Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik wil graag de specificaties van de veerbollen hebben, en dan niet alleen de druk en inhoud, maar ook het aantal dempingsplaatjes en vooral de diameter van het centrale gat.
Ik wil toch een voorzichtig gaan boren…. Betreft overigens een XM.
Kan iemand mij hieraan helpen? Zou top zijn!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb je hier wat aan?
Ooit een keer gevonden in m’n XM-periode.
Weet niet of het overzicht compleet is en voor alle bouwjaren geldt.
Moet ergens nog meer hebben, zal nog eens zoeken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
IIg bedankt! Ik ga het eens goed uitzoeken, maar dit is de goede weg.
Het gekke is dat ik van een V6 en 2.1 TD overal tegenkom dat het dezelfde bollen zijn. Het ik het over de periode 94-97. Hier staat dat het anders is…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
zonder (weer) een discussie over veiligheid etc te willen starten wil ik toch even opmerken dat je het best aanpassingen kan doen aan de hydractiefbollen/blokken om in de soepele stand nog meer comfort te behalen en in de stugge stand de originele veiligheid te behouden. Opboren van dempers op de veerpootbollen zorgt voor een soepeler gedrag, maar ook extremer hellen in situaties waarbij dit niet gewenst is. Op het UK XM forum heb ik wel eens een topic voorbij zien komen over het opboren van de gaatjes in de dempers van de hydractiefblokken. Hou ook even in gedachten dat groter maken van dat gaatje heel snel gaat omdat de opening met de straal kwadratisch toeneemt.
Ben wel benieuwd, heb hier ook wel aan zitten denken maar ben er nog nooit aan begonnen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Helemaal mee eens, het is beter om de hydractiefbollen/blokken op te boren. Ik ga kijken en denken…
Ik heb nog wat oude bollen, dus kan wat testen en doen. Net een paar boortjes aangeschaft oplopen met 0,1 mm.
Punt is bij mijn auto ook dat de hydractief vaak niet werkt. Kan niet vinden wat het is, dus ben er een beetje klaar mee, anders computer los en klaar.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat herken ik wel. Bij mij ligt dat volgens mij aan plakkende HA kleppen. Die moet ik eens onder de Xm vandaan halen en schoonmaken. Ben ik alleen nog niet aan toegekomen
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dat denk ik zelf ook. Hoor ze wel schakelen. Vriend van mij heeft ze al schoon gemaakt maar helaas. Kan weinig aan kapot volgens mij.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Weet je zeker dat de veercomputer nog ok is? Zoals je waarschijnlijk wel weet kunnen de solid state relais inde vc doorbranden.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Die heb ik tot 2x toe vervangen en diodes geplaatst. Met uitlezen ook niets vreemds. Tijdens rijden volgens de Lexia soepel, volgens mijn rug stug. Tenminste, regelmatig.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Alleen diodes plaatsen terwijl de vn05 relais stuk zijn lost niets op. Dus je moet wel zeker weten dat de veercomputer over goede solid state relais beschikt en dan de diodes plaatsen.
En wat ook lastig is, is dat als het probleem in het al dan niet goed schakelen van de ha kleppen zit dan los je het niet op met opboren van de dempers in de ha blokken. Hij is dan nog steeds op de verkeerde momenten stug….het verschil tussen soepel en stug wordt alleen groter.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
De vn05 heb ik ook vervangen. Als set zeg maar.
Klopt idd, maar als ik hem opboor en en de computer er uit trek heb ik wel een goed verende XM. Net als een BX zeg maar.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Volgens mij niet, default is stug. Dus geen computer geen zachte stand. Dan zou je de plunjer uit de ha klep moeten halen…..
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Klopt. Computer er uit is hard. Maar na bollen opboren is die dan weer zacht. Bollen van een niet ha er op is hetzelfde idee.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Eigenwijs als ik ben, ben ik eerst gaan boren en later kleinere boortjes gekocht… Ik had als kleinste 1,5mm. Dat bevalt voor uitstekend, alleen achter had het wat minder gemogen. Binnenkort een ander setje bollen achter en dan kleiner boren. Heb nu boortjes van 1, 1,1 1,2 enz. Op de snelweg blijft hij nu wat deinen achter, voor totaal niet. Uitwijkacties, scherpe bochten enz hangt de auto iets meer maar alles voelt goed aan en op plotselinge stuuracties regeert de auto ook heel normaal. Bij hard optrekken zakt zijn kont wat, bij remmen niets te merken. De Xantia van mijn ouders was meer boot gevoel, maar minder comfortabel.
Stuk met de rechter wielen in de kant gereden, merk er weinig van. Zaten toch behoorlijke kuilen…
Dus behalve achter helemaal tevreden.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik weet niet wat voor een XM het is, maar de hydractief boren wij achter meestal 0.8mm en voor de echte soepel freaks 1.0mm maar nooit meer.
pas op 0.1mm groter boren geeft serieus meer doorlaat. Bereken maar opp van de cirkel.