Dat had gekund en heb ik ook overwogen, maar dan moet je ze wel in verschillende richtingen zetten, want juist zo’n schraag kun je in de dwarsrichting vrij makkelijk omduwen. Ik heb er niet voor gekozen omdat ik de boel met 2 man wil kunnen verplaatsen (t.b.v. meer ruimte, ergonomie) i.p.v. dat ik 4 man (mij te veel georganiseer) nodig heb voor een verplaatsing als hij op schragen staat. Een duw tegen een schraag = omvallen. Een duw tegen deze constructie = wegrijden (proefondervindelijk). Bij voorkeur is er geen (ongecalculeerde) duw.
Ben inmiddels bezig geweest met schoondraaien kofferbak en binnenschermen met 3M-bostel. Bij spraakmakend resultaat plaats ik weer foto’s.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
bogaard77 schreef:Doe niet zo paniekerig allemaal! Ik denk dat IDealist zelf prima weet of dit stevig staat of niet. Dat zie je aan al het vaarafgaande!
Men is bezorgd om een medeforumlid en er komen jaarlijks een paar mensen om het leven door dit soort constructies.
Persoonlijk ben ik ook niet zo erg gerust als ik naar de foto’s kijk, stabiel lijkt me een ander begrip.
Beste forummers, ik heb alle begrip en respect voor jullie bezorgdheid. Maar het moet dit topic niet gaan beheersen. Het wordt welles/ nietes op afstand, dat gaat te makkelijk. Mijn voorstel is dat wie nu nog wil adviseren over de fysieke opstelling zich eerst persoonlijk ter plaatse op de hoogte komt stellen. Je bent welkom, adres per pm.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan stel ik voor dat we nu gewoon lekker verder gaan met het volgen van de Idealist zijn lekkere project!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Juist, een ‘lekker’ project. Ik ‘smul’ altijd van de begeleidende foto’s omdat je dan goed kan zien hoe e.e.a. er uit ziet (er uit hoort te zien) zonder aangebouwde onderdelen en lagen verf/bodyschutz/kit/roest/zand/modder. (Doorhalen wat niet van toepassing, er zijn meerdere antwoorden mogelijk)
Vooral hier waar een lichte verfkleur wordt gebruikt!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ja, dat is het voordeel van de breaks! En daar doe ik het voor!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Afgelopen weekend weer blik op oneindig, koolstofmaskertje op en met verfstripper krabben, en met 3M lak afdraaien. Hieronder weer wat plaatjes, nu van de wielkast RA. De slechte punten zitten bovenin op de schelp RA, en bovenin het schotje tussen wielkast en C-stijl. Een deel van de C-stijl gaat er nog af, ik heb een nieuwe verzinkte die ik zo hoog mogelijk inlas.
In deze wielkast is de enige plek waar ooit eerder gelast is: een stukje in de schelp en de onderzijde van de raamdorpel, het beruchte punt waar 3 plaatdelen op elkaar gepuntlast zijn. Zie de rode menie. Ik heb bij Citroclassique voor beide zijden de binnen en buitenplaat nieuw ingeslagen. Met deze delen (waarvan ik er maar 1 vd 3 gefotografeerd heb) wordt de constructie iets anders, waardoor je van die 3 dubbele laag af bent en je geen rand meer hebt waar alle viezigheid op blijft staan. Een modificatie in het voordeel vd levensduur die we dan maar zullen accepteren… Omdat het binnenscherm hard en roestvrij is precies tot aan de binnenzijde van de raamdorpel, zal ik hem daar afsnijden zodat ik van het nieuwe plaatdeel ongeveer 1 cm van de hoek overhoudt. Dan blijft de lasnaad onder de bekleding van het binnenscherm en heb je de versteviging vd hoek in het plaatdeel om kromtrekken te voorkomen.
De voorste en achterste rondingen van de raamsponning zijn ook slecht en zal ik met de hand moeten namaken (lassen, kloppen). Dat heet ook wel: uitdaging…
Plaatjes tot dusverre:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er mooi uit al dat blinkende metaal.
Is het voor dat beruchte stuk,bij je achterscherm/raam geen optie om het te vertinnen?
Dan roest het nooit meer.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Welk deel bedoel je dan precies?
Vertinnen lijkt me zeker leuk om ook eens mee bezig te gaan. Heb ook jarenlang keramiek gedraaid en zelfs een blauwe maandag gestucadoord. Ben dus dol op het vormen van materialen…
Ik had meer gedacht dat het vertinnen straks bij het plaatwerk mogelijk aan de orde is.
Vanavond in de kofferbak gezeten om de binnenschermen verder te ontdoen van resten paardenhaar (hoeveel paarden zitten er in een DS verwerkt?!?) en lijmresten. Ik verbeeld me dat de stank zelfs door mijn actief koolstofmasker heen kwam.
