Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
De verwarming van de VTS meurt naar een oude sok als de klimaatbeheersing het nodig acht om deze aan te zetten voor een aangename temperatuur.
Het is niet zo’n zoete koelvloeistof lucht (het vloeistofpijl is goed en er zit relatief nieuwe vloeistof in) Maar het lijkt echt alsof er een zweterige sok tegen mijn radiateur aan plakt. Nou heb ik gelezen dat het vervangen/schoonmaken van een radiateur een dagtaak kan zijn, dus voordat ik mijn hele dashboard leeg strip wil ik weten wat de oorzaken kunnen zijn van een dergelijke lucht.
Ter informatie, ik ruik precies deze muffe lucht als ik dicht achter de koelradiateur ruik.(boven de luchtfilter van de 2.0 motor)
Ik neem aan dat de verwarming frisse lucht boven de motorkap aanzuigt, dus wel apart dat deze lucht zich daar niet bevindt, maar juist in de nabijheid van het motorblok. Zou het dan toch koelvloeistof kunnen zijn??
Ik heb ook al horrorverhalen gelezen over dode ratten die vastzitten in de buizen. Lijkt me niet zo gezond om al die gefermenteerde troep in te ademen. Graag jullie suggesties!
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Klinkt als een vreselijk vuil interrieurfilter en/of vieze verdamper van de airco.
Vaak is de oorzaak, het niet op tijd uitzetten van de airco, waardoor de verdamper nat blijft en een broeinest voor schimmels en bacterien word.
Interrieur filter kun je makkelijk zelf vervangen, zit onder het dashboard aan de bijrijderskant.
Verdamper reinigen is wat lastiger, omdat het juiste middel niet meer in NL verkocht mag worden, ik haal het speciaal uit Frankrijk, Valeo Clim Spray ofzoiets.
Tenminste ik neem aan dat je een airco heb, gezien de luxe uitvoering
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Daar dacht ik ook direct aan. De interieurfilter heb ik eruit gehaald (onder dashboard kastje) en even afgestoft, was eigenlijk helemaal niet smerig. (had ik er wel even bij moeten zetten)
De verdamper zit direct voor de interieurfilter denk ik? Tenminste, daar zit wel een radiator. Ik heb ook voor zover je daar de ruimte hebt, even gevoeld of het daar vochtig of vies was, maar alles had een mooie schone metaalkleur en was ook niet vies. Kan het zijn dat de achterkant, waar de lucht vandaan komt wel smerig is?
Ik neem aan dat je die lucht dan ook zou moeten ruiken wanneer de verwarming uit staat. De lucht komt ook echt precies op het moment dat het luchtklepje van de verwarming open gaat.
Nog iets, de hogedruk slang van de benzinetoevoer was aan het lekken, inmiddels ingekort en lekt niet meer. Dit rook je ook direct via de ventilator. Geurtjes uit het motorcompartement zijn dus wel degelijk te ruiken. Maar dat verklaard niet dat het zich alleen voor doet wanneer de verwarming aan staat.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Vandaag naar mijn werk even getest of de lucht nog steeds aanwezig is als ik de luchtcirculatie van het interieur aanzet. Ik ruik het dan eigenlijk helemaal niet meer. Betekend dit dat er ergens vieze troep in de leiding zit? Waar kan ik het beste zoeken?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Het zou kunnen dat er dan een lekkage is onder de motorkap!
Als je warmte vraagt met recirculatie, en je ruikt niks, is er niks aan de hand met de kachelradiator..(denk ik)
Vraag je warmte met lucht van buiten…zou het kunnen dat er “lekkage” is bij de kachel in/uitgang aan je schutbord!!
Verder geen verse lekkages op de grond zichtbaar??
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Niks te zien na het wegrijden. Voordat ik alles open ga maken en alle plastic-fantastic kapot maak, iemand nog een idee wat de stank zou kunnen zijn?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:Tenminste ik neem aan dat je een airco heb, gezien de luxe uitvoering
En gek genoeg was airco niet standaard op een VTS van het eerste type! Bij de 2de neus natuurlijk wel.
Arjan Verkade schreef:ZX1.4i schreef:Tenminste ik neem aan dat je een airco heb, gezien de luxe uitvoering
En gek genoeg was airco niet standaard op een VTS van het eerste type! Bij de 2de neus natuurlijk wel.
Toch heb ik hier een folder uit 1998, dat airco op elk xsara model mogelijk was/is
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zeg ook niet dat het niet kan…
Gniels schreef:Niks te zien na het wegrijden. Voordat ik alles open ga maken en alle plastic-fantastic kapot maak, iemand nog een idee wat de stank zou kunnen zijn?
Ik denk aan een klein lek, dat op de hete uitlaat drupt (tussen schutbord en motor)en die lucht krijg je ook binnen.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Ik denk echt dat het ergens in een leiding ofzo moet zitten, anders zou je het toch ook moeten ruiken / horen sissen als je de auto weg zet.
Kan het niet zijn dat er ergens isolatiemateriaal van een luchtbuis (als dat er is) los zit en daardoor vocht opbouwt dat gaat stinken?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Liggen er niet een hoop bladeren ofzo in de paravaan bak te rotten ?
Daar zit ook de inlaat voor buitenlucht.
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Er zat twee weken geleden inderdaad een hoop troep (leek wel compost) in de paravaan bak. Dat heb ik er destijds allemaal uitgehaald ook. Ik denk echter wel dat het een probleem is met viezigheid/schimmel want het lijkt enigzins minder te worden. Als je vaak verwarmt (tijdens koude dagen) droog je het systeem natuurlijk uit en verdwijnt een gedeelte van de schimmel lucht. Een garage adviseerde me om het luchtstelsel te reinigen met een goedje. Zal binnenkort eens iets soortgelijks proberen. Eigenlijk wil ik de radiateur eens van dichtbij zien, maar ik vrees dat dan heel mijn dashboard eruit moet..
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Is misschien wel een goeie van “ronjo” een keer de zooi opfrissen.Wagen heeft niet veel werk gehad de laatste tijd, denk ik.
Toch moet je het koelvloeistof-peil in de gaten houden, en alles op lekkage controleren.
Mocht je peil tóch iets zakken….gooi dan NOOIT een anti-lek middel (pil) in je koeling
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Die airco reiniger kan ik inderdaad wel eens proberen. Kost bijna niks en misschien lost het probleem dan op.
Koelvloeistof zal ik in de gaten houden. Zo’n anti-lek middel lijkt mij een fabelmiddel wat hetzelfde werkt als cholesterol in je aorta ..
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5