1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vervolg bakwissel
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 26 februari 2014 07:24 PM

Beste forummers.
Ik heb vandaag m’n auto terug, na de bak wissel, het is treurig hoe het gegaan en gedaan is.
Na de ombouw wilde de motor niet starten, TWEE dagen hebben ze erover gedaan eer hij weer liep.
Maar als je de rem indrukte, ging het lampje van de remblokken branden en als je dan in R, of D schakelde, ging de hele kerstboom in het midden branden. ook dit heeft meer dan een dag geduurd.
Gister dinsdag zou het allemaal in orde zijn, dus een test rit gemaakt, nou dimlichten, nee hoor.
Kreeg als antwoord “lampen zijn stuk, nee hoor, rlai’s boven de rechterkoplamp was de oorzaak.
Cruise Control??? nee hoor.Krijg ik te horen “kan het nooit gedaan hebben, want er zit alleen maar een slangetje verder niets.
Waar ik nu hulp bij nodig heb, van de forummers, is info, zodat ik het kan herstellen, waar het mij om gaat is een elektrisch schema en plaats van de componenten.het orga nummer van de auto is:7491
Ik heb wel diverse schma’s, maar die zijn van een ouder type. En het gaat dus om een XM V6/24 type2.
Ik hoop, dat iemand me kan helpen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 februari 2014 07:38 PM
  [ # 1 ]

Nou daar ben je lekker mee zeg! Is dat een “echte” garage geweest die zou aan het rotzooien geweest is?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 26 februari 2014 07:40 PM
  [ # 2 ]

kijk even hier:

link

is al veel over geschreven op het forum, even zoeken op cruise controle XM, schema heb ik zo even niet paraat.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 februari 2014 09:00 PM
  [ # 3 ]

Het gaat Kees niet om een cc die het niet doet, maar dat er klaarblijkelijk elektrisch creatief is aangesloten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 februari 2014 09:15 PM
  [ # 4 ]

Bij mijn eerste bakwissel had ik ook een probleem van elektrische aard. Motor wilde niet lopen en er gebeurde vreemde dingen. Bleek dat ik oer ongeluk het injectie relais en de cruise control module had omgewisseld. Zitten beide bij/in de computerbak en hebben helaas exact dezelfde stekker. Resultaat is dat er te veel spanning op de verkeerde polen van de cc module hadden gestaan en die was dus gefrituurd. Na juist aansluiten geen andere schade dan een niet werkende cc. Module gewisseld met een reserve en alles deed het weer. Wellicht bij jou ook het geval?

verder is het wel van belang dat de ecu van de bak de juiste is qua versie van de software. Ecu van de bak en van het blok moeten beide de juiste versie zijn. Weet niet of ze die mee gewisseld hebben? Is de donor bak een Xm van dezelfde leeftijd als jouw auto?

je zou ook een keer langs kunnen komen om e.e.a. met de mijne te vergelijken.  Ik heb een berline met orga 7887 met dezelfde bak en motor. En ook een break met die bak en motor van een later bouwjaar…

verder is er natuurlijk wel heel veel losgehaald. Het kan ook wel meevallen met de ellende:
-relais voeten van xm zijn berucht zwak. Door loshalen niet lekker contact en daarvoor net wel goed?
- fusees zijn los geweest, draadje van remblokslijtage wellicht slecht teruggelegd?
- cc zie mijn ervaring hierboven

ik probeer een beetje de positieve insteek te kiezen Wink

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3736
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 februari 2014 11:49 AM
  [ # 5 ]

Ik denk dat furrigurrie het goed gezien heeft met de Cruise Control. 
Voor de dimlichten: Ze hebben de kabelboom naar alle relais aan de voortraverse boven losgehaald en “willekeurig” terug gezet, zul je dus moeten puzzelen wat waar hoort. Ik heb helaas geen schema van de XM T2. Nog iets: Een XM is ook gevoelig voor de boordspanning: als je boordspanning inzakt ( half lege accu) dan willen sommige relais tijdens het starten afvallen… Ik heb ooit nog eens zitten meten aan Xm relais: De “originele franse” houden nog vast bij 7-8 volt, maar ik heb veel 12 volt relais gezien die bij 9 volt al afvallen, t’is maar een weet. Altijd testen met een volle accu dus.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 27 februari 2014 12:46 PM
  [ # 6 ]