Nog enkele avondjes draaien en dan is het grooste deel van de avhterzijde blank. En kan het leukere werk weer beginnen: uitslijpen en reconstrueren.
Dat wordt rondom de ruitsponning meten meten en nog eens meten voordat ik vol hartstocht mijn grote vriend de slijptol ter hand neem.
Als lezers nog tips en adviezen hebben houd ik me aanbevolen! Heb in het najaar op een regiobijeenkomst, lezing, nog iemsnd gesproken in de categorie been there done that en die had de boel 3x gelast voordat alles paste. Ver vooruit denken dus.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik bedoel het rechte stuk onder het raam( achterste).
Waar je op de derde foto tegenaan kijkt.
Dit is toch de beruchte plek van de break?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ja, inderdaad de sponning waar het rubber vd achterste zijrjit in valt en de overgang van de sponning naar het binnenscherm met de rand of goot waarlangs het achterscherm loopt.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Tussendoor weer wat plaatwerk schoongedraaid en slechte stukken weggezaagd rondom de ondersponning van de zijruit in de kofferruimte.
De sponning is een van de weinige delen van de godin die eerder eens gelast is. Er is een nieuw paneel ingekomen en aan de wielkastzijde heeft men een nieuwe plaat over het vergaande plaatwerk heengelast. Niet echt de werkwijze die ik voorsta….
Overigens: had ik dit laten vollopen met RX5 dan zou het zeker nog 10 jaar goed zijn gegaan, maar het is nu eenmaal niet mijn ‘stijl’.
Plaatjes spreken voor zich:
Even kijkspleetje gemaakt:
en zie daar enige ‘broddelwerk’:
De schelp (hoe heet dit bij een break?) had wat slechte stukken, die uitgezaagd:
Hier weer wat schoongedraaid, stoffig…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hier het tweede deel van mijn update, de eerste was te groot voor het forum om te kunnen laden, dus in 2’en geknipt…
Linksachter begonnen, schiet op dus, dan is de kofferruimte rondom ontdaan van paardenhaar, lijmresten en oude lak:
Steun van de achterbank, moet straks weer op de juiste lek zitten, dus voor de zekerheid maar vast wat maatvoeringen gefotografeerd, in geval dat ik dit niet kan sparen bij het uitzagen:
Buitenplaat vd onderdorpel eraf. E.ea. is wel goed tegen roest behandeld met een soort was of ML:
Hier is mooi de 3-dubbele laag te zien t.g.v. het eroverheen lassen:
Kijkje in de D-stijl, die is puntgaaf, alleen een heel dunne laag vliegroest ad binnenzijde:
Hier het uitgezaagde deel:
Ook de binnenzijde vd sponing eruit:
Dit is een lastige hoek hier aan de bovenzijde van de C-stijl, daar moeten nog wel wat delen uit:
Al globaal afgetekend:
Binnenzijde schotje tussen C-stijl en binnenscherm, moet er ook deels uit:
Hier kun je de rand zien waar de 3 plaatdelen die over elkaar heen zijn gelast bij elkaar komen:
M’n slijpschijven zijn op, ik joeg er gisteren heel wat doorheen, vanochtend stonk het ondanks goede ventilatie en stormachtige wind nog steeds naar het doorslijpen…
De bedoeling is dat ik die dubbele rand er in 1x afzaag door vlak langs de bovenzijde van het binnenscherm af te zagen (zie zwarte lijn). Het nieuwe plaatdeel voor de binnenzijde dat ik heb sluit net om de hoek op de bovenzijde van het binnenscherm aan. Het plaatdeel dat de buitenzijde vd dorpel vormt valt met een te proplassen rand keurig vlak tegen het binnendeel aan en de goot voor het achterscherm komt tegen de onderzijde van het buitenste plaatdeel. De foto’s zullen het t.z.t. laten zien.
Ik kon het plaatdel met de steun vd achterbank sparen dor er rondomheen te zagen. Zo weet ik zeker dat deze steun straks op de juiste plek zit.
De rondingen van de ruitsponning zal ik zelf moeten fabrieken. Heb vandag al even een oefenstukje geklopt en dat gaat volgens mij wel lukken. Ik maak van hard multiplex 2 malletjes en klop het plaatwerk daaromheen.
Uitdagingen genoeg voorlopig!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Je weet dat de Action ook die kleine doorslijpschijfjes verkoopt? Kosten daar een fractie van bijvoorbeeld de bouwmarkt.
Han S schreef:Je weet dat de Action ook die kleine doorslijpschijfjes verkoopt? Kosten daar een fractie van bijvoorbeeld de bouwmarkt.
Bedoel je schijfjes die op een standaard haakseslijper passen? Weet dat de Action veel van onze gading verkoopt, maar dat wist ik niet. Kom er morgen langs…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection