Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Je had eerst de koelvenmoer los moeten draaien met dop 42, daarna pas de motor uit moeten bouwen.
Deze moeren zitten meestal onbedaarlijk vast, zo vast zelfs dat er een behoorlijke lengte pijp aan te pas moet komen.
Nu geeft de motor geen weerstand meer, kantelt zodra je er kracht op zet, en is met menselijke kracht niet tegen te houden.
Het enige wat je nu nog kan redden is een sterke luchttol en een behoorlijke compressor.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Dat besefte ik gisteren ook, maar het is jammer genoeg te laat nu. Ik weet niet wat er in mijn hoofd omging, want ik wist dat die er eigenlijk eerst af moest. Waarschijnlijk te ongeduldig geweest om het blok eruit te halen.
Nu ga ik het blok er niet terug inhangen om die moer los te krijgen. Ik vind er wel iets op!
Blok achter in een auto leggen en langs een garage rijden met de vraag of ze hem met de luchttol ff los willen draaien lijkt me de makkelijkste optie.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Da’s inderdaad de kortste klap.
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Hoi Matthias,
ik weet niet waar je woont maar als Den Haag de moeite is om langs te rijden voor je, ben je welkom. Ik heb de dop, een slagmoersleutel en een compressor.
Succes met de operatie!
Groet,
Thierry
Thierry
Hoi Matthias, als je het blok in je Xantia kan krijgen dan kan dat zaterdag hier ook.
En carburateurreiniger ligt hier in overvloed.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
@Thierry, Bedankt voor het aanbod! Maar Den Haag is iets te ver vanuit het zuiderse Belgie!
@lfred, als ik het blok in de Xantia krijg breng ik het mee!
Anders probeer ik het zelf, ik heb hier een compressor en luchttol liggen, maar dan moet ik nog snel op zoek naar een verloopstukje voor van de luchttol naar de grotere dop. Ik denk van 1/2 naar 3/4.
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Dag Matthias,
hulp genoeg aangeboden, zo blijkt.
Toch misschien gewoon zelf eerst eens proberen los te maken met handkracht.
Ook bij mij lag de motor er al uit, en pas toen de ventilatieschroef er af gehaald. Wel een paar extra handjes en een verlengstuk gebruikt. Lukte perfect.
Morgen rond 5 uur kan ik langskomen, kunnen we het samen doen.
Bel maar als dat voor jou OK is : 0498 16 27 13.
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Bart, vandaag zit ik jammer genoeg tot 18u in Brussel, en tegen dat ik thuis ben is het 19u30.
Maar ik bel je vanavond of morgen (zaterdag) om af te spreken voor die Xantia-onderdeeltjes en dan kunnen we meteen samen naar het blok kijken! Goed?
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Vandaag nog een uurtje tijd gehad om het blok verder te demonteren. Na tevergeefs nog eens met mijn eigen kracht de moer van de ventilateur los te proberen krijgen, de werking van onze compressor en luchttol bestudeerd. Na 5 minuutjes gevonden, luchttol erop, krukas blokkeren en moer eraf. Dan nog even de koelbeplating eraf gehaald!
Ventilateur eraf!
Het blok zonder koelbeplating
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Dag Matthias,
intussen al verder kunnen werken aan het blok ?
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Hey Bart!
Gestaag gaat het verder. De carburateur, oliekoeler, dynamo, startmotor en koelbeplating zijn eraf.
Morgen gaan de riemen eraf en probeer ik het blok op een werkbankje te zetten en de olie af te laten en gaan we verder!
Groeten
Matthias
Lekker bezig dus!
Ik zou de olie er pas uit laten lopen als je klaar bent, dan vergroot je de kans dat eventuele vuiligheid nog uit je blok loopt voordat je er nieuwe olie in doet.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Nieuwe update! De linkercilinderkop ligt op de werkbank. En vandaag van een 2 vrije uurtjes gebruik gemaakt om daarmee verder te gaan. Alles verloopt goed en is redelijk duidelijk. Maar van die 2 vrije uurtjes heb ik een half uur uitgezocht hoe je in godsnaam de 2 nokkenaskeerringen aan die kant los krijgt. De wagen lekte olie aan de kant van het ontstekingshuis, dus die moet zeker vervangen worden. Maar aangezien ik er nu toch ben, kan ik de andere aan het wiel voor de D-riem even goed ook meenemen. Dus nu is mijn vraag: Hoe krijg je die in godsnaam los?
Het gaat hem om deze 2 keerringen.
Daarnaast ook nog eens een zuigerveerspanner zien te vinden om de cilinders terug over de zuigers te krijgen. Mijn Haynes spreekt ook van de zuigerpennen los te halen, maar wat is hier de meerwaarde van?
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Dat ziet er goed uit! Keerringen verwijderen kan door er een parker (zelftappende schroef) in te draaien (soms lukt het met een spaanplaatschroef). Dan kun je daar vervolgend aan trekken met een tang of koevoet (onderlegblokje gebruiken). Je kunt ook (minder subtiel) een sterk maar dun schroevendraaiertje tussen keerring en huis meppen en dan wrikken totdat je met een grotere schroevendraaier en daarna tang het ding eruit kunt trekken.
Ikzelf heb de cilinderbussen niet van de zuigers getrokken, maar die zuigerveerspanners zijn meestal van die ‘vellen’ van verenstaal die je eromheen moet knellen. Als je dan je cilinder erop schuift (als dat al lukt) zit die spanner tussen de cilinder en het blok, en dat is lastig of onmogelijk te verwijderen, afhankelijk van de uitvoering. Daarom pen eruit, dan kan de zuiger vanaf de kopzijde in de cilinder en kun je aan de onderkant de drijfstang weer verbinden.
Succes
Thierry