Dat is misschien nog de beste oplossing. Ik weet zeker dat m’n moeder het niet goed zal vinden als ik ga zeggen dat ik de oprit wil gaan verbouwen. De vloeistoffen die uit de BX blijven lekken (als ik em dus niet lekvrij maak) zullen op den duur ook in de papieren gaan lopen. Het is dus misschien het beste idee om dat op te lossen.
precies
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ja hoor, het is weer zo ver. Ik start vanmorgen de BX, en er gaan 2 verontrustende lampjes branden.. STOP en KVS. Ik durf haast niet te pijlen, want ik weet gewoon dat het alweer te laag is. Nou weet ik niet meer precies wanneer ik hem bijgevuld heb, maar meer dan 2 maanden geleden in ieder geval niet. Er is dus alweer een half litertje pleite. wat een zeik
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
deur63 schreef:Ja hoor, het is weer zo ver. Ik start vanmorgen de BX, en er gaan 2 verontrustende lampjes branden.. STOP en KVS. Ik durf haast niet te pijlen, want ik weet gewoon dat het alweer te laag is. Nou weet ik niet meer precies wanneer ik hem bijgevuld heb, maar meer dan 2 maanden geleden in ieder geval niet. Er is dus alweer een half litertje pleite. wat een zeik
Weet je de oorzaak? Lekkage bij de waterpomp misschien? Slechte radiateurdop? Koppakking?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:deur63 schreef:Ja hoor, het is weer zo ver. Ik start vanmorgen de BX, en er gaan 2 verontrustende lampjes branden.. STOP en KVS. Ik durf haast niet te pijlen, want ik weet gewoon dat het alweer te laag is. Nou weet ik niet meer precies wanneer ik hem bijgevuld heb, maar meer dan 2 maanden geleden in ieder geval niet. Er is dus alweer een half litertje pleite. wat een zeik
Weet je de oorzaak? Lekkage bij de waterpomp misschien? Slechte radiateurdop? Koppakking?
even voor de goede orde:
- stel het is een lekkage bij waterpomp, dan is er dus geen vloeistof zichtbaar, gezien het verdampt? is er een manier om te zien of het daar lekt? (kalkaanslag oid)
De radiateurdop sluit prima, maar er zijn wat kalkspoortjes bij de bovenste slang naar de radiateur (op de radiateur dus), maar er is nooit vloeistof zichtbaar. is het zinnig om het geheel te poetsen en kijken of kalk wegblijft?
Koppakking zou kunnen, maar Hel1 is eens bij mij geweest en concludeerde dat de koelslangen te hard zijn wat duidt op een lekkende koppakking bij warme motor, maar die lekkage is miniscuul, gezien er geen bubbeltjes in de radiateur vormen. Sludge heb ik wel last van, maar dat komt vooral omdat ik veel korte ritten rijd. Wanneer het buiten warmer wordt zal de sludge ook weggaan.
Het vervelende is gewoon dat kvs snel verdampt (en weinig tot geen plekken achterlaat), zeker gezien het feit dat het blok meestal goed warm is, en het koelwater ook vaak 90graden is. Na een paar minuutjes is dus al het bewijs van een lekkage weg.
Het lijkt er wel op dat het alleen lekt wanneer de motor loopt, dus wanneer er meer druk op staat. Maar, is er een opsporingsmethode? (ja, onder druk laten zetten bij de garage, maar ik doelde eigenlijk een opsporingsmethode die ik kan toepassen).
niet gaan hopen op iets anders, het is je koppakking. Overigens, mijn 16 tzi had geen lekke koppakking, maar gescheurde cylinderbussen
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
deur63 schreef:
Het lijkt er wel op dat het alleen lekt wanneer de motor loopt, dus wanneer er meer druk op staat. Maar, is er een opsporingsmethode? (ja, onder druk laten zetten bij de garage, maar ik doelde eigenlijk een opsporingsmethode die ik kan toepassen).
Waarom wil je dat per sé? Ik ben blij dat ik het bij mijn BX op die manier (tijdje door de dealer op druk laten zetten) vrij snel duidelijk had. Nu blijf je aan het gissen en klooien
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Deur 63, heb je de werking v.d. koelventilator reeds gecontroleerd?
Als deze niet naar behoren werkt, verdwijnt er ook koelvloeistof, doordat de koelwatertemperatuur te hoog wordt en koelwater eruit geperst wordt via de dop.
