Tips voor radiateur vervangen en koelsysteem hervullen
Gijs W
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 14-02-2014

Gepost: 15 februari 2014 12:33 AM

Hallo forumleden,

Sinds een jaar rij ik met een mooie Xsara Break uit 2003 rond en dat bevalt supergoed. Nu gaf de garage waar de Xsara in onderhoud is aan dat de radiateur in slechte staat verkeert. Hij ‘zweet’ nogal met name aan de onderkant. Het zou daarom een zwakke plek zijn of op korte termijn kunnen worden. Ik vraag me af of het nu al nodig is om de radiateur uit voorzorg te vervangen of kan ik ‘m beter oprijden tot ‘ie het begeeft? Dat gebeurt dan natuurlijk als het net niet uitkomt. Hebben jullie alvast wat tips voor het vervangen van de radiateur, eventueel door een gebruikte uit een sloopauto? En voor het hervullen van het koelsysteem? Ik vond daar op dit forum vrij weinig over. Op youtube staan diverse filmpjes, maar zijn er voor de Xsara nog specifiek aandachtspunten?

Groeten,
Gijs

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 15 februari 2014 09:41 AM
  [ # 1 ]

gijs, tweedehands ben ik niet zo,n voorstander van, nieuw kosten ze zo gem 60euro. op het internet, vaak neem ik ook gelijk de thermostaat mee, want als het systeem toch open is kan je dat gelijk meenemen. een paar tips,zet de kachel voor dat je begint op heet,dit omdat er meschien een kachelkraan zit gemonteerd, als je de slangen eraf hebt deze goed schoonmaken aan de binnenkant, bij de randen gaat vaak smurrie zitten of kalk afzetting, deze zorgen voor lekage als je de boel opnieuw monteert, dan het ontluchten, bij het shutbord lopen de kachelslangen het interieur in, hier op zitten de ontluchtings nippels, deze open draaien, ook heb je een plastic fles nodig, waarvan de onderkant eraf is, die gemonteerd word op het expantievat, dit is om het hoogste punt te verkrijgen van het koelsysteem, ivm luchtbellen in systeem. nu langzaam het systeem vullen, en af en toe in de onderste radiatorslang knijpen,als bij de eerst nippel,de vloeistof eruit loopt,ZONDER-LUCHTBELLEN, dan deze dicht draaien, dan naar de 2e en idem, dan geheel afvullen, de fles blijft zitten, en dan starten, opletten voor lekage’s en dat de temperatuur niet teveel oploopt, aan de slang die gemonteerd zit aan de thermostaat, voel je dat ie open gaat, want dan wordt ie warm/heet, nu ontlucht pas echt het systeem, omdat de thermostaat een kant van systeem dicht hield, nog even 10min laten draaien, motor uit, dan expantievat een beetje leegzuigen, bv plasticflesje met een stukje slang, of grote injectie spuit, tot merk teken op max staat, dop erop, en even gaan rijden, opletten dat temp-meter, niet het rood in gaat, en bij terug komst, nog even onder de kap kijken of alles nog dicht is.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 15 februari 2014 10:02 AM
  [ # 2 ]

hier nog wat prijsjes, radiator, 60,- a 80,- euro. thermostaat 15,-euro. koelvloeistof 30,-euro spec citroen/peugeot, bv kroon, let wel internet prijs, bv mister. ook nog even een afbeelding voor een fles, dit is dan wel orgineel,het gaat om het idee, fles met grote schroefdop en een rubber ring brengt ook uitkomst,

Afbeelding Bijlagen
ontluchting.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gijs W
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 14-02-2014

Gepost: 01 maart 2014 02:21 PM
  [ # 3 ]

Hartelijk dank voor de goeie tips!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook