Oei, dat had je eerder moeten weten want je hebt er veel nodig. Ze hebben daar die 1 mm dikke schijfjes in pakjes van vijf dacht ik en dat kost echt heel weinig en er is niks mis mee. Koop meteen een aantal schuurschijfjes voor op de kleine haakse slijper en als je nog 15 euro over hebt koop je een extra haaks slijpertje, hoef je niet steeds schijven te wisselen. Ik heb er vier.
Neem even de tijd en kijk wat ze daar allemaal hebben. Neem ook een aantal busjes van dat roestomzetter/primer mee, kosten een paar euro en werkt goed.
En nu je toch bezig bent, tien paar monteurhandschoenen, 1 euro per paar en een stuk of wat rollen schuurpapier in grid 80, 120 en 150, kost een drol en is prima schuurpapier.
En nee, ik krijg geen commissie.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Slijpschijven zijn idd prima, al gaan ze minder lang mee dan A-merken. Die slijptol zou ik lekker laten liggen.
Ik betaalde € 14.95 voor dat haakse slijpertje en die heeft al heel wat achter de rug en doet het nog prima. Ik kocht er een voor geen 30 euro bij de Gamma en ook die doet het nog goed. Ik kocht een grote slijptol van Ferm voor € 29.95 en een diamantschijf die meer dan het dubbele kostte en daar heb ik hele stapels stoeptegels mee doorgeslepen. Als die het opgeeft koop ik gewoon een nieuwe.
Okay, ik heb ook Makita, Metabo, Bosch en AEG gereedschap en daar kun je dagelijks en vele jaren mee werken, is uiteraard veel beter spul.
En als je toch naar de Action gaat, vergeet niet een pak van die weggooihandschoenen, voor als je met vieze spullen werkt, vergeet ook niet de garagezeep, is uitstekend en neem kwasten mee, kosten heel weinig. Een Led looplamp, oplaadbaar heb je voor rond 8 euro, een staaf met een magneetje voor dat gevallen moertje op te pikken kost rond een euro en een spiegeltje op een telescoopstaaf kost geen 2 euro, kun je om een hoekje kijken.
En als je straks klaar bent en je wilt de holle ruimten vol spuiten met Mike Sanders vet, dat bestaat voor een groot deel uit vaseline en dat kost bij de Action een fractie van wat het bij de drogist kost. Ik heb in de winkel al vele honderden euro’s bespaard. Een zaklantaarn met 9 ledjes kost inclusief batterijen € 1.29, handig in de auto of om gewoon bij je te hebben ‘s avonds.
Microvezel poetsdoeken, ook handig en kost heel weinig. Spuitbus autowas, je gelooft het niet, sprayen, minuutje wachten en uitpoetsen.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nu je toch de gehele raamsponning nieuws op gaat bouwen.
Zou ik het helemaal vertinnen,dan roest het nooit meer.
Want het is en blijft een KL constructie ,de roest zit er bij de meeste “restauraties ” al weer in voordat hij naar de spuiter gaat.
Voor de rest PETJE af,
Hoelang gaan bij jou eigenlijk die schijven mee,waar je mee ontlakt ,( die wie je op de boormachine hebt)
Han ‘s,hoeveel commissie krijg jij
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik zei al dat ik geen commissie krijg, maar het bespaart me zo veel dat zoiets ook niet hoeft Frank.
De schijf waar jij het over hebt gaat heel lang mee, mits je de schijf zijn werk laat doen en en niet op gaat drukken. Ik heb er een hele DS mee kaal gemaakt en ik heb genoeg schijf over voor nog een DS.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
F.SvM schreef:Nu je toch de gehele raamsponning nieuw op gaat bouwen.
Zou ik het helemaal vertinnen,dan roest het nooit meer.
Vertinnen is uit den boze. Tin is nu eenmaal edeler dan staal (staat 4 plaatsen hoger in de spanningsreeksder metalen) , dus het staal rot tegen het tin weg. Het enige dat echt kan helpen is verzinken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
JanSr schreef:F.SvM schreef:Nu je toch de gehele raamsponning nieuw op gaat bouwen.
Zou ik het helemaal vertinnen,dan roest het nooit meer.Vertinnen is uit den boze. Tin is nu eenmaal edeler dan staal (staat 4 plaatsen hoger in de spanningsreeksder metalen) , dus het staal rot tegen het tin weg. Het enige dat echt kan helpen is verzinken.
Waarom wordt met uitdeuken dan vaak tin gebruikt?
