Xantia 1.9 td vraagje bollen
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 19 februari 2014 11:30 AM

Hallo allemaal,

Ik ga deze zomer naar Dakar met mijn trouwe xantia maar ik heb geen idee wanneer de distributie riem is vervangen. Ik heb de auto 30.000 kilometer geleden gekocht maar er stond niets in de boekjes.

De auto loopt verder prima (1L olie op 30.000km). Is er een manier om er achter to komen hoe vers de riem is zonder dat ik er 500 euro tegenaan moet gooien?

Alvast bedankt!!

Mike

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 19 februari 2014 12:53 PM
  [ # 1 ]

ik durf je niet te zeggen hoe je de leeftijd of de mate van gebruik veilig kunt “aflezen” aan een distributieriem. Ik heb na 160.000 km distributieriemen van een HDI gezien die er echt als nieuw uitzagen met de teksten nog op de achterkant. Ik zou het risico niet willen lopen.

Sleutel je zelf veel? Dan zou ik zeggen koop zelf een kit met riem en spanrollen (voor €150-€200) en vervang de riem zelf. Voor zover ik weet heb je geen echt speciaal gereedschap nodig en zit er een spanner op met een stalen veer die voor de juiste spanning zorgt. Het is zo jammer als een dergelijk avontuur vroegtijdig wordt afgebroken door een kapotte distributieriem.

Kijk je ook nog de steunen voor de voorste veerpoten na? De rubber silent blocks willen loskomen van de plaatijzeren delen (veel over geschreven op het forum ook voor XM). Als je de auto aan veel hogere temperaturen (of grote temperatuur schommelingen dag-nacht) en veel slechtere wegen gaat blootstellen hebben rubber delen veel te leiden. Ik heb zelf twee stalen U’s over de veerpoot heen gemonteerd, Je kan ook een stalen kabel als zekering toepassen en zo voorkomen dat de auto op z’n buik terecht komt.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 19 februari 2014 04:48 PM
  [ # 4 ]

Gezien de verwachte heftige rit kan het ook geen kwaad even de dieselpomp te checken. Even aan de onderkant voelen en kijken of ie erg lekt. Misschien is de pomp al eens gereviseerd omdat de km stand zo hoog is en dan zit je wel goed. De gereviseerde pompen die ik tot nu toe gezien heb, hebben verzegelde schroeven, van dat lak achtige spul er op.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 19 februari 2014 07:24 PM
  [ # 5 ]

Dat is naar mijn idee ook niet te zien.
Er gaan verhalen de ronde dat als de tekst nog leesbaar is op de riem, deze nog wel bruikbaar is.
Maar ik heb ze ook gezien na 150k en die zagen eruit als nieuw.

Dus of gewoon gaan.

Of de boel vernieuwen. Vervang dan gelijk de multieriem, die geven bij de 2.1td XM’s in ieder geval nog wel eens de geest.
En als die breekt gaat vaak ook de distibutie eraan.
Maar als je handig bent, het is naar mijn idee prima te doen.

Goeie reis verder, is wel lachen daar in die woestijn! Ben Benieuwd of de xantia heel blijft op dat wasbord en andere ongerief.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 20 februari 2014 11:11 AM
  [ # 6 ]

Bedankt voor de reacties. Ik ben redelijk handig maar ik heb nog nooit een distributie riem vervangen. Ik heb deze rit vaker gemaakt (ook een keer met een Cx) en de wasborden gingen fantastisch. Waar iedereen zijn snelheid moest reduceren bleven wij lekker op snelheid en nergens last van. (behalve de achterklep die afbrak maar dat had meer met roest te maken) .

Is er misschien iemand die mij een weekend (voor Juli) kan helpen? Dan kunnen we die riem aanpakken en misschien ook die rubbers.  Dit uiteraard gewoon tegen een vergoeding.

Mike

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 09 maart 2014 12:41 PM
  [ # 7 ]

Hallo, het is helaas niet meer nodig Sad De koppeling heeft het een paar dagen geleden begeven. Hij geeft 0 weerstand meer. Volgens de ANWB zijn niet alleen de koppelingsplaten op maar heeft de koppeling het hydraulisch ook opgegeven. Heel erg jammer. Ik heb nu een 1.9td gekocht en ga de 2.1 als reserve onderdelen gebruiken.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 09 maart 2014 07:41 PM
  [ # 8 ]

Balen Sad Bij mijn 2.1Td was er ook geen weerstand in de koppeling meer, maar dat kwam doordat ik dwars door de drukgroep heen trapte, zoiets. Een nieuwe koppeling en drukgroep was “voldoende” om mijn vehikel weer rijdend te krijgen.

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 16 maart 2014 03:05 PM
  [ # 9 ]

hallo, ff snel een vraagje. De auto veert heel stug (vooral achter) dus ging ik er vanuit dat de bollen aan vervanging toe zijn. Alleen tot mijn verbazing staat er in de onderhouds geschiedenis dat deze 50.000 km geleden zijn vervangen. Toen ik bij de garage langs ging vertelde de monteur me dat er verkeerde bollen op de auto zitten (zilvere) die van een c5 zijn. Gekke is dat de auto altijd dealer onderhouden is geweest. Ik mag er toch wel vanuit gaan dat de dealer er geen verkeerde bollen onder schroeft….. Klopt het dat zilvere bollen niet op een xantia 1.9td uit 95 kunnen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2014 03:12 PM
  [ # 10 ]

zilverkleuringe bollen kunnen prima, als ze maar van het juiste type zijn. Is de rijhoogte achter wel ok? Zit de hoogteregelaar niet vast?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 16 maart 2014 03:15 PM
  [ # 11 ]

de auto staat naast mn overleden (goed verende)  xantia en ze staan even hoog. Zit er een code op de bollen waarmee ik kan nagaan of het de goede zijn?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2014 03:35 PM
  [ # 12 ]

je kunt ook even de bollen van je wrak pakken toch?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook