Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gisteren de laatste rit met de DS gemaakt dit seizoen en natuurlijk afgetankt weggezet. Zonet de winterbanden op de Xsara gezet.
Het vage gas gedrag is nog steeds aanwezig maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit van de winter niet problematisch wordt. Dit hoop ik nu extra omdat m’n vrouw donderdag avond te horen kreeg dat ze ontslagen gaat worden…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik merkte dat m’n linker-voorband langzaam leeg liep en heb deze daarom laten repareren, er kwam een klein spijkertje uit…
Bandenspanning houdt ik redelijk goed in de gaten maat zo in de winter krijg je er altijd zo’n smerige handen van. Een (aftermarket) systeem waarbij je in de auto de spanning van de wielen kan zien is nog redelijk duur en vereist dat je nieuwe ventielen plaatst. In plaats daarvan heb ik deze ventieldopjes uit China laten komen. Goedkope oplossing, in één oogopslag zicht op de bandenspanning en voor een leuke prijs. Morgen maar monteren.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De Xsara heeft weer een verse APK met ditmaal een opmerking: slecht lichtbeeld, waarschijnlijk veroorzaakt door doffe koplampen.
Nu zijn die tegenwoordig te polijsten en dat kun je zelf doen of uitbesteden. Bij zelf doen vind je diverse producten van 3M, Turtle Wax en andere fabrikanten. Bij het laten doen heb je ‘t over een euro of 20 á 30 per lamp en eentje heeft het zelfs over een UV coating. Hij waarschuwt ook dat als je dit niet doet het resultaat slechts van korte duur OK is en je ook niet zomaar elk middeltje op je lamp mag aanbrengen vanwege APK en zo.
Wat is wijsheid, wie heeft ervaringen en hoe ziet het er dan na langere tijd nog uit ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Bij zeilboten worden de kunststof ramen vaak met koperpoets weer helder gemaakt, zou je hier ook eens kunnen proberen.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gewoon laten doen, zelf doen is echt een rot klus zonder de juiste spullen. Perfect wordt het toch niet meer.
Daarna gewoon beschermen met een goede wax of sealant, zodat het tegen wat beschermd is tegen de elementen. 2x per jaar ofzo.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De Xsara heeft nog steeds vaag gas-gedrag, vooral met koude motor.
Hij lijkt dan vertraagd op het gas te reageren zodat het opkomen van de koppeling schokkerig is (de rijsnelheid helpt de motor op toeren). Ook lijkt ie af en toe niet meer als half gas te geven als ik dat pedaal tot de grond toe indruk. Als de handel warm is (lees wat kilometers heb gemaakt) dan gaat het beter maar het is dan nog niet super. Zo sloeg me gister na 1.5 uur rijden de motor 2 keer af met inparkeren omdat er te weinig toeren kwamen met opkomen van de koppeling. Als ik voor een stoplicht stilsta (met inmiddels warme motor) dan voel ik toch een soort onregelmatig schokken van het vooronder.
Ik heb al een nieuwe accu, bougies, en nieuwe bobine gemonteerd. Ook heb ik het gasklephuis al zo’n 3 keer gereinigd en kan dit binnenkort wel weer eens doen. Kan het liggen aan de goedkopere euro 95 uit België, mijn zuinige rijstijl of is er een technische oorzaak aanwijsbaar ?
Zelf denk ik aan dichtgeslipte injecteurs, te weinig benzine-druk, gasklephuis of gaspedaal, maar waar te beginnen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zit net te denken…
Ik gooi altijd 97/98 octaan in mijn Xsara, anders loopt die ook niet fijn met een koud blok.
Gezien ik op LPG rijdt maakt me dat verder ook weinig uit voor die paar tankjes per jaar.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Toen het gas laatst weer inhield heb ik ‘m op cruise-control gezet (dit was uiteraard wel op een veilig stukje weg) om te kijken of de snelheid wel voldoende en constant zou zijn. Dit leek te werken zoals cruise-control bedoeld is, geen storing dus.
Ik heb de contacten van de benzinepomp en gaspedaal schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Dit leek even verbetering te geven maar afgelopen vrijdag was het inhouden weer terug. Ik heb nieuwe bougies besteld om dat als oorzaak uit te sluiten, dit is tevens een vrij goedkope vervanging om dit probleem verder te tackelen.
