Hoi,
Dit gaat over mijn Citroen Xsara Break, 2004, 1.6 16V benzine, met AG-LPG3 installatie.
Sinds vorige week krijg ik kort na het starten een “Uitlaatgas storing” op mijn display.
Het motormanagement storingslampje blijft de hele rit branden.
Starten op LPG of benzine maakt niet uit.
Ik heb al wat kilometers op VPower gereden en injectiereiniger gebruikt. Heeft het probleem nog niet opgelost.
Het rijden zelf geeft geen probleem. De auto rijdt normaal.
Wat kan dit zijn? Wat is nu wijsheid?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Normaal gaat dat wel een keer uit, na 3x of zo een vollige cyclus tussen koude start en volledig afkoelen te hebben gehad zonder storingen.
Dat doet die van mij al sinds een jaar zo.
Storing is naar aanleiding van buiten het regelbereik raken van de lambdasondes voor en na de kat. Daar is hier al eerder wat over geschreven (ook bij andere types met vergelijkbare motoren). Waarom dat dan weer gebeurt, kan van alles zijn als: te rijk/slecht lopen (en dat weer heeft bv te maken met achterstallig onderhoud, intermitterend geen vonk, bv. door bobinerail defect)), defect in uitlaatspruitstuk (lek), koppakking lek.
Als je geen haast hebt ivm een APK of zo (dan mag dat niet branden), kun je afwachten wat er gebeurt.
Volgende stap is onderhoud nagaan en/of uitvoeren, en uitzoeken wat de oorzaak is. Beginnen met de katalysator vervangen en/of sondes kan ook, maar als de echte oorzaak daar niet in ziet, ben je over een tijdje terug bij af.
Bedankt voor je reactie.
Ik kijk het een weekje aan. Als de storing aanhoudt ga ik eerst eens proberen de lambda sondes te vervangen, die zijn waarschijnlijk nog nooit vervangen. (moeten eigenlijk bij 160.000?)
Is het zinvol om gebruikte lambda sondes van de sloop te halen, of is dat een afrader?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ik weet niet waar het staat dat die een levensduur hebben?
En als dat zo is, zou ik dat niet uit een sloper halen, nog afgezien of dat zo gemakkelijk is.
Die dingen schijnen nogal vast te zitten ook…
@Ivo1976 gebruikte lambda’s zou ik niet doen heb zelf orginele op ebay.de kunnen kopen voor een schappelijke prijs.
En inderdaad ze kunnen vast zitten de achterste ging nog redelijk makkelijk los maar die voor de kat zat muurvast, zou je hem niet eerst uitlaten lezen? er zijn al aardig wat forumleden met een lexia dan weet je wat meer.
Het kan namelijk van alles zijn heb zelf ook de lambda’s vervangen zonder iets uit te lezen ook met het idee ze zitten er al heel wat km’s in helaas kwam de melding vrijwel direct terug.
Had inmiddels een lexia en de melding was veroudering katalysator, foutcode gewist en kwam steeds weer na wissen soms na een paar dagen soms een paar week uiteindelijk nieuwe kat geplaatst en melding weg(2 jaar geleden).
Onlangs (okt 13)de wagen een grote beurt gegeven en NGK bougies geplaatst(groothandel had even geen Bosch liggen)en binnen een week weer de melding storing uitlaatgas.
Moest die week toch nog bij de dealer zijn om een besteld onderdeel op te halen en gelijk even gevraagd of ze een idee hadden waar de melding weg kon komen, de monteur vroeg gelijk welke bougies ik gemonteerd had en adviseerde me om toch maar de orginele bosch te plaatsen.
Het leek me sterk dat het zou helpen maar inderdaad na plaatsing van Bosch de melding niet weer gehad, ik weet niet waar je woont maar ik zou toch proberen om eerst eens uit te lezen met een Lexia er zijn vast wel forumleden in de buurt die je willen helpen.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Wat is er mis met een sonde bvb. Van de sloop?
Ik haal ze altijd van de sloop gebruikt dus
meten is weten.
dus bij een uitlaatstoring eerst even aan de gasmeter bvb. even een keurmeester vriendelijk aankijken en het gebeurd gratis.
niet zomaar zogenaamde speciale brandstof tanken of zomaar willekeurig vervangen, dat heeft geen enkele zin.
Spreek uit ervaring na 25 jaar citroen monteur.