Afgelopen week kreeg ik een berichtje van Bram: Kijk is wat een leuke Gsa!!
Daar was ik het mee eens, maar gezien de staat (die we doorkregen) was ik niet van plan haar te kopen.
Bram daarentegen wel, om haar te slopen… Zo zijn we haar vrijdag gaan halen in Metslawier, wat dik 250km voor ons is.
Aangekomen werd ik verliefd, wat een lieverd! De staat was beter dan gedacht, het is zonde om haar te slopen!
Ik ga proberen haar op te knappen, ervaring heb ik niet met sleutelen dus het word een flinke uitdaging.
Mocht het echt spaak lopen, gaat ze alsnog in onderdelen weg. Maar daar gaan we niet vanuit!
Ze heeft 14jaar stil gestaan, de motor loopt! maar ik vrees toch dat ie eruit moet, nieuwe pakkingen ect.
Er is 1 kokerbalk erg rot, daar moet sowieso een nieuwe in.
Verder heeft ze nieuwe deuren nodig (of er een nieuw stuk in lassen), oppervlakkig roest heeft ze aardig wat, maar dat is een kwestie van goed schuren, en het behandelen.
Lassen kan ik zelf niet, een motorblok reviseren gaat ook boven met pet, maar dit zal vast goed komen!
Hier wat foto’s:
Mazda 323 sedan
Fiat panda
Ford escort
Mazda 323 P
Renault scenic
Citroen Xantia 1.8 16V
Xantia Activa CT
Huidig Saxo 1.1
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuk, succes Christian!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Grijs staat best op zo’n GSA! Heel veel succes en plezier gewenst.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Leuke GS/A! Veel plezier ermee!
Ook ik heb zonder enige sleutelervaring het blok van mijn GS eruit gehaald. Met een Vraagbaak, een Haynes en het forum/internet is het goed te doen! Je hoeft er echt geen schrik voor te hebben en het is een leuke ervaring!
Succes!
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Succes!
Zo ben ik ook begonnen aan de BX z’n 4jaar geleden met 0-sleutelervaring! Gewoon alles inplannen goede voorbereiding en wat hulp! Dan moet het haast wel goed komen!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Mooi! Nog iemand die met weinig sleutelervaring aan zo’n barrel begint! Dat betekent dat ik er een lotgenoot bij heb
Succes met het opknappen, en ik ben benieuwd naar je ervaringen! Waar kom je vandaan?
Groeten,
Daan
Leuk om alle reacties te lezen!
terwijl ik vandaag lekker aan het schuren was drong de realiteit een beetje door… het is flink tobben in een garage zonder stroom!
ik begin er flink aan te twijfelen of ik het wel moet doen… het gaat ook zoveel geld kosten (voor mij) ze heeft 14 jaar stil gestaan en loopt… maar het blok zal er toch uitmoeten wat mij zorgen baart financieel en kwa techniek. En dan nog te bekijken wat je tegen komt.
De raderen draaien momenteel overuren, ze is zo lief! Maar plukt ze me kaal?
Ik kom zelf uit Dordrecht trouwens;)
Mazda 323 sedan
Fiat panda
Ford escort
Mazda 323 P
Renault scenic
Citroen Xantia 1.8 16V
Xantia Activa CT
Huidig Saxo 1.1
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
-Ik zou een kosten plaatje maken, dat kan het beste als je een specialist de auto nakijkt, of een kenner.
-Kijken waar je onderdelen kan halen voor de GSA.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Als je twijfelt, deze slopen,want die heeft echt heel veel werk! alles bewaren, zo’n zelfde terugkopen, maar dan in mooie staat, vooral de carroserie en bekleding is belangrijk, de techniek is overal te koop of heb je dan zelf al in huis.
Zou je niet je ambities voor deze auto overboord kunnen zetten, en zonder al teveel investeringen gewoon een beetje kunnen beginnen? Demonteren, lijstjes maken wat je echt nodig hebt en wat er moet gebeuren, en dan kijken wat nog wel en niet de moeite waard is? Als het je meevalt en je krijgt er aardigheid in dan ga je stapje voor stapje vooruit, valt het tegen en komt er een enorme lijst met mankementen en investeringen uit ben je in elk geval al halverwege met slopen.
