2.0 HDi Turbo probleem
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 10 februari 2014 12:41 AM

Mijn neef heeft een C5 break 2.0 HDi 110pk (automaat) aangeschaft, wat een heerlijke auto!
Het is er eentje met aardig wat kilometers 305.000 km. De auto is in goede staat alleen maakt de turbo wat lawaai, het klinkt als of er een slang van het druksysteem lekt, je hoort een sissend geluid als de motor in toeren klimt.
Zo ver ik kan na gaan is de vermogensopbouw prima, ik kan het helaas niet vergelijken met een andere HDi.

Na wat speurwerk boven, achter en onder het blok konden we niets vinden dat zou kunnen lekken.
Kan het zijn dat de turbo aan z’n eind is, of zou er wat anders aan de hand zijn?

Ik zelf heb weinig ervaring met de nieuwere generaties diesels, ik kom van de BX afdeling hier op het forum. Smile

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 12 maart 2014 10:59 PM
  [ # 1 ]

Niemand?
Ik laat hem nu uitlezen vrijdag, kijken wat er loos is.

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 maart 2014 11:14 PM
  [ # 2 ]

Het kan zijn dat er een barst zit in één van de buizen die van de turbo afkomen aan de drukzijde.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 12 maart 2014 11:24 PM
  [ # 3 ]

De (ex) Xantia van mijn vader met het 90pk 2 liter blok had ook een raar klinkende turbo. niet perse fluiten, maar een beetje sissend inderdaad, alsof er ergens druk ontsnapt. ding was echter prima, niks aan de hand. je merkte er ook niets van bij het optrekken ofzo. als jij dat ook niet hebt, is er misschien wel niks aan de hand Smile

doei

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 12 maart 2014 11:44 PM
  [ # 4 ]

Een lekje in de drukslang heb ik met de HDi 110 bij de Xantia gehad.
Je bent dan wel wat trekkracht kwijt, maar misschien merkt niet iedereen dat. Bijvoorbeeld als je de wagen zo hebt aangeschaft of als het geleidelijk ontstond.

Met een Lexia uitlezen als je op de snelweg zit en dan een tiental seconden vol gas in de hoogste versnelling. De druk moet dan dichtbij 1 bar uitkomen. Anders kan er een lek(je) zitten.
Een lek is wel te vinden met een nauwkeurige visuele inspectie en een goede zaklamp. Mogelijk scheurtje bij slangeklem of ergens opengesleten als de slang tegen iets aan zit.

Een intercooler kan ook lekken, nog niet gezien bij PSA wel eens bij VAG.


Grt. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook