Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? :
Ik ging net een stukje rijden in de BX 16v met een vriend die net zijn rijbewijs heeft. Hij moet toch wat ervaring opdoen. Hij heeft het papiertje net een week dus is nog best onzeker. Vooral het vinden van de juiste versnelling levert soms wat problemen op.
We rijden op de snelweg en pakken een afslag bij de benzinepomp. 100 in de vijf. Afremmen tot de auto wat begint te protesteren vanwege te lage toeren. Zoeken zoeken zoeken, zet hij hem in de één met zo’n 60 of 70 km/u. Nou toen maakte de motor wel toeren en we remden flink af.
Minuutje later staan we te wachten bij de pomp en de motor liep rottig stationair. Toerental zakte steeds, hij sloeg bijna af en de dashboardverlichting dimde als het toerental zakte. Daarna was het bij het rijden op de snelweg ook knudde. Zo nu en dan schokken, ook bij 120 km/u met het gas erop.
Het rare was dat het iedere keer als ik weer ging rijden niet meer voorkwam. Maar ja, als je stil staat op een parkeerplek, geen gas geeft en de motor draait niet lekker stationair, dan maakt het natuurlijk niet uit wie er op de bestuurdersstoel zit. En in de vijfde versnelling 120 rijden op de snelweg, daar kan hij ook weinig fout aan doen waardoor de auto gaat bokken.
Ik heb in de 3 maanden dat ik de auto nou heb dit probleem nog nooit eerder gehad, hij liep altijd als een zonnetje. Ook als het wat frisser was liep ‘ie mooi stationair. Ik zie twee mogelijkheden:
1) Hij heeft last van de kou. Lijkt me sterk, vanmiddag was het ook wel fris, toen liep ‘ie lekker en als de motor eenmaal op temperatuur is lijkt een paar graden onder nul me geen ook probleem.
2) Met 60-70 naar z’n 1 schakelen heeft iets ontregeld aan de elektronica. Maar wat dan? Ik kan me voorstellen dat de koppeling en bak er van te lijden hebben, maar de elektronica? Misschien de stappenmotor of iets met de injectie? Een 16v kan ook wel wat toeren hebben dacht ik zo, de limiter slaat aan bij 7000 RPM.
Ik heb net de accu losgekoppeld, misschien dat een reset van de ECU gaat helpen. Verdere suggesties over wat er aan de hand zou kunnen zijn zijn zeer welkom!
JM
Re: 16v doet opeens raar…
BxBandit schreef:Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? :
Ik ging net een stukje rijden in de BX 16v met een vriend die net zijn rijbewijs heeft. Hij moet toch wat ervaring opdoen. Hij heeft het papiertje net een week dus is nog best onzeker. Vooral het vinden van de juiste versnelling levert soms wat problemen op.
We rijden op de snelweg en pakken een afslag bij de benzinepomp. 100 in de vijf. Afremmen tot de auto wat begint te protesteren vanwege te lage toeren. Zoeken zoeken zoeken, zet hij hem in de één met zo’n 60 of 70 km/u. Nou toen maakte de motor wel toeren en we remden flink af.
Minuutje later staan we te wachten bij de pomp en de motor liep kl*te stationair. Toerental zakte steeds, hij sloeg bijna af en de dashboardverlichting dimde als het toerental zakte. Daarna was het bij het rijden op de snelweg ook knudde. Zo nu en dan schokken, ook bij 120 km/u met het gas erop.
Het rare was dat het iedere keer als ik weer ging rijden niet meer voorkwam. Maar ja, als je stil staat op een parkeerplek, geen gas geeft en de motor draait niet lekker stationair, dan maakt het natuurlijk niet uit wie er op de bestuurdersstoel zit. En in de vijfde versnelling 120 rijden op de snelweg, daar kan hij ook weinig fout aan doen waardoor de auto gaat bokken.
Ik heb in de 3 maanden dat ik de auto nou heb dit probleem nog nooit eerder gehad, hij liep altijd als een zonnetje. Ook als het wat frisser was liep ‘ie mooi stationair. Ik zie twee mogelijkheden:
1) Hij heeft last van de kou. Lijkt me sterk, vanmiddag was het ook wel fris, toen liep ‘ie lekker en als de motor eenmaal op temperatuur is lijkt een paar graden onder nul me geen ook probleem.
2) Met 60-70 naar z’n 1 schakelen heeft iets vern**kt aan de elektronica. Maar wat dan? Ik kan me voorstellen dat de koppeling en bak er van te lijden hebben, maar de elektronica? Misschien de stappenmotor of iets met de injectie? Een 16v kan ook wel wat toeren hebben dacht ik zo.
Ik heb net de accu losgekoppeld, misschien dat een reset van de ECU gaat helpen. Verdere suggesties over wat er aan de hand zou kunnen zijn zijn zeer welkom!
JM
Het heeft eerder iets met dat hoge toerental te maken. Dat geeft ineens “nogal wat” druk in de motor en de uitlaat.
Misschien eerst maar gewoon die ECU resetten. Je zorgen maken kan altijd nog.
Heb je er overigens eentje met lambdasonde en katalysator?
Ich bin ein Breaker
Re: 16v doet opeens raar…
karel schreef:Heb je er overigens eentje met lambdasonde en katalysator?
Ja, hij heeft een katalysator. Een lambdasonde zal er ook wel op zitten dan (ik heb de uitlaat nog niet heel goed bekeken moet ik toegeven). Er gaan verder geen motormanagement lampjes branden of zo.
JM
Re: 16v doet opeens raar…
BxBandit schreef:karel schreef:Heb je er overigens eentje met lambdasonde en katalysator?
Ja, hij heeft een katalysator. Een lambdasonde zal er ook wel op zitten dan (ik heb de uitlaat nog niet heel goed bekeken moet ik toegeven). Er gaan verder geen motormanagement lampjes branden of zo.
JM
Dat kan namelijk ook allemaal stuk als je zoiets meemaakt. Katalysator die gaat flodderen waardoor je uitlaat verstopt enzo…
Naja, eerst maar die reset.
Ich bin ein Breaker
krijg het idee dat de stappenmoter niet helemaal afsluit bij warme moter (zou n.l. wel moeten).
trek, als de moter warm is, eens de slang achter de stappenmoter los (welke richting de luchtinlaat gaat) en prop hier dan fff een doek in o.i.d.
loopt hij dan stationair prima…..................... dan stappenmoter vervangen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nou, misschien valt het allemaal wel mee en was ik te vroeg in de stress geschoten… Een nachtje zonder accu lijkt geholpen te hebben. Net een eindje getoerd en alles doet weer normaal. Hopen dat het zo blijft!
Gelukkig maar, ik was al bang dat ik een van mijn beste vrienden voorgoed na zou moeten dragen dat hij mijn BX gesloopt had
JM
De toerenbegrenzer grijpt toch pas bij 7600 rpm in? Althans, die van mij wel..(mk1)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:De toerenbegrenzer grijpt toch pas bij 7600 rpm in? Althans, die van mij wel..(mk1)
Hmm mogelijk, ik weet het ook niet precies, ik probeer over het algemeen te schakelen voor hij aanslaat, het klinkt toch een beetje ‘ziek’ vind ik
En als ik dan zo aan het blazen ben dat de begrenzer mee gaat doen, heb ik mijn wijdgesperde ogen op de weg gericht en niet op de toerenteller Ik zal er de volgende keer eens op letten en kijken waar hij precies aanslaat
Ben het met je eens dat het een beetje lijkt op niet kunnen schakelen als je tot in de begrenzer rijdt..
Ik moet zeggen dat verder geen moeite heb met de 16v, ondanks dat ik nog geen rijbewijs heb , Ik weet niet hoe het met de nieuwe type versnellingsbakken is, maar die van mij wil nog weleens lastig in zijn 2 gaan…Gelukkig zag ik vandaag dat ik niet de enige was
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Toerenbegrenzer bij 16v grijpt toch standaard in bij 7200 toeren reëel volgens de Olyslager?
Een mk1 grijpt hij volgens mij later in als bij een mk2.
WYD schreef:Een mk1 grijpt hij volgens mij later in als bij een mk2.
Klopt bij een mk1 kan je langer door uit me hoofd idd tot de 7600 of in die buurt.
mzzls
Erik Hannewijk
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ik heb wel eens met een Astra zo hard opgetrokken hoog in de toeren dat een slang van m’n turbo eraf schoot. Nou was dit een bekend probleem maar de symptomen waren toen bij mij hetzelfde als hoe jij die beschreef.
Als je problemen nu weg zijn zal het wel goed zijn anders zou je ook nog eens al je slang aansluitingen na kunnen lopen voor de zekerheid.
Rien
Ga ik zeker doen. Ik heb de auto vandaag uitgeleend aan de betreffende persoon om met zijn gezin een dagje te toeren, echte vriendschap he… Je moet mensen toch een tweede kans geven. Maar hij belde dat de motor weer moeilijk stationair liep dus er is blijkbaar nog steeds iets aan de hand. (Hopelijk heeft hij hem niet weer over zijn toeren gejaagd) Eind van de middag is hij terug dus dan ga ik eens kijken.
Het blijft raar dat hij het gisteren gewoon goed deed, en dat het nu toch weer terug is gekomen… Problemen die slechts sporadisch voorkomen zijn in mijn ervaring altijd de lastigste om op te lossen.
Net de auto weer teruggehad en natuurlijk doet ie het bij mij weer perfect. Nou was hij ook nog een beetje warm en het schijnt dat de problemen vanochtend heel even optraden bij koude motor.
Een eerste inspectie bij het licht van een lantaarnpaal en zaklamp leverde in elk geval één losgeschoten (en enigzins rotte, dus aan vervanging toe zijnde) slang op: die van de radiateur naar het luchtfilter.
Hier zit al weer provisorisch vast maar hij zuigt nog wel wat valse lucht aan door die rotte plek.
Nu zou ik zelf niet verwachten dat dit zo heel veel invloed heeft omdat het helemaal aan het begin van het inlaattraject is, maar bevordelijk is het zeker niet.
Verder nog een loos stekkertje bij de luchtweger maar dat zal wel zo horen, een ongebruikt stekkertje hier en daar komt dacht ik wel vaker voor.
Ik heb ook even gekeken hoe hard ik in de 1 kan: 60 km/u, dan zit je net boven de 7000 RPM (dus idd 7200) en slaat de begrenzer aan. Vervolgens ben ik dezelfde afrit afgegaan als gisteren, daar zit een scherpe bocht in die met 60 te doen is maar dat voelt best ‘snel’ aan. 70 kan misschien ook nog net maar dat ging mij te ver. Het foute schakelen gebeurde na die bocht terwijl we afremden, ergo we gingen zeker niet harder dan 60. Dus dat valt ook weer mee.
Ach, dat de BX vandaag bij die vriend van mij ging bokken is misschien wel karakter Na die actie van gisteren denkt ‘ie natuurlijk “hallo, daar heb je die vent die niet kan schakelen weer, ik ga lekker moeilijk doen, dan mag hij vast niet meer in me rijden van de baas”
JM
JM, stekkertje had ik ook al los en ook de slang van radiateur naar luchtfilter was al zo ‘gaar’. Maar slecht stationair heb ik enkel gehad met lekkende oliekeerringen op de nokkenas. Haal de verdelerkap eens los en kijk eens of alles nog droog is en of de verdelerkappunten nog goed zijn? Als je veel hoge toeren rijdt vreet een 16v die kappen bij de vleet.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!