Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De linker is voor een TU motor. Die is heel anders qua opzet en vervroeging. De rechter zou je volgens mij wel kunnen gebruiken op jouw 1600 xu.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
De linker komt als het goed is van een 1600 af, de rechter van een GTi. TU motoren heb ik nooit wat mee gedaan. Had juist besloten de rechter erop te zetten omdat die het meest overeenkomt met wat er nu op zit (los van de hallgever…) en omdat o-ring, kap en rotor van die ander redelijk gaar zijn. Geen goed idee dus?
Kan natuurlijk ook gaan kijken of zo’n hallgever voor de huidige verdeler nog ergens verkrijgbaar/bestelbaar is, maar in principe duurt me dat te lang.
Edit: weet niet wat er gebeurde, maar alleen de eerste regel werd geplaatst, kon ik de rest weer opnieuw typen
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
D’r zat een hik in het forum
Die rechter zou het moeten doen.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
In ieder geval ‘s beginnen met de huidige hallgever van de huidige verdeler af te schroeven.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
En soort van edit 2: bedoelde te schrijven dat ik juist besloten had die linker erop te schroeven omdat die het meest overeenkomt met wat er nu op zit en die rechter redelijk gaar is qua randapperatuur.
Megoed, oude situatie:
Met hallgever van de Bosch (rechter op de foto op vorige pagina) die soort van min of meer past doet ‘ie ut niet:
En wat eraf komt:
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Maar even gegoogeld
De linker is een Ducellier 2525706A > 1,580L ET CARBURATEUR DEPUIS OPR 04158 (28-03-88)
Dus die gaat erop.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En daar heb je ook de draad naar de bobine en de bobine bij dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Euhm…
Het is natuurlijk nooit simpel.
Bobine heb ik, maar die past in ieder geval niet zonder meer. Wat voor draad, alleen bougiekabels toch? Er zit op oud en nieuw 1 stekkeraansluiting en die is van de hallgever.
Edit: weet welke draad/kabel je bedoelt, die past op de huidige bobine.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jouw huidige set uo heeft de module toch op de koelplaat onder de bobine? Dat nieuwe ding heeft een module op de verdeler.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ik ga het nog even bestuderen. Ik zou denken dat dat niet uit moet maken.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Aangezien de stekker van de huidige module naar de hallgever gewoon op dat ding op de nieuwe verdeler past, nam ik aan dat dat de, weliswaar wat geavanceerder ogende, hallgever was. Maar dat gaat dus niet werken, begrijp ik
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ondertussen begonnen - misschien tegen beter weten in - om de verdelers te verwisselen, maar ik krijg de huidige, specifiek de onderste bout daarvan, al niet eens los. Dan heb je ratelringsleutels maar die passen er niet omheen, steeksleutel is geen ruimte voor (wat een belachelijke hoeveelheid draden, slangen en luchtfilterhuizen!) en doppen passen er niet op omdat de verdeelkaphouderclip in de weg zit. En die clip is er wel weer af te schroeven: van onderaf!
Kortom, ik heb niet het goede gereedschap bij de hand.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Pfff…
1/10e slagje van steeksleutel en later ratel (:p) per keer…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Kan iemand me trouwens een basiscursusje ontstekingstechniek geven? :p
Als ik het goed begrijp werkt ‘t ongeveer zo:
- De bobine geeft de stroom
- De ontstekingsmodule regelt/kanaliseert de stroom
- De hallgever (of hoe dat ding ook heet) laat aan de ontstekingsmodule de positie en snelheid van de nokkenas weten
Zoiets?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Zow, ding loopt weer sinds gisteravond, grotendeels te danken aan m’n broertje, omdat die tenminste een soldeerbout, proeflampje en stroboscoop heeft Omdat van de verschillende verdelers die ik heb liggen niets uitwisselbaar is, ik toch niet zo’n zin had de gehele ontsteking om te bouwen en kap en kabels van de gti-verdeler compleet gaar zijn, uiteindelijk maar besloten tot de meest simpele, provisorische oplossing: oude impulspickuphallgeversensordinges weer in elkaar gesoldeerd door m’n broertje. En gelijk starten Ik snap niet dat de anwb-meneer dat niet bedacht heeft, die liep toch wel vooral erg moeilijk te doen en heeft dat pickupspoelblokje, dat hij dus hallgever noemde, alleen maar gesloopt in plaats van het eraf te schroeven. Had er kennelijk toch niet zo’n zin in en dus geen pluim deze keer.
En als meer elegante, definitieve oplossing ondertussen een complete, nieuwe verdeler uit Frankrijk besteld, want ik ga er vanuit dat zo’n pickupspoelblokje voor mijn verdeler niet meer te vinden/krijgen is (heb wel rondgevraagd) en ‘t was goedkoper dan kap en kabels voor de gti-verdeler.