Hallo,
Ik ben sinds 24 december 2013 in het bezit van een XM 2.0 16V Berline uit 1999. Ik heb de XM erbij voor woon-werk en voor de langere ritten.
Naast de XM staan Land Rovers en Range Rovers op het erf/in de schuur.
Tot nu toe een probleemloze voiture die beschikt over fijne rijeigenschappen en er uiteraard ook nog een beetje uitziet als een citröen.
Nu heb ik gelijk drie vragen:
Is het normaal wanneer je voor een verkeerslicht stil staat dat de achterkant van de auto na enige tijd een beetje omhoog komt?
Welke lichtmetalen velgen passen er onder de XM die ik heb? Ik heb nu een set stalen velgen met winterbanden en de originele plastic wieldoppen.
Ik wil een set lichtmetalen velgen laten voorzien van gewone banden.
Dan gelijk ook maar de hamvraag: welke banden?
Met vriendelijke groet,
Michel
Leuk, welkom bij de club!
Dat de auto iets omhoog komt heeft met het veersysteem en druk te maken. Waarschijnlijk hou je je voet bij stilstaan (verkeerslichten) op de rem. Doe dat maar ‘s niet, zul je zien dat hij niet begint te gymnastieken.
Citroënloos
Het hoort opzich niet dat de achterkant omhoog of omlaag wil.
Maar komt nog al eens voor.
DE oplossing, achterremmen ontluchten.
Die doen nu net een tikje minder mee.
Ja er zijn meerdere orginele lichtmetalen velgen voor de XM
bv de etoille velgen en mont carlos. Banden maat, zelfde denk ik.
Let op! LM velgen hebben andere bouten.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Op Marktplaats worden op dit moment Speedline velgen aangeboden: http://link.marktplaats.nl/m781429051
En ook Etoile velgen: http://link.marktplaats.nl/m778555016 en (met banden) http://link.marktplaats.nl/m778555016
Vaak zijn ze ook goedkoper te vinden.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Van harte welkom op dit forum….veel zweefplezier…...
Peter
Bedankt voor de reacties. Voor wat betreft het gymnastieken zal ik de achterremmen eens ontluchten. Ik had al het gevoel bij het wat harder remmen dat de auto een beetje duikt doordat er dus meer remdruk op de voorwielen komt dan achter.
Met de velgen ben ik er nog niet uit. Etoile-velgen passen meer bij het totaalplaatje van de XM maar de speedline-velgen zijn ook wel apart….
Gr. Michel
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
verkuilm schreef:Het hoort opzich niet dat de achterkant omhoog of omlaag wil.
Maar komt nog al eens voor.
DE oplossing, achterremmen ontluchten.
Dat is iets te kort door de bocht. Met name automaatrijders zullen het herkennen. Als je lang afremmend tot stilstand komt bij een stoplicht staat de achterkant iets te hoog. De hoogteregelaar vindt dat ook en laat olie weglopen uit de veercilinders.
Doordat je je voet op de rem hebt kunnen de wieldraagarmen niet draaien, die worden vastgehouden door de remmen.
Zodra het groen wordt laat je de rem los en zakt de auto fors in.
Dat is dus heel gewoon….
Met enige oefening kan je het oproepen en dan een dansje doen bij zo’n stoplicht.
Want andersom werkt het ook: Als je ingezakt bent na rem los en je trapt de rem direct weer in, dan kan de draagarm dus ook niet draaien. Intussen laat de hoogteregelaar weer olie toe tot de veercilinders. Laat je dan de rem los dan schiet de achterkant weer omhoog.
Direct weer vasthouden tot de hoogteregelaar zijn werk doet…..
Het blijven leuke auto’s.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
“Het blijven leuke auto’s.”
En zo is dat. Wat eigenaardigheden op de koop toe nemen. En anders geen eigenzinnige auto rijden. Een Opel Zafira met twinny load kan altijd nog…:-))
Wijze woorden….er rijden al genoeg eenheidsworsten en zakjapanners rond die allemaal op elkaar lijken…..
Peter
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Ik kan me ook meer vinden in het verhaal van de hoogte regelaar als de remmen ontluchten, altijd leuk hoe de mensen naast je bij het stoplicht hierop reageren
Persoonlijk vind ik de etoille velg nog het mooiste vor onder een xm.
Never a dull moment…...met een XM…....
Jansr, dat klopt, draagarmen in de lengte van de auto.
Dus gevoelig voor opsluiten.
Maar als alles goed is, dan heb je het dus bijna niet, dat inzakken of omhoog springen.
Mijn turbo D exclusive aut had het spaarzaam.
De turbo CT autmaat waar ik sinds een week in rij, echt nooit.
Maar toe gegeven achterbollen wat hard. Morgen nieuwe erin.
Maar onluchten helpt vaak. Probeer maar. Kost niks en zo gebeurd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn XM’s hebben nooit lucht in het systeem, zeker niet in het achterremsysteem, omdat je met het ontluchten nogal wat vuile olie weghaalt. Dat s dus steeds het eerste wat ik doe.
Ik ben het dan ook niet met je eens dat het “dansen” door slecht ontluchte remmen (kan) ontstaan,.
Ten tweede is de kans op het verschijnsel bij automaten groter dan bij handbakken, omdat je met een automaat bijna altijd met je voet op de rem bij een stoplicht staat en bij een handbak zelden.
Zonder voet op je rem zal je er nooit last van hebben, omdat het systeem vrij is te doen waarvoor het is ontworpen: de wagen op de juiste hoogte houden.
Slechts bij geremde achterwielen houden de remmen de draagarmen vast en kan het systeem “overdruk” of “onderdruk” opbouwen.
En als je nou erg veel lucht in het achterremsysteem hebt zitten zullen die remmen het niet of matig doen: zie handbak.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Kan je een
gewoon vervangen voor bijvoorbeeld of andere voor een XM.
Of zijn er nog dingen waarop je moet letten bij een XM?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als de anti zink bol slecht ik krijg je er ook meer last van. Die bollen zijn wat lastiger te vervangen en worden daarom wel eens overgeslagen. Dus als ontluchten niet helpt lijkt me dat de volgende stap. En als je de auto gewent bent voel je het een soort aankomen. Je laat dan de rem minimaal los en de auto levelt dan zonder op en neer te gaan.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ja, die zijn zondermeer uitwisselbaar. Alle originele Xm velgen passen op elk type. Maar let wel op met lichtmetaal, er is verschil in lengte van wielbouten. Zelfs bij type met hetzelfde uiterlijk. Die met naafkap in het midden van het wiel hebben een andere lengte bout dan die zonder!