Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hoi Matthias,
de uitleg van Thierry ivm de keerringen heb ik ook zo van het forum gelezen en toegepast : met een dunne spanplaatschroef de keerring grijpbaar maken en dan er uit ‘trekken’. Het is daarbij vooral opletten dat je nergens op de kop zelf afzet, elke hefboom kan de kop ergens beschadigen.
de zuiger kan je ook zonder hulpstukken met veren en al hermonteren. Daar is wel wat handigheid voor nodigen, maar het lukt wel, je kan altijd gangbaar maken met olie.
Tip van bij mijn dealer meegekregen : plaats de 3 ringen zó dat de onderbreking telkens op een andere plaats zit. Indien ze alle drie op dezelfde plek zitten, is er mogelijk compressie-verlies.
succes nog !
groeten, Bart
Hoi Matthias, al adviezen genoeg.
Ik gebruikte bij motorfietsen altijd twee priemen (in Nederland noemde men dat een Els). Die prikte ik onder een hoek van 45 graden door het rubber, eentje boven naar links en eentje onder naar rechts. Dan die twee priemen samen zo blijvend vasthouden trok ik de keerring er gemakkelijk uit (zonder hefboom op een rand te gebruiken).
De zuigers krijg je er ook weer in zonder hulpmiddelen. Zuigers in ongelijke stand zetten en flink olie op de onderrand van de cilinder en op de veren. Zoals Bart al aangaf, de slotopeningen zo ver mogelijk van elkaar plaatsen. Dan kun je met de vingers om de zuigerveer plaatsen om ze dicht te knijpen. Daarna cilinderblok laten zaken, zuigerveer voor zuigerveer. Hierbij geen kracht gebruiken wel het cilinderblok iets heen en weer waggelen om de gang over de zuigers te helpen zoeken.
Ik geef wel toe dat het wat handigheid vraagt. De tweede keer gaat 10x vlotter dan de eerste keer. Als je wil kom ik naar je toe om te helpen.
Heel veel succes.
Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Ik ga het volgende week eens proberen om het zonder spanner te doen! Ik denk dat vooral de laatste veer lastig wordt omdat die eigenlijk net iets te groot is. Als het niet lukt hoor je het wel!
Vandaag nog even de onderdeeltjes aan de tuimelaarsassen vervangen en met veel geweld de keerringen uit de nokkenas gekregen en nieuwe geplaatst zonder de kop de beschadigen! Toen ik de nokkenas wou terugplaatsen dacht ik plots aan de klepseals. Misschien is het aangeraden om die nu ook te vervangen? Ze lekken volgens mij niet, maar beter voorkomen dan genezen? Dan moet ik nog even het gereedschap zoeken om de kleppen eruit en erin te krijgen. Kan je die klepseals in de betere auto-onderdelenzaak vinden?
Groeten
Matthias
Wil je de klepseals vervangen dan moeten de klepveren er af.
Als je zo ver gaat dan raad ik je ook aan om de kleppen met pasta even opnieuw licht in te slijpen. Ik heb hier wel pasta voor liggen.
De klepveren vragen ca 35 kg kracht om ze te ‘bevrijden’. Dit is lastig, vaak lukte me dit om een hefboom te maken met een steeksleutel, soms ook met een lijmtang. Er bestaat ook speciaal gereedschap voor, maar dat heb ik niet. Een derde hand is vaak erg handig om die halve maantjes er uit te wippen (of terug te plaatsen).
Die seals lijken me wel verkrijgbaar, zijn bijna altijd universele onderdelen.
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb een klepveertang. Ik woon in Breda.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Kun je bij n auto niet ook wat fiksen met een lijmklem en een opengezaagd stuk pijp? Zo deed ik t bij de brommer altijd..
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik deed het vaak met 2 schroevendraaiers als hefbomen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Doordat ik het wachten ben op de opening van het magazijn volgende zaterdag om op zoek te gaan naar klepseals en een uitlaatspruitstuk, ben ik net nog wat in de weer geweest met de cilinders terug over de zuigers te krijgen. En dat is niet gelukt…
Dus de zuigers gaan eruit moeten, om dan met een zuigerveerspanner ze er terug in te krijgen. Het forum biedt niet meteen een manier om de zuigerpennen eruit te krijgen, dus is mijn vraag hoe ik die er het best en makkelijkst uit krijg? En is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Daarnaast ga ik zaterdag van de gelegenheid gebruik maken dat de motor uit de wagen is om de remschijven en blokken vooraan te vervangen!
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Het is wel mogelijk met wat gepruts, bijvoorbeeld op de manier die Jantje 1948 aangeeft. Ik heb dit zelf ook een tijdje terug gedaan bij een GS 1130 motor. Een zuigerveertang is bij een GS geen oplossing, omdat de zuiger ‘onder’ de cilinder zit. Met de hulp van een ander, waarbij de één de veer op de plaats houdt en de ander de zuiger er overheen schuift moet het lukken.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Dat lukt me voor de eerste 2 veren, maar de derde (volgens een bevriend garagist de olieschraper) krijg ik er zelf met de hulp van mijn vader niet in. Die veer is ‘te groot’ en volgens die bevriende garagist moet de zuiger gedemonteerd worden en die dingen met een veerspanner terug in de cilinder duwen. Maar hij vertelde niet hoe ik die zuiger demonteer…
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dit heb je nodig:
http://www.northerntool.com/shop/tools/product_200391520_200391520
En anders gebruik je een grote slangenklem
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of een brede tywrap.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
waterman schreef:dit heb je nodig:
http://www.northerntool.com/shop/tools/product_200391520_200391520
En anders gebruik je een grote slangenklem
Dit ziet er idd heel erg handig uit! Bedankt voor de tip!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
[beun alert] Het wil ook wel met een strookje papier en plakband… [/beun alert]
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Als de tyrap niet lukt kun je ook een stukje blik knippen (drukplaat ofzo) openknippen en dit zo vouwen als de tool die waterman met een tangetje lukt het dan ook prima. Dat is overigens een zuigerveerspanner, en geen zuigerveertang.
De zuigerpennen kun je redelijk makkelijk uitdrijven door aan één kant de circlip te verwijderen.
Kijk even welke kant het makkelijkste is (ik dacht van binnen naar buiten)
pas hierbij op dat je geen beschadigingen aan de buitenkant van de zuiger maakt.
Vervolgens met een plastic of houten stempeltje de zuigerpen los te tikken. Zeker geen harde materialen gebruiken om beschadigingen te voorkomen aan de bronzen bus in de drijfstang.
De pen waarmee je uitdrijft moet dus relatief zacht zijn, en bij voorkeur voorkomen dat je de randen raakt.
Dit kun je voorkomen door de zuigers ten dele in de cilinders te laten zitten (bij jou zijn ze er al uit dus dat zal niet gaan)
dan kun je het beste de kopbouten beschermen door er een stukje tuinslang overheen te doen.
Als de zuigers al los hangen aan de drijfstangen dan is een paar extra handen om te fixeren wellicht handig tijdens het hameren.
Bij het terugplaatsen van de zuiger kun je prima een zuigerveerspanner gebruiken, echter is het dan eigenlijk alleen goed mogelijk om de zuigers eerst in de cilinder te schuiven en dan pas aan de drijfstang terug te zetten. Anders krijg je de tool niet weg onder de zuiger/ cilinder (al passen sommige er wel tussendoor, zo ook het zelfgemaakte blik.)
Gebruik altijd te veel olie bij het hele proces van plaatsen. Bij voorkeur versnellingsbakolie dat blijft beter plakken.
Succes
Beter één eend op straat dan tien in het water….