1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Nieuwe XM eigenaar en uiteraard wat vragen
Aluhok
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-02-2014

Gepost: 26 februari 2014 07:08 PM

Hallo,

Ik ben sinds 24 december 2013 in het bezit van een XM 2.0 16V Berline uit 1999. Ik heb de XM erbij voor woon-werk en voor de langere ritten.

Naast de XM staan Land Rovers en Range Rovers op het erf/in de schuur.
Tot nu toe een probleemloze voiture die beschikt over fijne rijeigenschappen en er uiteraard ook nog een beetje uitziet als een citröen.

Nu heb ik gelijk drie vragen:
Is het normaal wanneer je voor een verkeerslicht stil staat dat de achterkant van de auto na enige   tijd een beetje omhoog komt?

Welke lichtmetalen velgen passen er onder de XM die ik heb? Ik heb nu een set stalen velgen met winterbanden en de originele plastic wieldoppen.
Ik wil een set lichtmetalen velgen laten voorzien van gewone banden.

Dan gelijk ook maar de hamvraag: welke banden?

Met vriendelijke groet,
Michel

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 26 februari 2014 10:39 PM
  [ # 1 ]

Leuk, welkom bij de club!

Dat de auto iets omhoog komt heeft met het veersysteem en druk te maken. Waarschijnlijk hou je je voet bij stilstaan (verkeerslichten) op de rem. Doe dat maar ‘s niet, zul je zien dat hij niet begint te gymnastieken.

Citroënloos

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 27 februari 2014 12:06 AM
  [ # 2 ]

Het hoort opzich niet dat de achterkant omhoog of omlaag wil.
Maar komt nog al eens voor.
DE oplossing, achterremmen ontluchten.
Die doen nu net een tikje minder mee.

Ja er zijn meerdere orginele lichtmetalen velgen voor de XM
bv de etoille velgen en mont carlos. Banden maat, zelfde denk ik.
Let op! LM velgen hebben andere bouten.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
niekcx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007

- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Gepost: 27 februari 2014 08:00 AM
  [ # 3 ]

Op Marktplaats worden op dit moment Speedline velgen aangeboden: http://link.marktplaats.nl/m781429051

En ook Etoile velgen: http://link.marktplaats.nl/m778555016 en (met banden) http://link.marktplaats.nl/m778555016

Vaak zijn ze ook goedkoper te vinden.

Afbeelding Bijlagen
140227-speedline.jpg140226-etoile.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 27 februari 2014 09:30 AM
  [ # 4 ]

Van harte welkom op dit forum….veel zweefplezier…...

Peter

ballon

Profiel  
 
Aluhok
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-02-2014

Gepost: 27 februari 2014 05:59 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties. Voor wat betreft het gymnastieken zal ik de achterremmen eens ontluchten. Ik had al het gevoel bij het wat harder remmen dat de auto een beetje duikt doordat er dus meer remdruk op de voorwielen komt dan achter.

Met de velgen ben ik er nog niet uit. Etoile-velgen passen meer bij het totaalplaatje van de XM maar de speedline-velgen zijn ook wel apart….

Gr. Michel

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 februari 2014 06:41 PM
  [ # 6 ]
verkuilm schreef:

Het hoort opzich niet dat de achterkant omhoog of omlaag wil.
Maar komt nog al eens voor.
DE oplossing, achterremmen ontluchten.

Dat is iets te kort door de bocht. Met name automaatrijders zullen het herkennen. Als je lang afremmend tot stilstand komt bij een stoplicht staat de achterkant iets te hoog. De hoogteregelaar vindt dat ook en laat olie weglopen uit de veercilinders.
Doordat je je voet op de rem hebt kunnen de wieldraagarmen niet draaien, die worden vastgehouden door de remmen.
Zodra het groen wordt laat je de rem los en zakt de auto fors in.
Dat is dus heel gewoon….
Met enige oefening kan je het oproepen en dan een dansje doen bij zo’n stoplicht.
Want andersom werkt het ook: Als je ingezakt bent na rem los en je trapt de rem direct weer in, dan kan de draagarm dus ook niet draaien. Intussen laat de hoogteregelaar weer olie toe tot de veercilinders. Laat je dan de rem los dan schiet de achterkant weer omhoog.
Direct weer vasthouden tot de hoogteregelaar zijn werk doet…..