Hoofdverdachten blijven voor mij echter wel de benzine-pomp en het gaspedaal.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gisteren de auto geheel ingeladen voor een vakantie in de UK, gaat het laadstroomlampje weer aan voor het eerst in lange tijd. Aangezien we de veerboot al geboekt hadden kwam dit bijzonder slecht uit. De voltmeter gaf 14,1 volt aan bij een beetje gas en we zijn daarom maar gewoon weggereden. Ook na een paar pauzes en even friemelen aan het verdachte draadje bleef het lampje aan maar had alles toch voldoende stroom, zelfs met TV schermpjes voor de kinderen aan.
Hiernaast blijven we het vaag gas gedrag houden waarvoor ik steeds meer aan de benzine-pomp ga denken als boosdoener. Hoe is bijvoorbeeld de opbrengst van die pomp te meter / ondervinden ?
Verder hebben we een extra auto-dekking in de reisverzekering maar hopen dit niet nodig te hebben.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gisteren had ik wat injector-cleaner gekocht die ik in de tank wilde gooien na een kort ritje. Toen ik de tankdop eraf draaide hoorde ik een soort sis geluid alsof de tank enigszins vacuüm getrokken was. Ik begin daardoor te vermoeden dat m’n tankdop niet goed ontlucht. Heeft iemand enig idee hoe dit in elkaar zit bij een Phase 2 dop ? Hoe kan ik het controleren / verhelpen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag de tijd genomen eens dat laadstroom probleem te tacklen. Met dit topic als voorbeeld eens gekeken. Ik wilde echter alleen van bovenaf werken, vanaf de BSI / zekeringenkast. De kunst was dus de juiste draden te vinden. De rode draad was vrij snel gevonden met een multi-meter:
De grijze draad was een ander verhaal. Doordat m’n laadstroomprobleem permanent was, zou deze draad goed eens gebroken kunnen zijn. Dus het rechter-voorwiel eraf, binnenscherm los en een beetje trekken aan die grijze draad: gebroken en ge-oxideerd wat betekent dat deze draad al langere tijd gedeeltelijk zonder isolatie zat….
Vanaf daar naar de zekeringenkastje gemeten: dit is dus het grijze draadje in het 2-polig stekkertje.
Vanaf hier een nieuwe draad eraan gesoldeerd en deze via de kabelgoot naar de andere kant gevoerd. Vanaf daar naar voren geleid richting de dynamo.
Dit in combinatie met dat ik deze bougies door deze bougies heb vervangen. Proefrit: snellere reactie op het gas, geen rode lampjes op het dashboard, 14,2 volt op de voltmeter, hoop op wat probleemloze kilometers en dat het vaag gas-gedrag ook weg blijft.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Laten we hopen dat het probleem nu opgelost is.
Xsarajan
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik hoop het ook.
Ik raad ook iedereen aan die deze storing krijgt eerst de bedrading na te kijken. De grijze draad lijkt de indicatiedraad te zijn, de rode draad is waarschijnlijk de dynamo-activatie-draad. Als deze breekt heb je waarschijnlijk ook dit lampje en inderdaad een laadstroom-probleem.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
de snellere reactie op het gas was wellicht verklaard doordat ik de slangklem bij het gasklephuis niet had aangedraaid. Na aandraaien is dit effect in ieder geval minder.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Aangezien ik nog steeds met koude motor vaag gasgedrag had, wilde ik nu toch eindelijk een oplossing. De BSI meldt nog steeds geen storing dus dan maar op goed gevoel aan de gang. Eerste verdachte is voor mij de brandstofpomp. Via een sloper vlakbij m’n werk een Bosch pomp met 63000 km ervaring mee kunnen nemen. Vanavond ingebouwd en natuurlijk lekker knoeien met benzine. Ik geloof dat ik volgende keer de stekker van de pomp trek en even start om de leidingen drukloos te krijgen, maar eigenlijk hoop ik op geen volgende keer…
De VDO pomp zal zo’n 191000 km ervaring hebben (de km stand van de auto). Bij contact een andere zoem, starten en rijden, voelt goed. Morgenochtend met koude motor even ervaren, vanavond maar even met een raampje open laten staan voor de benzine-geur. Fingers crossed…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.