Groeten,
Daan
Ik weet niet wat je aan het schuren bent? maar over het algemeen is dat niet het eerste waar je aan zou moeten beginnen.
Check wat er loos is, belangrijkste is denk ik om er APK op te krijgen.
Dus het advies om een checklist te maken van zaken die nodig zijn zou ik zeker opvolgen.
Een auto slopen kan altijd nog, en wat is de waarde van een gesloopte auto? Dat kan iedereen en over het algemeen wordt je daar niet heel vrolijk van qua opslag en bereikbaarheid. Die auto zit best wel efficient in elkaar, en daarom neemt hij relatief weinig plek in. Ga je hem slopen dan zul je je garage al snel vol hebben liggen.
ik lees hier een beetje soortgelijke insteek en ervaring als de 14 jarige jongen welke ook al onbezonnen meerdere GSA’s heeft gekocht. Lees anders zijn topic’s eens door.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik heb me een paar maanden geleden een GS gekocht, een die niet liep op de koop toe. Maar ik was vastbesloten om die terug op de baan te krijgen!
Zonder enige kennis van auto’s en vooral motoren van auto’s ben ik eraan begonnen. Je kan in mijn topic over mijn GS lezen dat ik al 8 pagina’s nodig had om enkel de ontsteking goed te krijgen. Maar nu, met wat hulp, ligt het blok eruit en staat 1 cilinderkop op mijn werkbank voor schoonmaak en revisie! En dat kostte me de kop echt niet en is helemaal niet zo moeilijk als je je eerst goed inleest in de werkplaatshandboeken en op internet. En aan collega-GS, GS/A rijders vragen stellen!
Mijn stappenplan was eerst de motor droogleggen, dan de auto keuringsklaar maken en daarna pas de carrosserie aanpakken. Omdat je met wat roest aan de deuren en deukjes wel door de keuring geraakt.
En je hebt toch geen haast? Doe het rustig, en als de werken aan auto een week stilliggen omdat er even geen geld is, kan dat toch geen kwaad?
En als het bij deze GS/A zoals je zei zonde is om hem te slopen en je ziet op tegen het werk, verkoop hem dan terug in plaats van hem toch te slopen?
Groeten
Matthias
mijn advies zou juist zijn om die motor lekker te laten zitten waar hij zit, en de koets technish klaar te krijgen, dus dorpels (laten) lassen en de rotte plekken aan de bodem. Dat zal ook nodig zijn voor een geldige APK, terwijl een beetje lekkage aan je blok over het algemeen geen afkeur is (zeker bij oude auto’s).
Een motor droogleggen is vaak een makkie vergeleken met het laswerk. Maar een lijstje van aandachtspunten is hierbij wel handig. Vermoedelijk kunnen de leden hier dan wel aangeven wat prioriteit heeft en wat niet….
-Dorpels lassen (beide?)
-Andere banden?
-Remmen gangbaar maken
-Motor droogleggen
-etc
etc
etc
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Ik zou m snel schorsen ivm geen apk en de bon die snel volgt.
Gr. Wim.
Kun je hem niet fuseren met deze?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/citroen-onderdelen/m788813725-tk-citroen-gsa-x1-restauratieobject-of-voor-onderdelen.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Tja mensen, zo gaat dat, ziet het als een vakantieliefde: je ziet ze staan in haar omgeving en je bent verliefd. Vervolgens neem je haar mee naar huis en thuis kom je erachter dat je toch niet zo gek erop was als dat je dacht.
Jammer, maar zo is het gegaan.
De Gsa komt hierdoor in mijn handen terecht, en aangezien ik al een andere gekocht heb ga ik er nog even goed over na denken wat ik met deze Special ga doen: verkopen of zelf opknappen…
Verkopen vind ik maar eng, omdat ik bang ben dat iemand haar toch gaat slopen terwijl ze daar nog veel te goed voor is, en zelf opknappen gaat ook niet echt werken ivm gebrek aan tijd.
We gaan het meemaken….
Life’s too short to drive without comfort!!!