Voorste draagarmlagers
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413

Gepost: 19 februari 2014 11:09 AM

Hoe haal ik de lagerschalen uit de draagarmen zonder de kunstoftussenbuis te slopen? Ze zijn aangerot en ik wil er een ander setje inzetten.

Is dat wel mogelijk, of moet je die buis dan ook altijd meevervangen?

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  

karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 20 februari 2014 12:45 PM
  [ # 1 ]

niemand?

Profiel  

karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 25 februari 2014 05:23 PM
  [ # 2 ]

ik zal toch hier niet de eerste zijn die die schalen er uit moet tikken?
Eerder verving ik gewoon de draagarm, maar die heb ik nu ook niet liggen.

Wie kan me helpen aan de gouden tip?

Profiel  

dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 25 februari 2014 07:51 PM
  [ # 3 ]

Niemand waarschijnlijk. Weet je zeker dat deze lagers nog te krijgen zijn???
ik zou op zoek gaan naar vervangende draagarmen.

Profiel  

karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 26 februari 2014 03:23 PM
  [ # 4 ]

De lagers heb ik een poosje geleden op marktplaats gekocht. Alleen heb ik geen nieuw plastic buisje.

Alternatief voor het plastic buisje heb ik al, echter is het vervangen van de lagers daarna vrijwel onmogelijk (al is de kans natuurlijk klein dat ik het nogmaals moet doen). Dat is dan een probleem voor over 30 jaar! Wink

Profiel  

Gepost: 05 maart 2014 08:50 AM
  [ # 5 ]

De onderste draagarmlagers zijn te bestellen bij Daniel engelhardt in Duitsland Je vervaagd dan de buitenste rubberbus eerst daarna de binnenbus erin persen. eruitzagen gewoon met een kijlbout te verkrijgen bij elke bouwmarkt,gewoon erindraaien en draaiend trekken.

Profiel  

karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 05 maart 2014 10:37 AM
  [ # 6 ]

Juist, mijn vraag ging over de bovenste draagarmlagers. Ik dacht dat dat met de vraagstelling wel duidelijk was, maar was vergeten het te benoemen. De vraag was hoe je de binnenste lager schalen er uit kunt halen zonder de kunstof pijp aan vlokken te hoeven maken.

Inmiddels ben ik hier klaar mee:
1. De buis warm maken met een verffohn en deze dan zo naar binnen vouwen dat je deze tussen de schalen door kunt halen. Vervolgens kun je de lager schalen er gewoon uit tikken. Met een beetje mazzel blijft het pijpje dan heel en nagenoeg in de goede vorm zodat je deze weer terug kunt plaatsen zodra er één lagerschaal in zit.
b. bij plan B gaat het buisje toch een beetje stuk, je kunt het dan lijmen ter hoogte van het smalle deel. Plek zat voor lijm en zal ook geen problemen opleveren qua pasvorm.

2. Als de hele buis verloren is gegegaan kun je CV leiding gebruiken van 35 mm en deze een beetje ruimen aan de uiteinden. Voordeel van deze methode is dat het niet meer stuk gaat, groot nadeel is dat je je lagers zeer moeizaam nogmaals kunt vervangen (of je moet aan de binnenkant van de buis alvast iets voorzien waardoor je de pijp met lagerschalen er uit kunt tikken, Bijvoorbeeld stukje draadeind in het midden van de buis inlassen)

Wanneer je direct een smeernippel aanbrengt zul je waarschijnlijk pas over 100+ jaar weer je lagers moeten vervangen:

Inspiratie door: http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/-Techniek specifiek GS/_Replace Bearings swingarm/ (http://tinyurl.com/o2xhc23)

Verder vind ik de beschrijving om de onderste draagarm lagers te verwijderen niet echt duidelijk…

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook