Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zit nu net even te kijken
Er staan 79 foto’s op, ik denk de meeste pers foto’s en foto’s die terug komen in folders.
Sommige zijn bekende van internet, andere heb ik minder vaak gezien. Wel allemaal in hoge resolutie.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even een vraagje over de bougiekabels.
Is de interne weerstand erg van belang?
In de Repair Manual staan deze namelijk beschreven.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Erg handig, van de zomer een nieuwe accu erin, en nu leeg…
Nooit gehad met de oude accu, maar goed daar hebben we startkabels voor.
Ik had nieuwe bobines en bougiekabels besteld en die er maar eens opgezet. De kabels had ik nog nooit vervangen in bijna 7 jaar tijd, ik vermoed dat ze nog veel ouder zijn. Kan dan geen kwaad lijkt me.
De bobines hetzelfde verhaal, wellicht zelfs nog de originele wie zal het zeggen, nu zitten er van die moderne op van CX Basis.
Nieuwe bobines in de houder, je moet wat extra gaatjes boren maar dan passen ze wel. De condensatoren heb ik gewoon overgezet.
De bobine stekkertjes vervangen door degene die bij de bobines geleverd zijn. En de bougiekabels geplaatst.
Na het plaatsen was het starten en lopen
Wel een fijn idee dat alles dan weer goed zit!
Na de motor warm gereden te hebben ook nog even met mijn nieuwe multimeter het toerental afgesteld:
1800 rpm is wat hoog zou je denken, maar je moet het delen door 2, de CX vonkt namelijk 2x per volledige slag van de cilinder.
De meter in het dash is niet bepaald betrouwbaar te noemen en heeft ook teveel toeren aan. Toen ik begon stond die afgesteld op ruim 1100 rpm. Nu dus rond de 900 en dat scheelt best wat geluid bij stationair loop.
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Strak werk
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Gave multimeter!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij leverde nieuwe bougiekabels een veel soepeler rijden op bij lage toeren. Ze gaan toch achteruit.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Mooi / netjes !
Volgende klusje cruise control ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks!
De multimeter is idd erg handig, ik wilde ook speciaal die RPM functie want ik wist al dat die in het dash gewoon teveel afwijkt om de stationair loop goed af te stellen.
break23m schreef:Bij leverde nieuwe bougiekabels een veel soepeler rijden op bij lage toeren. Ze gaan toch achteruit.
Ja dat gaan ze ook. Citroën zal ook voorschrijven wanneer ze vervangen moeten worden, alleen dat weet ik niet precies bij welk interval dat is.
Het leek ook beter te rijden, maar vaak kan je pas een goede conclusie trekken als je er wat meer in gereden heb.
Maar laatste tijd liep die soms gewoon echt niet fijn meer…
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Afgelopen zaterdag met de CX naar Reims gereden. Dat ging allemaal voorspoedig totdat we aankwamen, waar het zeer druk bleek te zijn. Goed na wat zoeken uiteindelijk een plekje gevonden in de berm waar inmiddels al veel auto’s stonden.
Het plekje opgereden toen de auto op zijn plek rolde hoorde ik een licht bonk. Vreemd want de motor begon direct wat minder te lopen… Even beetje gas bijgeven dacht ik, toen sloeg de auto direct af. Gelukkig starte de CX direct weer, maar zodra ik het gaspedaal aanraakte sloeg die direct weer af. Even buiten kijken dan maar. (op moment van de foto was het gras inmiddels plat gelopen, toen ik aan kwam rijden dus niet te zien)
De bumper lag op het putdeksel, dus de auto direct in de hoogste stand gezet. Na korte inspectie zag ik wat ik al vermoede de intercooler is geraakt… (gek genoeg geen enkele schade aan de bumper kunnen vinden)
Nog geprobeerd de CX iets naar achter te duwen, maar de wielen stonden in te diepe kuil om met de hand weg te duwen. Ook geprobeerd met stationair loop de koppeling op te laten komen, maar daar zat niet genoeg power meer in de motor om er zo uit te rollen.
De enige optie die ik nog had was de ANWB bellen. Na het verhaal doorgeven te hebben en alle gegevens doorgesproken te hebben zou er na ongeveer 1 a 1.5 uur een sleepwagen komen. Inmiddels was het rond half 12. Iets later kreeg ik een SMS dat de sleepwagen er rond 13:00 uur zou zijn. Om een paar min voor 1 uur zag ik de sleepwagen, natuurlijk direct gezwaaid, helaas zag de bestuurder ons niet en sloeg 300 meter vanwaar ik stond rechtsaf (terwijl dat een andere straat is dan ik opgegeven had).
Na een paar min had ik een onverstaanbare Franse iemand aan de lijn, welke mij ook niet kon verstaan. Na wat zinnen zei hij niets meer en liet de lijn open. Na nog een paar keer wat gezegd te hebben en ik niets hoorde maar opgehangen in de hoop dat hij een rondje zou maken. Blijkbaar niet, dus weer contact opgenomen met de ANWB. Nogmaals uitgelegd waar ik stond en het klopte met de eerste keer, dus de sleepdienst zou weer gestuurd worden.
Een tijdje later kwam er een andere sleepauto vanaf de andere kant die ik direct kon aanhouden. De man keek even snel en snapte het probleem. Daarna had hij het over verzekering bellen, dus ik de ANWB weer aan de lijn. Toen die even met de sleepdienst gesproken hadden bleek dit niet de sleepdienst te zijn die ze ingeschakeld hadden, hij kon dus niet helpen…
Nog een half uur later kwam daar dan eindelijk de juiste sleepauto. De CX had ik af en toe geprobeerd te starten om hem niet in te laten zakken. Maar doordat de motor flink afgekoeld was liep de motor inmiddels ook niet stationair meer. Sloeg meestal na flink wat sputteren binnen 2 a 8 sec af.
De sleper kon hem met de lier de auto op trekken, hij begreep in elk geval niets van de diravi en snapte al helemaal niet waarom het stuur zo zwaar ging. Uiteindelijk had hij hem vrij snel op de wagen en ik af aan mee te willen rijden naar de garage.
Dat had geen zin volgens hem, want er was niemand meer, hij deed alleen afleveren. Na nog snel wat spullen uit de auto gehaald te hebben vertrok hij met de CX.
Zo heb ik de CX dus voor het laatst gezien rond een uur of 3.
Toen de CX op de sleepauto stond nog even snel een foto kunnen maken van de intercooler. Tja, net het verkeerde plekje geraakt zullen we maar zeggen.
Weer de ANWB gebeld, met de mededeling dat ze er vandaag niet naar gingen kijken. Zij waren nog onder de indruk dat dit wel ging gebeuren. Gezien ik savonds gewoon weer naar huis wilde heb ik aangeven een huurauto te willen. Gelukkig zit dit in mijn ANWB abbo. Echter dit geld pas als de auto niet binnen 48h gefixt kan worden. Goed toch maar een auto gevraagd en maar hopen dat ze hem niet kunnen fixen voor maandag half 12. Dan zou de CX op transport gezet worden.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maar even naar het evenement gelopen, want de huur auto regelen kon wel even duren.
Ik denk dat ik ongeveer 15:30 daar naar binnen liep, inmiddels ook wel toe aan een hapje eten… Nadat ik 1 van de slechtst gebakken patat ooit op had werd ik weer gebeld door de ANWB om 16:20. Ze hadden een huur auto gevonden, maar de locatie ging om 17:00 dicht. Hij zou direct een taxi gaan regelen en ik zou naar de afgesproken plek lopen. Na daar amper 1 min gewacht te hebben kwam daar een witte Prius aan. Het adres was hem bekend, het leek eindelijk even mee te zitten.
Om 16:45 kwamen we aan bij Europcar in Reims. Daar werd aangegeven dat er geen auto beschikbaar was…
Weer de ANWB aan de lijn, na overleg met het vrouwtje achter de balie werd mij uitgelegd dat er een misverstand was. De bevestiging van de auto had de ANWB via de computer gedaan, terwijl het vrouwtje een belletje had verwacht. De auto die beschikbaar was ging dus letterlijk onder onze neus voorbij.
Even later werd ik weer gebeld door de ANWB, ze hadden een auto gevonden op een andere locatie, de taxi was al onderweg. Even later kwam er een Mercedes GL klasse taxi aanrijden. Dat is tenmiste een Taxi! Het kleine Franse vrouwtje in de toch behoorlijke Mercedes zette ons netjes af bij een tankstation waar Europcar ook in zat.
Goed daar was wel een auto, maar die auto kon ik niet meer krijgen onder de juiste voorwaarde. Dit was een regionaal contract, waardoor de auto teruggebracht moest worden naar de locatie. Terwijl ik de auto in NL wil inleveren. Na nog diverse keren met de ANWB gesproken te hebben afgesproken dat ik zondagmorgen het contract kon laten omzetten op het vliegveld van Lille. Daar zou een bevoegd persoon aanwezig zijn om dit te kunnen doen. Het meisje achter de balie van het tankstation mocht dit niet en het hoofdkantoor was inmiddels geslote na 6en.
Op kosten van de ANWB dus een hotel aangeboden gekregen in Lille vlakbij het vliegveld. En daar met de kleine Fiat Panda huur auto naar toe gereden.
De volgende morgen op het vliegveld Europcar gevonden. Nadat de AWNB uitgelegd had waarom het contract veranderd moest worden was alles duidelijk en kreeg ik dezelfde auto weer meer maar, nu met het juiste contract.
Daarna rechtstreeks naar huis gereden, net iets meer dan 24h later eindelijk weer thuis…
Vanmorgen werd ik door de ANWB gebeld dat de garage even naar de CX had gekeken. Ze vertelde me dat hij nu wel weer omhoog komt en op transport gezet kan worden. Wat ze gedaan hebben is me nu nog een raadsel… Ze hadden het ook over dat een lek was aan het veersysteem, vreemd want dat was gewoon in orde. Hopelijk hebben ze gewoon wat oude LHM gevonden, want er valt de laatste tijd wel eens een drupje af.
Goed het transport gaat wel 5 tot 10 werkdagen duren, dus dat wachten we maar even af.
De huur auto is inmiddels bij een Nederlandse vestiging ingeleverd.
Het was dus vooral veel wachten en veel met de ANWB bellen. Ze hebben mij elke keer erg netjes te woord gestaan en van alles geprobeerd om een goede oplossing te vinden. Helaas werken de Fransen niet altijd mee, maar dat neem ik de ANWB niet kwalijk. Aan het einde van de middag wisten ze al precies wie ik was, maar bleven goed helpen. Ik heb de ANWB nog nooit nodig gehad, maar als je ze nodig heb weet je waarom je lid ben!
Nu maar hopen dat de CX snel weer terug is in Nederland, wordt vervolgd…
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zo, wat een gedoe….
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Geweldig verhaal,alleen de reden is wat minder.
Wees maar blij dat ze hem daar niet gerepareerd hebben,als het hier gebeurt weet je ten minste hoe en wat.
Succes.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Wat een verhaal joh. Succes met de afhandeling!
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks heren!
F.SvM schreef:Geweldig verhaal,alleen de reden is wat minder.
Wees maar blij dat ze hem daar niet gerepareerd hebben,als het hier gebeurt weet je ten minste hoe en wat.
Succes.VgF
Ja daar ben ik ook zeker blij mee!
Het punt is dus dat de ANWB 48h de tijd heeft om de auto te laten repareren, na 48h kunnen alle kosten op de ANWB verhaalt worden.
Dus ik was vanmorgen blij te horen dat ze hem niet konden fixen. Als ze hem vanmorgen wel gefixt hadden dan had ik de CX zelf moeten halen en de huur auto terug moeten rijden. De huur auto mocht ik hier ook wel inleveren, maar dat kost me dan 300 euro drop-off kosten. Plus de gehuurde dagen…
Al met al een leerzaam avontuur
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu precies stuk is.het lijk of hij alleen wat verschoven is.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.