Beste forum leden!
Sinds vandaag de trotse eigenaar van een Citroen Xantia 1.9 SD. Heeft wel al de nodige kilometers gelopen maar kwam van de 1e eigenaar. Nu ben ik niet super bekend met diesel en de temperaturen.
De auto moet 2 nieuwe o ringen bij de pomp want daar lekt wat diesel (druppels) kosten bij die specialist 100 euro, misschien weet iemand een ander adres? ( ging om heel simpel klusjes volgens hem).
Auto is verder net weer door de APK en in top staat alleen nu viel tijdens de terug reis mij op dat de motor netjes onder de 90 graden bleef terwijl ik toch flink doortrapte om hem even te testen.(reis was 200 km) maar net in de stad zat de temperatuur rond de 100 graden dan leek het wel of de fans ingrepen en hij weer zakte naar 95 en daarna weer 100 en dan weer 95. Is dit normaal? Mogelijk kon het ook komen omdat de kachel lichtelijk aanstond las ik ergens.
Graag jullie vakkundige blik erop.
Welkom op dit meer dan nuttige en leuke forum Dave…....ik heb ooit in een grijs verleden ook een SD (slome diesel) gereden, ook met veel plezier overigens…...waardes zaten altijd zo rond 90 graden met caravan iets hoger…..
Peter
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dave,
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je Xantia! Veel plezierige kilometers gewenst!
Wat betreft je temperatuur: mijn 1.9 TurboD is vrijwel niet van 85 á 90 graden af te krijgen, tenzij je met 38 graden buitentempreatuur stevig door trapt. Daan haalt-ie 95 tot 100 graden wel. Ik zou bij de huidige temperaturen niet verwachten dat je ‘m in de stad naar 100 graden kunt krijgen. In stadsverkeer krijg je dan weer wel wat minder rijwindkoeling. Daarom is het met jouw verschijnselen niet ondenkbaar dat je radiateur aandacht nodig heeft (dichtslibben, kern niet meer tof).
Wat betreft je dieselpomp: daar moet je snel even een item van maken. Als hij nu drupt, loopt binnen de kortste keren de dieselolie in een stroompje van je blok af. Vraag me maar eens hoe ik dat weet. In mijn geval is er een complete inspuitpomprevisie aan gespendeerd. Dat kost best wel geld - daar haal je tegenwoordig ook een nette Xantia voor - maar dan heb je wel wat. De ‘normale’ lekkage vindt plaats op de pakking tussen pomp en verdeelblok. Of dat in situ aan te pakken is zou ik niet zomaar durven zeggen. De pomp eruit trekken is redelijk vervelend werk (simpel, maar je kan er niet erg makkelijk bij), maar dat gezegd hebbend: die specialist hoort te weten wat-ie beweert.
Houd ons op de hoogte!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hoi,
Bedankt voor de snelle reactie, ik ga zelf morgen ook even de koelvloeistof nalopen. Op de heenweg had ie namelijk geen last van hoge temepraturen.
Maar nu vanavond ging het helemaal mis, Toen ik bij de stoplichten stond viel mij wat rook op en later bij het tankstation bleek het blok te roken van onder uit, leek wel bij dat blauwe vaatje vandaan te komen (motor volgens sensor 90 graden nog). Auto leek wel wat zwarte olie op het blok te hebben wat er volgens mij eerst niet lag. Op weg naar huis leek het wel erger te worden.
Auto tikten ook 105 graden aan heel even.
Ga morgen is goed alle oliepijlen en koelvloesitof nalopen. Zal vanavond een foto van het motorblok erop zetten en de mogelijke olie. Jullie horen van mij.
Wellicht toch een kat in de zak?
Wellicht komt de rook en de hitte van dat lekende olie ergens…?
Misschien moet je even precies achterhalen wanneer de temperatuur normaal is en wanneer niet. Als de temperatuur te hoog oploopt bij stilstaan verdenk ik de juiste werking van de fans.
Een te laag koelvloeistofpeil kan dit ook veroorzaken. Dat kun je gemakkelijk controleren.
Als het wel op peil is, zou het circuit ernstig vervuild kunnen zijn. Je zou een slang van de radiator kunnen losnemen en dan alles kunnen doorspoelen met de tuinslang.
Mocht de radiator niet meer goed werken (door bv corrosie), dan kan ik je helpen, ik heb nog een nieuwe staan die je voor weinig kan overnemen.
