EDIT MOD: Berichten van andere nieuwssites plaatsen met bronvermelding en link naar het oorspronkelijke artikel!
http://www.autoweek.nl/nieuws/26868/citroen-c4-cactus-rond-16000-euro
In Frankrijk zijn de prijzen van de Citroën C4 Cactus al bekendgemaakt. De nieuwkomer is in het thuisland vier mille goedkoper dan de C4 waarop-ie gebaseerd is. Zo kunnen we een aardige inschatting maken van het Nederlandse prijskaartje.
In Frankrijk is de basisprijs voor de Citroën C4 Cactus vastgesteld op 14.500 euro. Voor dat bedrag stap je in een Cactus met 1.2 e-VTi met 82 pk. De voordeligste C4 (de 1.4 VTi met 95 pk) kost er 18.550 euro, een prijsverschil van ruim 4.000 euro.
Als we dit doortrekken naar de Nederlandse situatie, zou de instap-Cactus bij ons voor zo’n 16.000 euro in de prijslijst komen te staan. De vergelijking gaat wel enigszins mank omdat onze basis-C4, die 19.990 euro kost, sterker is dan de Franse instapper. Hier is de 1.2 e-THP met 131 pk de basisversie. De productie hiervan begint overigens pas in maart.
De C4 Cactus is zo’n 200 kg lichter dan de C4; de fabrikant heeft het over 965 kilo voor de basisversie. De instap-diesel Blue HDI 100 is met een CO2-uitstoot van 82 g/km en een verbruik van 3,1 l/100 km goed voor 14% bijtelling. De basis voor benzinerijders wordt gevormd door de 1,2-liter driecilinder VTi met 82 pk. Citroën belooft een hiervoor een CO2-uitstoot van ‘minder dan 100 g/km’.
Dat de C4 Cactus voordeliger in de markt wordt gezet dan de C4 waarop de nieuweling is gebaseerd, was al bekend. De Nederlandse importeur heeft aangegeven dat de prijzen op de beurs van Genève bekend worden gemaakt. Tegen die tijd weten we of onze inschatting een beetje klopt.
C3 1.2 Vti EGS Collection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Dat zijn goede berichten. Ben benieuwd wat de verdere uitrustingsverschillen zullen zijn. Allemaal een tablet?
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Mooi nieuws! De Cactus wordt interessanter en interessanter!
Zuinig en goedkoop, wie wil dat nu niet voor de dagelijkse auto?
(Mijn klassiekers zijn al duur en onzuinig genoeg…!)
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Toch jammer dat ik die grijs witte niet op de citroen site terug vind.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Jawel hoor, derde pagina middenonder. Alleen tonen de kleuren op die pagina’s heel anders dan op de foto’s hier. Het lijkt er op dat de plastic Airbump stroken onder verschillende omstandigheden een heel verschillende uitstraling hebben. Zal ook wel komen doordat een ruw mat materiaal heel anders oogt dan glimmende strakke lak. Even afwachten maar tot we de Cactus in het echt kunnen bewonderen.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Hier lijkt de mat toch echt spierwit te zijn, terwijl wit geen deel uitmaakt van de vier kleuropties. Wellicht dat er in de loop van de productieperiode wel nog andere ‘matdesigns’ komen.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Vandaag in de bijlage van De Volkskrant een leuk artikel over 4 pagina’s (!) over de C4 Cactus, de 2CV, Citroën, en de Franse auto-industrie in het algemeen. Mooie paginavullende foto van een 2CV op de voorpagina van de bijlage.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Leuke reality-check met een enigszins positieve insteek.
Uit het artikel spreekt duidelijk dat Citroën de grenzen van haar eigenwijsheid weer wil opzoeken. ik ben voor!!
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Ik vond het ook een heel leuk stuk. Ga dat lezen!
Moet hem toch eerst in het echt zien.
Tot op heden denk ik dat hij wel in het rijtje van de eerste Fiat Multipla past.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Nee, want een ‘multivlaai’ is een foeilelijke auto en de C4 Cactus beslist niet…
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
De Multipla is een stijlicoon. Erg geslaagd ontwerp. Jammer dat hij door ‘de menigte’ zo afgekraakt wordt omdat hij anders is.
Zeker een citrofiel zou dit ontwerp met lef moeten kunnen waarderen.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
De eerste Fiat Multipla uit de jaren 60 was best een grappige ‘achterkant-voor’ auto en de eerste kleine-grotegezinnenauto. Die uit de jaren 90 vind ik ook wat minder gelukt…
Verder mogen, nee moeten, smaken verschillen.
Natuurlijk wil ik de Cactus ook eerst zien en rijden, voor ik een definitief oordeel geef. Maar de eerste indruk is wat mij betreft héél positief.
Bovendien geldt voor alle succesvolle Citroëns, dat een deel van de mensen ze haten en een ander deel er weg van is. In die zin zijn de Cactus (en ook de DS-lijn) echte Citroëns…
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tilanus schreef:De Multipla is een stijlicoon. Erg geslaagd ontwerp. Jammer dat hij door ‘de menigte’ zo afgekraakt wordt omdat hij anders is.
Zeker een citrofiel zou dit ontwerp met lef moeten kunnen waarderen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
tilanus schreef:De Multipla is een stijlicoon. Erg geslaagd ontwerp. Jammer dat hij door ‘de menigte’ zo afgekraakt wordt omdat hij anders is.
Zeker een citrofiel zou dit ontwerp met lef moeten kunnen waarderen.