Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een C3 Ehdi van 2011. De auto heeft pas 39000km gelopen en maakt een ratelend geluid als de auto vrij staat. Zodra ik de koppeling indruk is het geluid weg. Kent iemand dit probleem en kan het kwaad? Of is dit vrij normaal?
Alvast bedankt voor de reacties.
C3 1.6 eHDI 2011
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Druklager van de koppeling maakt lawaai. Is niet normaal, is slijtage.
Lijkt me niet, heeft zo’n auto een dubbel vliegwiel? Kan ook de plaat zijn die rammelt. Trap je de koppeling in dan gaat de plaat stilstaan.
maar goe, het lijkt igg wel in de bak te zitten anders zou het bij het intrappen van je koppeling niet stoppen..
Ws zul je dus je bak los moeten (laten) halen.
Ik zal er even bij de garage naar laten kijken. Wel balen dat dit soort problemen nu al om de hoek komen kijken. Heb altijd auto’s gehad tussen de 150.000 en 250.000 km en nooit een probleem gehad in de periode dat ik ze had, koop je een auto met een lage kilometerstand en de eerste problemen doen zich al voor.
Ik laat nog wel even weten wat de garage er van zegt zodra ik er geweest ben.
Bedankt voor jullie reacties.
C3 1.6 eHDI 2011
gompy58 schreef:maar goe, het lijkt igg wel in de bak te zitten anders zou het bij het intrappen van je koppeling niet stoppen..
Ws zul je dus je bak los moeten (laten) halen.
Hij ratelt als hij vrij staat en als hij de koppeling intrapt is het over. Mijn conclusie is dan dat het de plaat kan zijn. Ik heb dat een keer meegemaakt, er was een van de veren losgeraakt. In de koppelingplaat zitten vaak veren als schokbrekers en als daar wat mee gebeurt, een breuk bijvoorbeeld zou dat kunnen gaan rammelen.
Onder het rijden wordt die plaat belast en hoor je het niet. In z’n vrijstand wel en als je de koppeling intrapt en hij komt goed vrij, staat de plaat stil.
Het zou zoals jij zegt in de bak kunnen zitten, maar die kans is met een dergelijke km stand heel klein, dus ik verdenk de plaat.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han, ik denk dat het druklager nog meer voor de hand ligt. Als de vorige eigenaar de gewoonte heeft om de voet op het pedaal te laten rusten kan dat heel goed bij zo’n km-stand.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Maar is het niet zo dat het druklager belast wordt als je de koppeling intrapt? En dat hij dan dus meer lawaai gaat maken?
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar dan druk je de speling er uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Volgens mij is het niet erg als de bak een zacht ratelend geluid maakt in z’n vrij.
Met name als de bak goed warm is.
Er zit altijd een klein beetje speling tussen de tanden, als ze dan onbelast meedraaien hoor je eigenlijk de speling.
Als je het niet of veel minder hoort bij een koude Vbak (dikke olie) zou ik me geen zorgen maken.
Maar een monteur kan misschien beter advies geven? Een ervaren oor is in dit geval erg nuttig…
Als je de koppeling intrapt draaien er geen tandwielen meer in de bak dus dan verdwijnt het geluid.
Han S schreef:gompy58 schreef:maar goe, het lijkt igg wel in de bak te zitten anders zou het bij het intrappen van je koppeling niet stoppen..
Ws zul je dus je bak los moeten (laten) halen.
Hij ratelt als hij vrij staat en als hij de koppeling intrapt is het over. Mijn conclusie is dan dat het de plaat kan zijn. Ik heb dat een keer meegemaakt, er was een van de veren losgeraakt. In de koppelingplaat zitten vaak veren als schokbrekers en als daar wat mee gebeurt, een breuk bijvoorbeeld zou dat kunnen gaan rammelen.
Onder het rijden wordt die plaat belast en hoor je het niet. In z’n vrijstand wel en als je de koppeling intrapt en hij komt goed vrij, staat de plaat stil.
Het zou zoals jij zegt in de bak kunnen zitten, maar die kans is met een dergelijke km stand heel klein, dus ik verdenk de plaat.
Dat bedoel ik ook hoor. Met de bak bedoel ik niet dat het in de bak zelf zit maar in de overdracht van het vermogen. De plaat of drukgroep dus. Daarvoor moet de “bak"los.
Had ik iets duidelijker moeten aangeven denk ik.
Ik ben vanmiddag naar de plaatselijke dealer geweest. De monteur kwam tot dezelfde conclusie als jantje1948. Hij vertelde dat het een duidelijk geval van druklager is, maar dat vervanging in dit stadium nog niet nodig is. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat de vorige eigenaar tijdens het rijden licht de voet op het koppelingspedaal heeft gehouden.
Al met al als het ratelen te erg gaat worden dan moet de druklager en op advies ook meteen de plaat vervangen worden. Kosten zijn dan ongeveer 800 euro incl. montage.
C3 1.6 eHDI 2011
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je schreef dat je de auto sinds kort hebt? Met een lage kilometerstand? Heb je geen garantie op dat ding dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb de auto van een particulier overgenomen, tja dus geen garantie. Ik denk dat dit niet meer onder fabrieksgarantie valt.
C3 1.6 eHDI 2011
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, na 40k een druklager gaar? Ik zou daar toch wel over in gesprek gaan met de dealer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik kan een poging doen natuurlijk, of een mail naar de importeur sturen. Rond de 100.000 km kan je er iets bij voorstellen, maar benden de 40.000 is wel erg vroeg natuurlijk.
C3 1.6 eHDI 2011