Aan de voorste draagarmen bevinden zich per kant 2 rubber bussen en een cilindervormig torsierubber. Omdat mijn blok er bijna uit is en ik preventief van alles wil vervangen nu ik er makkelijk bij kan wil ik ook stukje aanpakken. Hoe de rubber lagers te verwijderen en hoe nieuwe te monteren? Grof geweld, persen, slijpen, zagen, beleid?? Alle tips weer van harte welkom…
Die rubber bussen hebben een stalen kern. Ik ram ze er met een grote botte schroevendraaier uit. De nieuwe gaan er met een pers in.
Die achterste voorzichtig doorzagen. De nieuwe ook weer met een pers plaatsen.
Let er bij het monteren op dat je alles vast zet met de draagarm in horizontale stand. Als je dat niet doet zal het rubber scheuren door de te grote uitslag van de draagarm.
Tot slot: het achterste rubber zit geklemd in een aluminium beugel die met 2 stalen bouten vast getrokken wordt. Als het tegen zit dan zitten die bouten door corrosie vast in het aluminium.
Wim,
Disciplus Simplex
Bouten zaten gelukkig niet vastgerot in het aluminium.. Wat betreft de stand van de draagarm: Alles pas echt vastzetten als wagen weer op de wielen staat en in de normale rijhoogte, of gewoon terwijl de wagen nog opgebokt staat met de draagarm haaks op het subframe?
Dat laatste is aan te bevelen.
XM TCT Ambiance`94