Je krijgt een beschermende laag over je plaatstaal ,en tussen de plaatdelen vloeit het tin ook tussen.
En tussen je tin en plaatstaal komt geen vocht.
Dus hoezo rot het weg?
Of je bedoelt je vertint de bovenkant,en het rot van onder weg?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Britse carossiers gebruikten vaak grote hoeveelheden tin als een soort “edelplamuur” om oneffenheden weg te werken, met name ook omdat de matrijzen voor de carroseriedelen van slechte kwaliteit waren. De Britse automobielindustrie is niet voor niets teloor gegaan.
De spanningsreeks van metalen geeft aan welke kant de stroom oploopt als die twee metalen in een geleidende omgeving zitten, zoals water. Het lager in de reeks staande metaal levert ionen in, rot dus weg.
Om die reden wordt zink veel toegepast om staal te beschermen, zink staat lager in de reeks.
In de goede oude tijd waren conservenblikjes gemaakt uit vertind staal om smaakredenen. Tegenwoordig is dat vrijwel vervangen door kunststof. Maakte je een kras op zo’n blikje, dan zag je na korte tijd al een roeststreep, omdat het ijzer wegroestte tegenover het tin.
Met het vertinnen van een raamstijl creëer je dus een mooie “batterij” die gaat werken zodra er water in aanraking komt met het staal en het tin. Dan begint het staal op die plek ionen in te leveren. De rest is een kwestie van tijd.
Grondig in de tectyl, RX of iets dergelijks biedt meer garantie.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi duidelijk verhaal
Maar dit geldt dus alleen waar alle drie samen komen?
Maar als ik de naden vertin,kan er geen water meer tussen komen.
En als ik dan de gehel boel goed in de lak zet,gebeurt er niks?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik vind het wel een beetje bizar. Okay, vertinnen is dus niet zo geweldig en verzinken is beter. Maar de britse auto industrie is niet teloor gegaan omdat ze smeerlood gebruiken en ik heb nog geen britse auto gezien die onder het smeerlood was vergaan.
Overigens is zinkspray op schoon en blank metaal ook prima, ik heb al een jaar een plaatje buiten staan tegen de zuidgevel met zinkspray, twee lagen Action kleurlak en drie lagen blanke lak en dat is nog prima.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De Britse autoindustrie is niet ALLEEN teloor gegaan door lullige toleranties.
Uit mijn studententijd bleef mij wel bij dat je voor een Morris Minor niet zomaar een deur van een sloop kon halen, die paste hoogstwaarschijnlijk niet.
Je moest eerst meten en dan was je nog een tijd bezig om het ding een beetje netjes af te hangen.
De Landrover van een vriend had de (terechte) bijnaam “The Eternal Princess of the Dark” vanwege de aanhoudende en steeds weer verrassende elektrische storingen. Daar was die Morris ook berucht om.
Mijn Engelse motorfietsen uit die tijd hadden standaard overvloedige olielekkage, ik had altijd een reserveketting en een kettingpons bij me en ik herinner me niet dat een dynamo het veel langer dan een half jaar uithield. Als je een half uur boven de 160 reed (mocht toen nog) was er altijd wel een onderdeel afgeteild.
Het was erg romantisch, dat wel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, een Engelse vriend mij zei eens ” Wij Engelsen drinken lauw bier omdat onze koelkasten bij Lucas gebouwd worden”..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, daar kunnen we een boom over opzetten. Ik heb veel Engelse motorfietsen gehad en er heel veel aan gesleuteld, maar geen lekkage van betekenis. De primaire kettingkast van een Norton Dominator heeft een plaatstalen deksen die met één centrale moer vast wordt gehouden. Een zachte rubberen rand moet de olie binnen houden. Die centrale moer wordt altijd te vast gezet waardoor de deksel vervormt en de boel gaat lekken.
Ik heb laatst een ander achterportier in mijn Engelse auto gezet, paste prima en ja, de auto industrie aan de andere kant van de Noordzee was lang de richting kwijt. Honda motoren in een Rover, Ford platvormen met het Jaguar badge. Maar sinds die laatste van Tata is gaat het beter dan ooit en ik vind een Aston Martin een geweldige automobiel.
Maar kijk eens naar de Amerikaanse auto industrie, Detroid is een spookstad geworden.
Terug naar de DS dan maar?
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
He, da’s de eerste keer dat Han vrijwillig het onderwerp terugstuurt naar DS!