Afgelopen zaterdag morgen had mijn ventilator ineens zin om in orkaan stand te gaan werken en ging daar niet meer vanaf. Hoe ik de stand van de airco regeling ook zette.
Na wat zoeken op het forum ben ik op diverse topics uit gekomen dat het waarschijnlijk een defecte kachel weerstand betreft. Na de MJ11015G onderdelen besteld te hebben samen met geleidende folie en een bevestigings setje ben ik aan de slag gegaan om deze te vervangen. Het vervangen heb ik gedaan volgens de volgende handleiding: http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=15231
Ik heb een Xsara 1.6 16v type 2 met geregelde airco.
Echter na het opnieuw inbouwen doet de ventilator nu helemaal niets meer. Ook niet als ik de ventilator regelaar op de maximale stand zet. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat het mijn soldeerwerk betrof wat er niet goed zou zijn geweest daar ik hier niet veel ervaring in heb. Toch na 3x voorzichtig opnieuw solderen krijg ik totaal geen leven meer in de ventilator.
De ventilator zelf als ik die met de hand een slinger geef stopt deze ongeveer na een half rondje, is dit een normale gang van zaken dat deze ventilator niet een aantal rondjes door draait als je deze een slinger geeft?
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of kan doormeten met een multimeter om te testen of het wellicht de ventilator motor is die defect is of toch de kachweerstand zelf? Als dit mogelijk is graag een korte beschrijving hoe ik dit kan uitvoeren.
In de bijlage heb ik een foto van de vermoedelijk defecte kachel weerstanden gezet, en het boven en onderaanzicht van de weerstand module na het vervangen.
Tips zijn erg welkom daar ik morgen er samen met een forumgenoot na ga kijken maar die net zo weinig kennis heeft qua elektronica als ik.
Op de derde foto lijkt het alsof één pootje niet gesoldeerd is.
Klopt dat? Misschien is dat de oorzaak?
Dat is schijn op de foto, zoals ik kan zien zit er bij alle 4 de pootjes tin top op het printplaatje voor contact.
Net nog wat metingen gedaan en dit zijn de resultaten:
+ en massa van de hoofdconnector die in de kachelweerstand gaat (4polige oranje stekker): 14,5Volt
Er komt dus stroom in de unit, een goed begin.
Toen heb ik de regelaar op stand 0 gezet (uit), gemeten spanning op de uitgangen die naar de ventilator motor gaat: 0,1V - naar mijn weten is dit ook nog correct.
Nu heb ik de traploze regelaar ingesteld op 25% (Stand1): Gemeten spanning: 5,7V
Ingesteld op 50%: spanning: 5,7V
Ingesteld op 3/4: spanning: 5,7V
regelaar helemaal op standje maximaal: 5,7V
regelaar op automatisch ingesteld: voltage: 5,7V
Metingen zijn ook nog een keer uitgevoerd met de kabel die in de motor gestoken wordt aangesloten om uit te sluiten of het niet de kabel zou kunnen zijn maar de metingen met deze stekker aangesloten geven dezelfde resultaten.
Nu weet ik niet of de motor op dit lage voltage functioneert en de ventilator motor defect is of toch de kachel weerstand daar het voltage gelijk blijft op alle standen op de ‘0’ stand na.
Iemand een idee wat het werkende voltage is van deze ventilatoren en waar het euvel zich nu kan bevinden?
Auto wel gestart?
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
jabaar schreef:Auto wel gestart?
De motor heeft gelopen bij alle metingen.
Denk dat er niet eens spanning op de ventilator motor zou komen als die niet loopt.
Net heb ik getest door de ventilator rechtstreeks op de aanvoer van de 4 polige oranje stekker te steken en de ventilator draait gewoon normaal zonder rare geluiden of wisselingen qua snelheid.
Lijkt dus toch in de weerstand te zitten, kan ik iets aan de weerstand meten?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Wat heb je tussen de transistoren en het koelelement zelf zitten?
Isolatieplaatjes? Zaten die er origineel ook? M.i. moet dat koelpasta zijn voor de warmete afvoer, maar geen isolatie.
wat ertussen zit is geleidende folie. echter ben ik er nu niet meer van overguigd dat die goed is. ik zal zo ees koelpasta halen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op de derde foto is de soldeerverbinding van het meest rechtse pootje niet goed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is lichtinval die een reactie eerder.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij niet. Als je goed kijkt zie je dat het soldeertin niet met het pootje samengevloeid is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nee het was echt goed gesoldeerd, een transistor was kapot geleverd. Gelukkig 4 besteld dus nu is het gerepareerd!
Nog wel even koelpasta ertussen gedaan.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi dat het opgelost is. Het werkt weer?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja alle standen werken weer zoals het zou moeten werken!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
zoals marviin aangegeven heeft werkt het weer naar behoren. bleek dat er 1 defect geleverd was. beide vervangen met koelpasta ertussen. Ik ben weer erg blij dat het weer werkt.