Er zitten 2 ventilatorstanden op die je moet controleren.
Ik vermoed dat de eerste stand niet werkt waardoor de ventilator te laat met koelen begint (2e stand).
Controleer de ventilatorstanden door:
1. De 3-polige stekker van het thermocontact op de radiator lospakken.
2. Contact aanzetten.
3. Met een draad verbinding maken tussen telkens 2 contacten v.d. stekker.
Je moet 2 snelheden v.d. ventilator waarnemen. Indien alleen de snelle stand werkt, moet je de weerstand of de contacten hiervan controleren.
De weerstand zit achter de grille, voor de koelventilator op de bumperbalk.
Indien beide snelheden het doen, kan het ook nog het thermocontact zelf zijn.
evt. preventief vervangen (is niet zo prijzig).
Succes Cms-je
Toevalligerwijs is dat een van de eerstvolgende modificatiepunten, want ik heb maar 2 standen op de koelfan: uit of veel te hard draaien. Ik heb wel een koelwatertemperatuurmeter in me dash zitten, en het water wordt nooit veel te warm. Maargoed, ik moet inderdaad eerst eens die weerstand zoeken, en daarna repareren.
Waaraan kan ik zien of ik een 2 snelheden koelfan heb? zit er dan een thermocontact in de radiateur met 3 draden eraan? Naar mijn weten zit die er (passagierskant van de auto), maar die weerstand heb ik nog nooit gezien. Een klusje voor in het weekend…
Heeft iemand nog zo’n weerstand in de aanbieding?
Er zitten dan inderdaad 3 draden aan het thermokontakt.De weerstand zit op de bumperbalk ( links voor de koelfan ).Als noodoplossing kan je m.b.v. een kabeltje ( voldoende dikte ! ) de stekker op de weerstand doorverbinden.
deur63 schreef:Alcyone schreef:deur63 schreef:Ja hoor, het is weer zo ver. Ik start vanmorgen de BX, en er gaan 2 verontrustende lampjes branden.. STOP en KVS. Ik durf haast niet te pijlen, want ik weet gewoon dat het alweer te laag is. Nou weet ik niet meer precies wanneer ik hem bijgevuld heb, maar meer dan 2 maanden geleden in ieder geval niet. Er is dus alweer een half litertje pleite. wat een zeik
Weet je de oorzaak? Lekkage bij de waterpomp misschien? Slechte radiateurdop? Koppakking?even voor de goede orde:
- stel het is een lekkage bij waterpomp, dan is er dus geen vloeistof zichtbaar, gezien het verdampt? is er een manier om te zien of het daar lekt? (kalkaanslag oid)De radiateurdop sluit prima, maar er zijn wat kalkspoortjes bij de bovenste slang naar de radiateur (op de radiateur dus), maar er is nooit vloeistof zichtbaar. is het zinnig om het geheel te poetsen en kijken of kalk wegblijft?
Koppakking zou kunnen, maar Hel1 is eens bij mij geweest en concludeerde dat de koelslangen te hard zijn wat duidt op een lekkende koppakking bij warme motor, maar die lekkage is miniscuul, gezien er geen bubbeltjes in de radiateur vormen. Sludge heb ik wel last van, maar dat komt vooral omdat ik veel korte ritten rijd. Wanneer het buiten warmer wordt zal de sludge ook weggaan.
Het vervelende is gewoon dat kvs snel verdampt (en weinig tot geen plekken achterlaat), zeker gezien het feit dat het blok meestal goed warm is, en het koelwater ook vaak 90graden is. Na een paar minuutjes is dus al het bewijs van een lekkage weg.
Het lijkt er wel op dat het alleen lekt wanneer de motor loopt, dus wanneer er meer druk op staat. Maar, is er een opsporingsmethode? (ja, onder druk laten zetten bij de garage, maar ik doelde eigenlijk een opsporingsmethode die ik kan toepassen).
Verdampende koelvloeistof laat altijd sporen achter.
Start eens met de radiateurdop open en kijk of er iets borrelt, ook als je dan gas geeft bijv.
Als je een lekke waterpomp hebt moet je dat aan d-zijde kunnen zien, onder de deksels door.
@stoterstangen: heb je die injectietroep er al af gehaald?
Ich bin ein Breaker
Vandaag is het zondag, dus doorgaans sleuteldag. Het was buiten circa -6, dus heb ik het kort gehouden.
Het doel van vandaag was: de 2 sensoren mbt koeling op achterzijde blok vastdraaien, thermocontact in radiateur vervangen (oude defect), en eventueel even kijken waar het olie lekt.
ik heb een hele stapel foto’s gemaakt van voornamelijk de olielekkage, dus graag even jullie oordeel. Voor grotere versies graag even PB sturen.
Nou, hier lekt het dus. Tussen het carter en met motorblok, daar valt ongeveer 1 druppel per 5 seconde, maar alleen als de motor al een tijdje (lees: 5 minuten) loopt. Je kan gewoon zien dat daar een druppel vormt, in de buurt van de schroef die op de hoek zit. De voorzijde van de auto is aan de rechterkant van de foto, en het zichtbare wiel is aan de bestuurderskant. Dit is overigens lekkage nummer 1. Links op de foto zijn de krullen zichtbaar die naar de achterkant van de auto lopen, daar is het ook nat.
Plasje na 10 minuten. 15 centimeter breed ongeveer.
Lekkage nummer 2, bij de krullen dus. Ik heb geen idee waar die lekkage ergens is… Het gaat hier ook om motorolie. Op de achtergrond is een groene druppel zichtbaar, waarschijnlijk m’n kvs lekkage (ja, een of andere idioot heeft er groene KVS in gestopt dus is het altijd de vraag of het kvs of LHM is. Wie in zicht is weer bestuurderskant.
Foto van achterzijde blok naar boven toe genomen. Te zien is een sensor die (volgens mij) te maken heeft met olie. Het is vochtig in die buurt, dus het zou wel eens kunnen lekken. verder naar onder (op de foto) is de pijlstokaansluiting zichtbaar. Verder naar bovenzijde (motor) is het droog, dus m.i. niet lekke koppakking / klepdekselpakking.
kvs lekkage
Op een gegeven moment viel het mij op dat hier rook naar boven dwarrelde Ik dacht altijd dat dat van mijn olievuldop vandaan kwam, aangezien daar geen rubbers in zaten. Nou heb ik een nieuwe dop erop gezet, maar toch nog rook. Het lijkt in deze omgeving te ontstaan. Links is de voorzijde van de auto, rechts de achterzijde. Onderzijde foto is dus bestuurderskant auto.
Er ligt daar ook groene vloeistof, ik dacht altijd dat dat LHM was, van m’n veerpoten avontuur, maar het kan dus ook best goed kvs zijn.
Foto op een iets grotere afstand. Onderzijde foto is voorkant auto… Volgens mij lekt het bij dat zwarte plastic ding met dat ventiel doppie erop. (het rechter dopje dus hè). Het was moeilijk te zien, gezien de rook niet constant was, en haast niet zichtbaar.
laatste foto: olieplek na 25 minuutjes sleutelavontuur.
en NEE, die krant is niet op tabloid formaat. En helaas is dat plasje ook nog ruim een halve centimeter diep. Er is dus best veel uitgelekt..
Ik baal, want tijdens het zoeken naar die lekkage viel mij op dat er een paar druppeltjes vocht lagen bij het rechter voorwiel. Ik kijken: retourleiding gesprongen… gewoon doorgescheurd, nieteens losgeschoten. k*t man.
Ehh, aandrijfaskeeringen en de rubber-ring achter de verdelerkap lijken mij olie te lekken…
Emiel
BX19trs schreef:Ehh, aandrijfaskeeringen en de rubber-ring achter de verdelerkap lijken mij olie te lekken…
Emiel
dan zie je meer dan ikke.
enigste zinnige wat ik eruit kan halen is ditte.
je olieniveau sensor lekt zo te zien, dat is dat ding achterkant blok, met die zwarte stekker eraan.
verder kunnen die druppels aan de Hydraulische leidingen (krul) door de rijwind daar gekomen zijn.
lees ,je lekkage zit aan de voorkant.en de olie volgt de leiding middels rijwind naar achteren en verzameld zich bij de krul, om aldaar de druppels te vormen..
voor de rest kan ik er niks zinnigs van bakke.
mvgr wupke
Ik bekeek de kleur van het boutje onder de keerring van de as, deze is nat en niet zwart, vandaar en ze willen wel graag olie lekken bij de verdelerkap en dat sijpelt overal heen….
Ik had beter eerst het advies kunnen geven om het motorblok helemaal schoon te spuiten van onder en van boven met motorreiniger (sommige autowashokken hebben dat) en dan na een goed ritje te kijken waar hij lekt…
Emiel