dag allen,
even een brainstorm…
ik heb anderhalf jaar geleden met een km stand van 145.000
een C15D gekocht. inmiddels zitten we op 198.000 en heb ik het volgende moeten vervangen:
aandrijfassen,
fuseekogels,
wiellagers voor,
wiellagers achter,
remschijven en blokjes voor,
remschoenen en cilinders achter en
uitlaatpot.
en uiteraard het standaard onderhoud, zoals:
2 x banden rondom,
distributieriem (preventief),
accu, klepjes,
filters en vloeistoffen.
ik rij vrijwel altijd leeg maar soms moet ‘ie wel werken.
over het algemeen rij ik tussen 110 en 120 km/h
en voornamelijk lange afstanden.
en ik vrees dat ik binnenkort toe ben aan minimaal één adal…
wat vinden jullie van dit plaatje?
ik vind het in vergelijking met eerdere (oudere) auto’s
behoorlijk tegenvallen…
helemaal als je het vergelijkt met m’n volvo’s
(appels en peren, natuurlijk…)
graag jullie reacties
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Persoonlijk vind ik de dingen die je opnoemt bij normaal onderhoud horen. Helemaal bij deze kilometerstand en in een dikke halve ton aan gereden kilometers.
Verder zitten er geen abnormale dingen bij.
inderdaad, allemaal onderhoud… Vergelijken kun je natuurlijk alleen goed als je de complete onderhoudshistorie van de auto kent, misschien is er wel nooit iets aan vervangen. Een distributieriem vervangen doe je toch bijna altijd preventief? Als ‘ie breekt ben je namelijk te laat… Doe je ‘t onderhoud zelf of ga je naar een specialist/dealer? Denk wel dat ‘t dan een fraaie garagerekening wordt…
Wat Hugo zelf kan doen, doet ie zelf, anders help ik hem, of een sleutelmaatje van hem uit het Groningse. Dus hoge uurlonen zit hij niet zo mee. Het verwonderde hem slechts dat hij best wel wat dingen heeft moeten vervangen. Maar als ik het lijstje zo opgeteld zie, dan valt het wel mee.
Het blijft een Troen van 15 jaar oud, waar je een half ton mee rijdt in niet al te lange tijd. Tja, dat kost onderhoudt.
TIP: Hegru Veldhoven: €90 voor nieuwe ADAL.
(Ik kan je bak wel een keer meenemen Hugo, heb een vriend in Eindhoven wonen)
Test
ach ja,
het kan altijd erger…
maar als je het naast mijn ervaringen met m’n volvo’s legt…
die hadden veel meer km’s en waren veel ouder en gingen nooit stuk.
maar ja, appels en peren vergelijken…
‘t is allemaal fruit, het een smaakt wat lekkerder dan de ander en sommige mensen zijn allergisch voor sinaasappels e.d.
maar zodra ik het me kan veroorloven koop ik weer zo’n Volvo
(alleen kan er voorlopig niets meer stuk aan de C15 )
grts, Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hugo schreef:maar zodra ik het me kan veroorloven koop ik weer zo’n Volvo
grts, Hugo
Waarom nu dan niet? Rijdt die C15 dan toch goedkoper dan de volvo (waar niets stuk aan zou gaan?)?
ja, weet je wat het is,
ik heb nu zo ontzettend veel geld en tijd in die C15 zitten dat ik ‘m wel op moet rijden, ik krijg het er nooit meer voor terug en ik moet natuurlijk wel centen hebben voor een volvo (kost me toch minimaal 1500, voor een redelijke…)
de C15 is in principe goedkoper dan de volvo, daarom ben ik indertijd geswitched maar in de praktijk pakt het andersom uit…
een voorbeeld;
mijn schoongrootouders kochten ooit een volvo amazone en een renault 4 samen als nieuwe auto’s.
in de tijd dat de amazone 15 jaar werd was oma al bijna aan haar derde renaultje toe en de amazone ging nooit stuk…
als een volvo gaat roesten dan ligt een franse auto al snel op de sloop.
begrijp me niet verkeerd;
ik heb het over auto’s van 1990 of ouder en ik vergelijk de
auto’s NIET met schoonheid, comfort en rijgedrag maar uitsluitend
met de prijs van het onderhoud.
ik vind de CX en de DS veel malen mooier dan de volvo en ze rijden ook veel lekkerder maar ik moet voorlopig in de portomonnee kijken en
ik ben best teleurgesteld in mijn C15tje… ops:
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Zal ik jou eens een Jap adviseren
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
ja, die zijn nog degelijker maar ook nog lelijker…
m’n schoonouders hebben er nu 6 jaar één, een nissan diesel
na 6 jaar en bijna 2 ton alleen de koppakking als reparatie.
op negenjarige leeftijd met bijna 350.000 op de teller
nog de originele lagers, koppeling en uitlaat…
ongelovelijk…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Tja, als je voor degelijkheid gaat met je geen Citroen nemen. Dan kun je beter en Nissan of Mazda nemen. Maar daar wil je toch niet dood bij in de buurt gevonden worden??
Citroen rijden is uber-fijn, maar je moet niet kijken hoe groen het gras bij de buren is…
Test