Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Indien een bout/moer verbinding met het juiste moment is aangehaald is er geen kans op loslopen, ook niet door trillingen. Theoretisch zou een nylon borgmoer niet nodig zijn. Heb zojuis ook bij mijn BX gekeken, en daar zit geen borgmoer op. Overigens is er bij mij ook niet genoeg draad om een nylon moer kwijt te kunnen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik ga hoe dan ook zo’n ding halen. Zal niet de wereld kosten.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als het goed is zit er wel een borgmoer op, maar zonder nylon ring.
De bovenkant van de moer is afgeschuind en het gat LIJKT wel enigszins ovaal.
Is het niet zo dat als je stuur scheef staat de auto gewoon ff opnieuw uitgelijnt moet worden?.
Nu staat je stuur wel weer recht, maar kunnen je banden schuin afslijten doordat de sporing niet klopt
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Da’s wel het beste, weet je tenminste zeker dat de sporing goed is. Banden schuin slijten wil je niet.
De kans is groot dat na uitlijnen de auto veel strakker stuurt.
Laat dat alleen wel doen bij een bedrijf die bekend is met bollengeveerde Citroens. Het dient nl. met draaiende motor te gebeuren en dat weet niet iedereen!!!!
Het is eerder omgekeerd. De auto heeft een jaar geleden (er is daarna nauwelijks mee gereden) nieuwe Michelins gekregen en is uitgelijnd (bij een Citroën garage). Daarvan heb ik een rekening bij de auto gekregen vandaar dat ik het weet. Waarschijnlijk stond sindsdien het stuur iets scheef.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dan mag je aannemen dat er verder niets aan de hand is.
Juist wel, na het uitlijnen moet het stuur absoluut recht staan, zo niet is er iets niet goed gegaan
Nou ja, ze horen het stuur in de middenstand te zetten en daarna de uitlijning van de wielen te stellen. Als dat niet goed gebeurt heb je al gauw een beetje scheefstand van het stuur denk ik.
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Dit heeft mij al tijden verwonderd, nieuwe banden, uitlijnen en het stuur staat scheef, vraag je het de monteur en die haalt zijn schouders op. Austin,Ford,Opel,Volkswagen,Honda,Citroën,een pot nat, voor of achterwielaandrijving maakt niet uit. Op de huidige BX, zomerbanden met eigen velgen staat het stuur recht, winterbanden met eigen velgen staat het stuur naar rechts zonder dat de wagen naar rechts trekt.
Ik heb vandaag 2X een stuur los gehaald en geen borgmoer aangetroffen, enkel een platte ring.
Deze moer is iets gestuikt, ofwel lichtjes ovaal geknepen.
Dit kan je zien aan de bovenkant van de moer, daar zie je afdrukken in staan.
Blijft ook zwaar draaien tot het einde van het schroefdraad.
Nou, dat doet hij dus net niet.
Bij het AX-je zit wel een moer met nylon voering. Die draai je inderdaad de gehele draad met enige kracht erop en eraf.
Bij deze BX is het even lossen en vervolgens kan het eventueel met twee vingers (afgezien dat dat onhandig is in de smalle opening).
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Na een paar keer vast en los draaien verliest zo’n ‘geknepen’ moer ook langzaam zijn borgende werking.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*