Succes en groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Hey,
Bedankt voor je aanbod. Echter lijkt het mij raar hoe een radiator die het 2 uur eerder top deed ineens zo raar zou doen.
ik zelf zit met die olie in mijn hoofd die op het blok lag. De kachel deed het overigens ook niet en die werkte eerdeer ook, maar volgens de dealer moest ik op het dashboard slaan en zou die het weer doen. Wil de auto graag weer helemaal netjes werkend hebben. En ben best bereid te investeren
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Investeer dan in een betere auto.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Olie op het blok + lekkende inspuitpomp = ???
Olie + blauw vaatje -> pakking oliefilter gaar? Hoe is dan de rest? Laag oliepeil kan ook hoog oplopende motortemperaturen verklaren.
Afijn. Even wachten tot we beeld hebben, daarna verder kijken. Dat gaat beter dan speculeren.
Dan nog dit:
Dave Masseur schreef:De kachel deed het overigens ook niet en die werkte eerder ook, maar volgens de dealer moest ik op het dashboard slaan en zou die het weer doen.
Kachel (warmte) of aanjager (wind)? Aanjagers lijden aan brakke stekkers en versleten koolborstels die eventueel dit soort gekkigheid kunnen veroorzaken. De kachel is een permanent meecirculerende radiator die in je koelsysteem zit. Ik kan me niet zomaar voorstellen hoe op het dashboard slaan de werking daarvan zou kunnen beïnvloeden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Hoi Derk,
Blauwe vaatje kan vergeten worden de rook word denk ik veroorzaakt door olie die op het uitlaat systeem lekt.
Warmte kachel gaat het over, de “specialist” vertelde mij dat rechts onder op het dashboard slaan helpt voor het motortje van de verwarming op gang te helpen want die schijnt daar te zitten.
Oliepijl kan wel laag zijn door dat lekje. Heb even onder auto gekeken maar lekt niks als die stilstaat dus moet dan onder t rijden zijn.
Vanavond foto’s.
Alvast bedankt voor het meedenken
Hier alvast 1 foto van de olie en de locatie.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
EDIT: Goed kijken is wat waard… Ik zie net dat dat oliespoor over de hele breedte van de kop ligt… Waar komt dat nou vandaan?
Eerste gedachte: lekkende/losse verstuiver. De rook zou dan dieselolie zijn die op je hete blok en/of uitlaat verbrandt.
“Het motortje van de verwarming” is dus wél je aanjager. Die zit inderdaad rechts onder het dashboard. Stekkers gammel, weerstandsmodule gaar of gewoon versleten koolborstels in het aanjagermotortje.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Ga daar binnenkort naar kijken, snap je opmerking over het oliespoor niet, ligt inderdaad over het hele blok maar schijnt vooral van de op de foto zichtbare locatie te komen. Enig idee wat de kosten zijn van de reparatie en wat het is?
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het lijkt wel een lekkage van, of rond, één of meer verstuivers. Kosten? Geen idee zolang niet duidelijk is wat er precies loos is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb even de kop schoongemaakt en motor laten warmlopen. Lijkt toch van de Diesel pomp te komen waarvan de o ringen vervangen moeten worden. Die lekt diesel en ik zie dat het diesel op de uitlaat loopt dat zal rook verklaren. Mogelijk ook de hitte? Want op de heenweg reed ik op de snelweg dus kon de diesel niet lang op de uitlaat/motor blijven liggen en in de stad rij je rustig dus blijft het liggen? ??
Morgen even langs garage, want de olie bij de verstuivers lijkt oud te zijn dus denk dat het de diesel is dat heeft ook prioriteit want ik verlies steeds meer geloof ik.
Zal ook morgen de olie en de koelvloeistof nalopen en nogmaals alles goed schoon maken. Dan heb ik een 100 km rit voor de boeg en zal ik daarna de auto nogmaals checken.
Er zit waarschijnlijk een Lucas pomp op, dan moet het aluminium deksel ook vervangen worden, want dat is dan uitgesleten.
Als het incl. deksel is, dan is € 100 een nette prijs, het is een specialistisch klusje, niet iets wat je effe snel doet als je niet zo thuis ben in diesels.
Oh, ik zie nu op de foto dat het een Bosch pomp is, dan hoeft het deksel niet, want daar zit een bronzen bus in die nog goed kan zijn. Het is echter wel lastiger en meer werk dan bij een Lucas pomp, dan is € 100 begrijpelijk.