Het blijven leuke auto’s.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 28 februari 2014 12:28 AM
  [ # 7 ]

“Het blijven leuke auto’s.”

En zo is dat. Wat eigenaardigheden op de koop toe nemen. En anders geen eigenzinnige auto rijden. Een Opel Zafira met twinny load kan altijd nog…:-))

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 28 februari 2014 11:05 AM
  [ # 8 ]

Wijze woorden….er rijden al genoeg eenheidsworsten en zakjapanners rond die allemaal op elkaar lijken…..


Peter

nice day

Profiel  
 
simplex
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010

- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Gepost: 28 februari 2014 10:31 PM
  [ # 9 ]

Ik kan me ook meer vinden in het verhaal van de hoogte regelaar als de remmen ontluchten, altijd leuk hoe de mensen naast je bij het stoplicht hierop reageren Laughing

Persoonlijk vind ik de etoille velg nog het mooiste vor onder een xm.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 28 februari 2014 10:41 PM
  [ # 10 ]

Never a dull moment…...met een XM…....

nice day

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 01 maart 2014 01:16 AM
  [ # 11 ]

Jansr, dat klopt, draagarmen in de lengte van de auto.
Dus gevoelig voor opsluiten.
Maar als alles goed is, dan heb je het dus bijna niet, dat inzakken of omhoog springen.
Mijn turbo D exclusive aut had het spaarzaam.
De turbo CT autmaat waar ik sinds een week in rij, echt nooit.
Maar toe gegeven achterbollen wat hard. Morgen nieuwe erin.

Maar onluchten helpt vaak. Probeer maar. Kost niks en zo gebeurd.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 01 maart 2014 02:03 PM
  [ # 12 ]

Mijn XM’s hebben nooit lucht in het systeem, zeker niet in het achterremsysteem, omdat je met het ontluchten nogal wat vuile olie weghaalt. Dat s dus steeds het eerste wat ik doe.
Ik ben het dan ook niet met je eens dat het “dansen” door slecht ontluchte remmen (kan) ontstaan,.

Ten tweede is de kans op het verschijnsel bij automaten groter dan bij handbakken, omdat je met een automaat bijna altijd met je voet op de rem bij een stoplicht staat en bij een handbak zelden.

Zonder voet op je rem zal je er nooit last van hebben, omdat het systeem vrij is te doen waarvoor het is ontworpen: de wagen op de juiste hoogte houden.

Slechts bij geremde achterwielen houden de remmen de draagarmen vast en kan het systeem “overdruk” of “onderdruk” opbouwen.

En als je nou erg veel lucht in het achterremsysteem hebt zitten zullen die remmen het niet of matig doen: zie handbak.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 02 oktober 2016 01:39 PM
  [ # 13 ]

Kan je een

gewoon vervangen voor bijvoorbeeld of andere voor een XM.

Of zijn er nog dingen waarop je moet letten bij een XM?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 02 oktober 2016 02:32 PM
  [ # 14 ]

Als de anti zink bol slecht ik krijg je er ook meer last van. Die bollen zijn wat lastiger te vervangen en worden daarom wel eens overgeslagen. Dus als ontluchten niet helpt lijkt me dat de volgende stap. En als je de auto gewent bent voel je het een soort aankomen. Je laat dan de rem minimaal los en de auto levelt dan zonder op en neer te gaan.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 oktober 2016 02:38 PM
  [ # 15 ]

Ja, die zijn zondermeer uitwisselbaar. Alle originele Xm velgen passen op elk type. Maar let wel op met lichtmetaal, er is verschil in lengte van wielbouten. Zelfs bij type met hetzelfde uiterlijk. Die met naafkap in het midden van het wiel hebben een andere lengte bout dan die zonder!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook