Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Iemand nog een motortje voor de centrale vergrendeling over???
Het gaat om de linker achter portier. Deze heeft besloten dat ik hem vaak zelf maar op slot moet doen.
Soms doet ie het nog onder luid gekreun, maak vaker niet als wel. Open doet ie nog wel braaf.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Je hebt PM Art!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Na toch ruim een jaar lekker en probleemloos van de bx genoten te hebben bigint deze nu toch weer wat kuren te krijgen
Het is er geleidelijk ingeslopen en begon een maand geleden met 1x afslaan (bij een bocht, trapte net de koppeling in om terug te schakelen).
2 weken later: motor sloeg af bij een stoplicht na eerst rot gelopen te hebben, opnieuw gestart en verder gereden, niets meer aan de hand.
-Weer 2 weken verder, ik ben onderweg naar m,n werk en rij een constante snelheid van zo,n 80-90 km/u
Ineens begint de bx te sputteren,niet op 3 cilinders maar echt te roggelen/sputteren en het vermogen viel weg.Ook gasgeven had weinig effect meer. ANWB gebeld en tijdens het wachten kon ik de motor aan de gang houden door een beetje gas te geven. Als ik probeerde weg te rijden sloeg ie af wegens geen vermogen. ANWB arriveert na een half uur en ik laat het gas los. BX loopt weer netjes stationair en er is niets te vinden . Kon ook gewoon weer verder rijden met de ANWB achter me aan. Nog 1x sputteren maar hij pakte ineens weer goed op. Bij een tankstation de tank maar gevuld en probleemloos kon ik naar mijn werk rijden.Ik heb toen het benzinefilter vervangen uit voorzorg.
Sindsdien rijd de bx eigenlijk prima…...maar als ik bij een stoplicht aankom loopt de bx de eerste 10 seconden nog netjes stationair en begind dan geleidelijk in toeren te zakken tot ie bijna afslaat, soms regelt de stappenmotor dit bij en zie je de toeren weer oplopen en blijft de auto gewoon netjes lopen, soms slaat de motor af en kan dan weer gewoon gestart worden.Nu sinds een dag of 2/3 geleden merk ik ook wel eens dat de bx soms met optrekken bij lage toeren wat sputtert en inhoud om vervolgens weer goed op te pakken.
Iemand wel eens een soort gelijk iets meegemaakt? Wat ik gedaan heb om de oorzaak te vinden tot nu toe zijn
-alle kabels en stekker verbindingen gecontroleerd door er aan te rommelen met draaiende motor, dit gaf geen reactie.
-stappenmotor vervangen (ook dit maakt geen verschil
-ecu gereset
-Vacuum lektest met remmenreiniger met draaiende motor (geen reactie)
-Vacuumslangetje map sensor gecontroleerd op scheuren of verstopping.
-bougies gecontroleerd, zagen er nog goed uit.
Dit alles dus helaas zonder resultaat, valt ook niet mee om wat te vinden aangezien de motor hier voor de deur altijd goed loopt, pffffff Iemand nog suggesties???
Het vervelende is ook dat het vertrouwen dat ik in de auto had een beetje weg is, en omdat dit m,n dagelijkse auto is die ik echt nodig heb om naar m,n werk te gaan.
Ik heb dus geen garage en buiten sleutelen gaat s,avonds niet in het donker. Ik moet het snel zien op te lossen anders ga ik de bx toch wegdoen ben ik bang. Mijn vrouw en kinderen willen er ook al niet meer mee rijden zolang ie kuren heeft.
Als het nou 1 van m,n hobbyauto,s was had ik er meer tijd of geduld voor gehad.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Weet iemand trouwens welke kvs temp. sensor van de ecu is? Er zitten er namelijk 2 naast elkaar achterop het thermostaathuis onder de verdelerkap. Beiden met 1 stekker (1 draads)
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bij mij gaf een brakke ontstekingsmodule ongeveer dezelfde klachten.
De KVS tempsensor voor de ECU is inderdaad blauw en heeft 2 polen aan de stekker.
Zit aan de linker zijkant van de motor trouwens, niet achterop. Wel onder de verdeler.
Tenminste, dat is bij mij zo.
