Hi,
Mijn naam is Cees. Ik woon in Nieuw-Zeeland.
Ik werk al een tijdje aan het gangbaar krijgen van een 1973 GS Break met een GSA motor + 5-bak.
Het prepareren en inbouwen van een 5-bak in een GS is een verhaal op zich, maar dat zit allemaal goed nu. Verder heb ik het e.e.a. aan hydrau-lekkages opgelost, wat niet verwonderlijk is met 40 jaar oud rubber.
De aandacht richt zich nu op de motor zelf. Daarna de carosserie, interieur, etc.
De auto staat momenteel niet aan huis, ik kan er hooguit een uurtje per week aan werken dus ik kan nog wel een tijdje vooruit met deze hobby .
Ik heb een probleem met het afstellen van de Weber 30 DGS 25/250 repere W115-50 op het G13-646 blok.
Met de toerenschroef op 800 toeren afgesteld kan ik de mengselschroef helemaal indraaien tot dat-ie dicht is en de motor blijft toch nog lopen. Hij loopt dan weliswaar regelmatig maar slaat makkelijk af en verslikt zich zodra je het gas snel opent. Het is duidelijk dat dit niet het goede instelpunt is: te rijk. Naarmate ik de mengselschroef verder indraai gaat-ie marginaal beter lopen maar er wordt geen optimum bereikt.
Het lijkt er dus op dat er ergens anders nog brandstof vandaan komt, maar waar? Elke suggestie is welkom.
Ontststeking is afgesteld op 27 graden bij 3000 toeren. Kan er een graadje naast zitten maar dat lijkt me niet kritisch. Klepspeling is ook goed. Deze carburateur is niet de originele, daar zat namelijk een gat in. Deze heb ik tweedehands gekocht, helemaal schoongemaakt, doorgeblazen en van nieuwe pakkingen voorzien.
Waar ik ook zeer mee geholpen zou zijn is een functionele beschrijving van dit type carb. Ik heb de exploded view uit het onderdelenboek en de afstel-instructie uit het werkplaatshandboek, maar ik zou graag begrijpen hoe de carburateur werkt. Dus hoe een en ander hoort te stromen tijdens de verschillende regimes: stationair, accelereren, normaal, 2e trap, etc.
Alvast dank,
Cees.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dit kunnen meerdere dingen zijn. Hieronder enkele opties die ik ooit tegen ben gekomen als beginnetje. Succes met knutselen.
- Het komt wel eens voor dat de tweede trap niet volledig in de ruststand gaat door vuil of een stroef lopende as.
- Als het propje boven de aanslagschroef weg of beschadigd is, dan heeft men waarschijnlijk de rust-instelling van de tweede trap gewijzigd en dat heeft erg veel invloed op de mengselverhouding. Hoe verder open, hoe armer de stationaire loop wordt.
- De vlotter-instelling kan verkeerd zijn. Als deze overloopt krijg je (extreem) rijke loop. Het kan ook nog voorkomen dat de naald niet goed sluit, waardoor de vlotter overloopt.
- De sproeierbezetting kan onjuist zijn.
- Er loopt een erg nauw luchtkanaaltje naar de mengselschroef. Dit moet uiteraard niet verstopt zitten.
- De mengselschroef kan in het verleden te strak naar binnen zijn gedraaid, waardoor de zitting is uitgelubberd en het instellen niet goed meer wil.
Niet vlot oppakken bij plotseling gas geven kan komen door een verstopte acceleratiesproeier (bovenin de eerste trap) of een defect aan de bijbehorende pomp (aan de zijkant van het huis).
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dankjewel Midfriesland.
Hieronder mijn commentaar.
- Het komt wel eens voor dat de tweede trap niet volledig in de ruststand gaat door vuil of een stroef lopende as.
Voorzover ik kan zien met een zaklantaarn er van boven in schijnend sluit hij perfect.
- Als het propje boven de aanslagschroef weg of beschadigd is, ...
Propje zit er nog.
- De vlotter-instelling kan verkeerd zijn. Als deze overloopt krijg je (extreem) rijke loop. Het kan ook nog voorkomen dat de naald niet goed sluit, waardoor de vlotter overloopt.
Ik had de vlotter eerst idd te hoog zitten en de boel stroomde over, maar daarna bijgebogen.
- De sproeierbezetting kan onjuist zijn.
Gecheckt: is OK.
- Er loopt een erg nauw luchtkanaaltje naar de mengselschroef. Dit moet uiteraard niet verstopt zitten.
Als het verstopt zou zijn dan zou ik verwachten dat ik de schroef juist meer naar buiten moest draaien dan naar binnen.
- De mengselschroef kan in het verleden te strak naar binnen zijn gedraaid, waardoor de zitting is uitgelubberd en het instellen niet goed meer wil.
Zou kunnen. Moeilijk te zien, maar een onderzoekje waard.
Groet,
Cees.
GS met 5 bak? interessant!?
Het kan ook je mengsel verrijker nog zijn welke verstopt zit of misschien juist valse lucht krijgt.
Hoe constateer je dat hij te rijk staat?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
En de volgorde van het afstellen is volgens mij niet helemaal juist, jij zet eerst de toerenschroef op 800 rpm. Echter moet je volgens mij eerst je mengselschroef maximaal indraaien, dan anderhalve slag open. Vervolgens op 800 toeren zetten om vervolgens het maximale toerental op te zoeken met je menselschroef, dan een stukje terugschroeven en je stationair opnieuw instellen. (alles met een warme motor!).
Dat is ongeveer hoe je ongeveer hoe je het kunt instellen zonder meetapparatuur er aan.
Ik heb het vermoeden dat jij al te veel via de gasklep krijgt.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Hi Karel,
De mengselverrijker heb ik gecheckt hoewel ik ‘m natuurlijk niet in actie kan zien lijkt. Maar hij verarmt het mengsel van de primaire poort (via de gasklep) en heeft niet of nauwelijks invloed op de stationaire setting, lijkt me. Klopt?
Te rijk omdat hij beter gaat lopen naarmate ik de mengselschroef dicht draai (dus armer). Maar nog niet optimaal dus.
Je hebt gelijk wat betreft de procedure: ik ga het op die manier nog een keer proberen, al vermoed ik dat het niet veel zal uitmaken want ik heb de toerenschroef nauwelijks ingedraaid.
Dank voor je hulp.
C.
Volgens mij klopt je redenatie.
Succes ermee, en er staat op marktplaats nu een Solex voor jouw type motor, al zal dat voor jou niet echt om de hoek zijn denk ik
Als je nog wat foto’s hebt van je 5-versnellingsbak ombouw schroom dan niet deze te delen!
Beter één eend op straat dan tien in het water….