is het natuurlijk ook niet.Citroen kan je het beste vullen met permanente koelvloeistof.
maar een willekeurig merk antivries mag natuurlijk ook.mvgr wupke
Ford, Opel, Volvo, Mercedes, deze merken hebben wel degelijk huin eigen samenstelling van KVS, olie en meer. Gooi je er wat anders in, kun je 100% rekenen op problemen.
Citroen, Peugeot, en 9 van de 10 andere merken hebben dit niet, en kan je gewoon alles in donderen zonder problemen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
maakt niks uit welke je gebruikt is gewoon een fabeltje
dat is niet helemaal waar. ik heb zelf een tijdje bij opel gewerkt, en daar hadden mensen andere KVS in hun nieuwe astra gedaan. met als gevolg warmlopers en corrosie, dichtslippen van het blok. er waren zelfs auto’s bekend bij het bedrijf waar de koppakking het van had begeven.
Bij ford en volvo geld dat ook voor de bakolie bv.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Helemaal mee eens, kijk maar eens naar VW, waar de G11 en G12 koelvloeistoffen worden gebruikt, meng je deze twee krijg je een bruine korrelige substantie, geld ook voor mengen met andrere vloeistoffen, en het was ook zeer gebruikelijk dat firma’s zoals Automat en Halfords deze klanten gewoon de blauwe vloeistof meegaven en zeiden; kan geen kwaad met als gevolg dat het hele koelsysteem gespoeld en opnieuw gevuld moest worden.
Emiel