Aan de zijkant zit er bij mij niets links (bestuurderskant). Alleen achterop. Ook geen 2 polige sensor, enkel 2 1 polige sensoren. Maar daar moet ik dus de blauwe van hebben.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Er moeten er twee zitten: 1 voor het lampje, 1 voor het motormanagement. Het is de lastigst te bereiken sensor, maar dat verbaast je waarschijnlijk niet
neu, dat verbaast me niets idd, je kan t kreng amper zien zitten. Ik denk luchtverwarmingsslang en verdeelkap eraf, dan moet t wel te doen zijn.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Hoi Art,
die 1.9 TZI hebben geen motor-management lampje in het dashboard. Als de motor in noodloop gaat kan je dat dus niet zien. probeer het volgende eens: als ie weer rot loopt/afslaat: de accu pool 10 min loshalen. De ECU reset dan en start weer bij zijn beginwaarden.
Je kan de ecu ook niet zelf uitlezen. Dij de citroengarage hebben ze dat wel eens voor me gedaan; dat moet rechtstreeks op de boordcomputer. iets met ingewikkelde verlengkabels en connectoren. Ik moest wel speciaal op dinsdag komen, want dan werkte de 64,5 jarige monteur nog, de enige in het bedrijf die dit nog kon.
Op het laatst lag sleuteltje 10 standaard op het dashboard en was het vertrouwen in het ding tot 0 gedaald. Uiteindelijk bleek de BDP sensor stuk. (nog vervangen na een tip van jou).
aan het ding zelf was helemaal niets te meten: ohmse waarde klopte, geen kontakt met massa en bij lopende motor keurig een paar honderd millivolt AC te meten. Je zou zeggen: kan niet stuk zijn. Was toch het euvel.
Ik heb in dat proces van foutzoeken toen een lijst gemaakt van ohmse- en voltwaarden van verschillende sensoren, te meten op de connector van de ecu. Zal eens kijken of ik die nog heb.
Let wel op bij het vervangen van temperatuursensoren van die 1.9: sommige zijn van en NTN waar de 1.6 TNT heeft, gaat niet werken als je de verkeerde er in zet.
Die sensoren kan je trouwens geweldig omzeilen door een weerstandje aan te sluiten ipv de sensor. Bij één was de weerstandswaarde bij 25 graden meen ik 250 ohm. Heb nog jaren rondgereden met dat weerstandje onderin de asbak.
Eén van de vervangen zaken indertijd was de lambda-sonde. Na montage van een nieuwe sonde was het probleem niet verholpen, dus dat ding heb ik nog liggen. Als je van het zomer eens in je oude eend komt rijden kan je die zo meenemen.
Oh ja, bij mijn BX zag de storing er zo uit:
als ik een eindje gereden had en ik kwam bv van de snelweg, dan sloeg de motor af. niet meer aan de gang te krijgen. Deze storing werd steeds erger, ook na een korte rit soms niet meer aan te krijgen. Accu er af halen werkte altijd, BDP sensor vervangen werkte voor altijd.
Gr Rob
Moet ie eruit?
Als je twijfelt of ie goed is kan je hem misschien ook doormeten aan de stekker van de ECU.
Misschien is dat nog minder werk dan die plug eruit draaien…
Hoi Rob, Tzi heeft inderdaad geen motorstoringslampje, maar wel een lampje voor als de motor te heet word, daar is die andere kvs sensor voor. De accu kabels heb ik al een half uur los gehad maar helaas zonder resultaat. Het is echt een rot storing vooral omdat het dus lang niet altijd zich voor doet.
bdp sensor heb ik ook aan zitten denken, alleen zou de motor dan in principe helemaal niet meer aan moeten slaan, en ook met het gaspedaal niet aan de praat te houden zijn. .......maarja, alles kan.
Eerst maar de kvs sensor vervangen, kost maar een tientje. Zal dr op letten dat ik de goede krijg.
Mocht het niet helpen kan het vast geen kwaad om de bdp sensor te vervangen, die zijn ook maar iets van 25 euro. Ook heb ik nog een compleet inlaatspruitstuk met gasklephuis en sensoren aangeboden gekregen. Als ik het dan nog niet verholpen heb….............weet ik het ook niet meer. Ja wieweet toch de lambda sensor, maar die kan ik testen !!
Komende dagen ga ik maar ff cx’en. uit nood hehe.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Misschien nog een klein puntje wanneer de klachten niet op te lossen zijn…..., mogelijk zit er een klein beetje water in de benzinetank?
Ik heb het zelf een keer meegemaakt met mijn BX, de rand van de benzinevulpijp was roestig en daardoor sloot de benzinedop niet meer goed af. In een bocht of bij remmen/optrekken gaat de motor haperen of slaat af. Na vervangen van het benzinefilter kunnen de klachten af nemen, mogelijk omdat een deel van het water in het oude filter is achter gebleven.
Je weet maar nooit!