Bedankt, voor het advies, dat ik de auto ophaalde, werd inderdaad verteld, dat deze stekkers waarschijnlijk verwisseld waren.
Het is wel zo, dat ik tegen hun (het bedrijf) heb verteld, dat ik met hun klaar ben, dus ik ga niet terug.
@Furriegurrie: ik maak graag gebruik van je aanbod. Stuur me ff een pb, zelf woon ik in Haarlem

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3736
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 februari 2014 12:57 PM
  [ # 7 ]

Ik begrijp goed dat je niet terug gaat: Je bent blijkbaar bij “mechaniekers” geweest die best een bak kunnen overzetten maar van rest beter af kunnen blijven…..en je kan ze niet vragen te doen wat ze blijkbaar niet kunnen.
Veel succes.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 februari 2014 01:01 PM
  [ # 8 ]

Kijk hier eens:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/P30/#1586852

Maar vooral ook hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/P0/

Zelf vind ik dit een “normaal” lijstje. XM’s zijn niet simpel, het kost al gauw een half jaar voor je een beetje thuis bent in zo’n ding. En dan moet je de tijd nemen om door de schema’s te spitten en hier op het Forum te zoeken.

Ik probeer steeds een storinkje zo te verhelpen dat het niet weer zal gebeuren, zoals bijvoorbeeld met die relaisvoeten.
Als je het allemaal ziet zelf kan of wil is het zeer verstandig om je lot in handen te leggen van een echte specialist.
Rond Haarlem bijvoorbeeld Oldenhage en Van der Laan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 februari 2014 02:09 PM
  [ # 9 ]

Ik heb je een pb-tje gestuurd, had je zelf toch ook kunnen doen?  Wink
Het is helaas niet echt in de buurt van Haarlem…

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 27 februari 2014 02:19 PM
  [ # 10 ]

Hier worden we niet echt vrolijk van…....

Peter

nice day

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 27 februari 2014 05:03 PM
  [ # 11 ]

@citroenmgz: het klopt, wat je zegt, mechanisch oke, maar elektrisch niet. Maar als ze de stekkers van de cruise control en die andere gelabed hadden was er niets aan de hand geweest.

@Jansr: Dit is mijn derde XM, ik heb in het verleden alles zelf gedaan aan de auto’s, dus ja ik weet waar de probleempjes kunnen zitten. Deze klus had ik het liefst ook zelf gedaan, maar ik was er te ziek van, en kon ook niet zo snel een sleutelruimte vinden.
V.D. Laan wilde de auto wel repareren voor…..2200 ex. Daar heb je een andere XM voor.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 februari 2014 05:28 PM
  [ # 12 ]

niet om iets goed te praten, maar ik had bij mijn eerste bakwissel eigenlijk zo’n beetje alles gelabelled. Maar die paar dingen bij de computerbak nou net niet omdat ik dacht gezien te hebben dat deze connectors allemaal uniek waren en de boel dus maar op 1 manier paste. Helaas kwam ik er dus later achter dat dat niet zo was Laughing
Een foutje is dus zo gemaakt…

Waarschijnlijk een kwestie van een andere regelunit uit een sloper van dezelfde leeftijd of nieuwer zoeken. Ik heb er nog wel 1 liggen die we kunnen testen, maar die is van een zpj 24 klepper. En heeft wat minder aansluitingen in de stekker geloof ik.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 27 februari 2014 05:41 PM
  [ # 13 ]

Inmiddels bij Oldenhage een ander kroonwiel opgehaald, dus ik kan de defecte bak ook weer in orde maken. Heb ik vast een reserve.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 februari 2014 05:45 PM
  [ # 14 ]

ik ben wel benieuwd wat er dan kapot was gegaan en op welke manier.
Bij de mijne was het een vastgelopen lager door slechte smering en bij een andere 4HP20 die ik uit elkaar heb gehaald was het slijtage aan de bus die de neck van de koppelomvormer ondersteund en de oliepomp zelf door een veel te laag oliepeil.
Heb je foto’s?
Moet toch eens gaan zitten voor mijn revisieverslagje

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 27 februari 2014 07:42 PM
  [ # 15 ]

@furriegurrie: De spline van de rechteraandrijf as is er als het ware afgeschoven, dus de as is doorgedraaid in het kroonwiel.
Ook de spline in het kroonwiel is daardoor beschadigd geraakt.
Nu heb ik nog geen foto’s.
Er staat op youtube een filmpje, hoe hij gedemonteerd word. Ik hoef niet eens zover te gaan, want als de bak gesplits is kan je bijna zo het kroon wiel eruit pakken.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook