Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De tijd dat alleen Lucas pompen lekten is over, ben ik bang
Die Bosch pompen worden ook allemaal ouder, en toen de mijne gereviseerd werd had de specialist in kwestie maar weinig goeds te melden over die 8% biodiesel bijmenging van tegenwoordig: dat schijnt dus wel degelijk pakkingen te vreten. Met oplopende jaren en veranderende omstandigheden, waar zo’n pomp nooit voor berekend was, kun je er op rekenen dat dit soort lekkages een standaard issue voor oudere diesels wordt…
Nou ben ik wel nog benieuwd waar nou dat oliespoor rond de verstuivers vandaan komt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Helaas denk ik tot nu toe dat ik hier snel afscheid zal moeten nemen, vandaag op weg naar de garage merkte ik wat lichte rook op achter me dus ben van de snelweg afgegaan eenmaal aangekomen bij de stoplichten viel de motor uit en kon ik nog net aan de kant gaan. Motorkap kwam heel veel rook onder vandaan dus toen ik die open deed zag ik dat de oliepijl stok omhoog geschoten was door de druk en van alles onder olie zat. (Temp volgens sensor was 90 graden) enige tijd onderzoek gedaan en leek erop dat er olie bij de koelvloeistof zat (overigens leek dat er ook heel weinig in te zitten). Alleen lijkt het niet op een kapotte koppakking want dan zie je vaak als je de olie pijlt belletjes op de stok en die waren er niet. Ook rookte hij niet overmatig.
Maar nu wil de auto dus helemaal niet meer starten, lijkt wel alsof hij geen diesel krijg (Brandstof pomp overleden?). Met een lekke koppakking wil een auto altijd wel starten nog, maar zoals ik zei zag ook geen grote rookpluimen.
Morgen komt de ANWB erbij, heb vandaag maar een lidmaatschap afgesloten die direct ingaat. Dus dan meld ik morgen dat ik met pech sta (Ging direct in).
Ik hoop dat ie nog valt te redden maar momenteel lijkt het erop dat ik een kat in de zak heb gekocht en gewoon pech heb gehad. Zou graag de auto blijven rijden want comfortabeler kom je niet vaak tegen.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is wel zuur! Geen garantie?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
De man was geen officiële BOVAG garage en is in de boeken een Citroen specialist.
Heb de beste man wel even per e-mail aangeschreven aangezien het zaterdag is en zal hem maandag nog even bellen over deze situatie.
Ikzelf voel me erg lullig onder deze situatie, nog geen dag verder en geen 200 km en dit komt al op de proppen. Zuur is het zeker.
Had plannen om deze Xantia een opknap beurt te geven had zelfs wat dingen besteld. Wou vandaag de o ringen bij de dieselpomp laten vervangen.
Ik wacht even morgen af wat de ANWB en garage zeggen en wat de kosten zouden zijn, mocht dit te hoog zijn dan houd het avontuur hier wel op voor de Xantia.
Zonde want de motor was nog helemaal top, starten in 1x vanaf koud en liep erg goed. Ook van binnen en buiten verkeerde auto in uitmuntende staat. Auto heeft maar 1 eigenaar gehad.
Helaas, auto overleden. Volgens de ANWB ging het om een compressieveer in de motor die gesprongen was. Nu kreeg de motor dus geen compressie meer.
Maandag de sloop bellen en dan heeft Nederland helaas weer ene Xantia minder. Erg zuur voor mij aangezien ik de auto net had.
Op naar de volgende auto..
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
In tegenstelling tot wat je misschien denkt naar aanleiding van mijn reactie van gisteren, vind ik dit echt heel vervelend voor je. Ik hoop dat de verkopende garage nog wat in de coulance sfeer voor je wil doen. Je koopt geen diesel met het idee dat de auto maar 200 kilometer mee gaat.
Neem bij een volgende auto een “kenner” mee. Sowieso weten 2 meer dan 1, maar iemand met kijk op (diesel) techniek zou je misschien behoeden voor nog een kat in de zak.
Eén ding weet je nu wel: als zo’n auto bij de verkoper al lekt op bijvoorbeeld de dieselpomp, deze dan vooral laten staan
Veel succes met zoeken naar een andere kandidaat!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vervelend allemaal zeg. Ik heb geen idee van de voorwaarden waaronder je die auto verkocht is, maar dit is zó belachelijk kort na aanschaf dat je mijns inziens toch inderdaad eens moet kijken of er met de garagist in kwestie iets te regelen is.
In ieder geval is het zinnig om te weten dat dit niet de normale gang van zaken is voor een Xantia diesel. Zowel de auto’s zelf als de XUD dieselmotoren zijn doorgaans erg sterk en kunnen heel hoge kilometerstanden aan, desnoods en bij redelijk onderhoud tot heel ruim boven het half miljoen. Laat je dus niet afschrikken om het opnieuw te proberen met een Xantia, want fijne auto’s zijn het zeker! De tip om iemand met de juiste kennis mee te nemen is wel goud waard trouwens, wat voor auto je ook gaat bekijken.
Succes met de afwikkeling en met het vinden van een knappe vervanger!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dave Masseur schreef:Helaas, auto overleden. Volgens de ANWB ging het om een compressieveer in de motor die gesprongen was. Nu kreeg de motor dus geen compressie meer…
Da’s toch wel raar als verklaring.
Dan zou de motor toch gewoon moeten kunnen lopen op de andere 3 cilinders?
Hoe ook, wel erg sneu allemaal.
Succes met de opvolging.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Hoi Alfred,
Arnold van de ANWB gaf aan dat de motor geen compressie meer kreeg. Vandaar ook dat de dipstick van de olie omhoog was geschoten en de olie eruit was gesprongen door de druk die mogelijk een kapotte compressieveer veroorzaakte of iets in die trand. Na 1 start poging wist hij het al zij die.
Verder weet ik het ook zo snel niet.
Heb de Citroen in iedergeval aangeboden voor onderdelen. Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224430/
Ik zou toch met die garage in de clinch gaan…is gewoon te idioot voor woorden…..
Peter
Ga ik ook zeker doen Peter, dit kan echt niet inderdaad.
Voorlopig geen auto voor mij meer bij die garage.
edit mod: geen garagenamen in het topic noemen aub!
Succes…laat aub even weten hoe dit afloopt…..heeft waarschijnlijk niet de hoofdprijs gekost…..maar knap lullig allemaal…zeker voor een “speciallist” ........die naam houden we erin hier op het forum…...
Peter
Garagenaam ben ik nu vergeten….maar toch…...succes ermee
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik kan alleen geen verband zien tussen een kapotte compressieveer en een lekkende dieselpomp. Maar dit is natuurlijk wel ontzettend balen. Houd ons op de hoogte wat betreft de coulance?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Zit geen verband in, maar volgens de ANWB had hij dit moeten zien aankomen.
Ik ga jullie op de hoogte houden!
2cvtje schreef:Garagenaam ben ik nu vergeten….maar toch…...succes ermee
Zie privébericht.