Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Vergeet niet dat de oude kleintjes zonder HP ook geweldig comfort bieden. De firma zag kans om bij ieder budget haar eigen typische comfort te bieden. HP is een middel. Maar wel een middel dat wat mij betreft onovertroffen blijft.
RensKorevaar schreef:Ehhh, Menno… Ik heb 180.000km in een C6 afgelegd en was steeds onder de indruk van het gemak waarmee hij een drempel opslokte bij het oprijden ervan. Des te groter was iedere keer de teleurstelling als hij er daarna met een enorme smak weer vanaf klapte.
Mee eens, dat doet een XM vele malen beter!!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
johnfred schreef:RensKorevaar schreef:Ehhh, Menno… Ik heb 180.000km in een C6 afgelegd en was steeds onder de indruk van het gemak waarmee hij een drempel opslokte bij het oprijden ervan. Des te groter was iedere keer de teleurstelling als hij er daarna met een enorme smak weer vanaf klapte.
Mee eens, dat doet een XM vele malen beter!!
Dit heeft deels te maken met de grotere massatraagheid van de C6. Omhoog veren vindt geleidelijk plaats, dus voel je daar bij een zware auto weinig van. Omlaag gaat de massa van de auto eerst rechtdoor en ‘valt’ dan naar beneden.
Oudere HP geveerde modellen (DS, GS, BX) waren zowel lichter, als hadden een langere veerweg, wat soepeler en geleidelijker veren mogelijk maakte. En ook meer rollen van de carrosserie.
Ik vind het ook enorm jammer dat de unieke Citroën-techniek verdwijnt. Aan de andere kant verandert de wereld en worden er nu andere eisen aan auto’s gesteld dan in 1955-1980. Dat betekent dat de HP techniek nu aan zijn einde komt.
Helaas, maar we kunnen ook bewondering er voor hebben dat deze techniek 60 jaar (1954-2014) succesvol geweest is. En laten we niet vergeten dat andere Citroën modellen succesvol waren en enorm goede kwaliteiten hadden zonder de HP techniek.
Hopelijk lukt het Citroën om nieuwe eigen technieken en USP’s te ontwikkelen.
Ik vind de C4 Cactus erg veelbelovend.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wat vind je echt innovatief aan de Cactus (behalve de airbumps) ?
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
C4 Cactus = Simpelheid, minder gewicht, weglaten van overbodige zaken, zonder tekort te doen aan functionaliteit.
Dus niet zozeer technisch vernieuwend, maar terug naar simpele functionaliteit en gebruiksgemak. Zonder glimmers, opsmuk en ingewikkelde vormen.
Uitzet achterramen, voorbank, digitaal dashboard, weer een dashboard kastje, riemen als deurgrepen, glazen dak, afwijkend interieur design.
En dat dan gecombineerd met een markant en apart uiterlijk, met de nieuws Airbumps. Niet lijkend op andere merken.
Geen doorsnee auto, maar wel een die mij erg aanspreekt.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ok ik volg je!
Dus eigenlijk even kort door de bocht: retro -of in elk geval een beetje.
Back to basics.
Nou nog wel een nieuwe marketing strategie ontwikkelen, die haaks staat op een ander recent ANTI-retro design.
Leuke en ineteressante uitdaging voor citroen!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Nee, niet ant-retro, maar wel Back to Basics. Een soort puurheid.
In tegenstelling tot de DS-lijn.
Er zitten enkele retro elementen in, zonder na te doen.
Het is bedoeling dat lijnen naast elkaar bestaan en een verschillende markt gaan aanspreken.
Wat mij betreft werkt dat ook zo.
Ik ben niet kapot van de DS-lijn. Maar vind de C4 Cactus prachtig.
Hopelijk bevalt die in werkelijkheid net zo goed!
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
johnfred schreef:RensKorevaar schreef:Ehhh, Menno… Ik heb 180.000km in een C6 afgelegd en was steeds onder de indruk van het gemak waarmee hij een drempel opslokte bij het oprijden ervan. Des te groter was iedere keer de teleurstelling als hij er daarna met een enorme smak weer vanaf klapte.
Mee eens, dat doet een XM vele malen beter!!
Maar daar staat weer tegenover dat een XM een ultiem simpele voorwielophanging heeft, een hydraulische uitvoering van de mc pherson veerpoot, die eigenlijk ongeschikt is voor hogere vermogens en nou niet bepaald gunstige effecten heeft op wielstanden, stuurgeometrie en daarmee dus op de wegligging. En dat merk je vooral als je een XM eens goed de sporen geeft en met 180+ een bocht in duikt….. Dat doet een C6 écht veel en veel beter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Lijkt mij nogal erg illegaal +180 de bocht door.
OK, ik weet dat het mag in Duitsland maar daar willen de milieufreaks zo ongeveer elk jaar uitstoot minimaliseren waardoor o.a. de hydrauliek afgeschaft moet worden vanwege het extra gewicht. Beetje dubbel is dat wel, toch?
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Ik neem aan dat dit in de naam van wetenschap gedaan is, en dan is het minder erg
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Er zegt toch niemand dat hydrauliek afgeschaft móet worden? Peter Citroensmgz heeft hier alleen goed beargumenteerd dat de toekomst moeilijk zal zijn, misschien zelfs onmogelijk.
Autorijden is niet groen, snel autorijden nog minder, maar toch… De Duitse A8 slingert vanaf Schengen in lange bochten uit het Moezeldal omhoog en vormt een heerlijk testparcours. Op dergelijke trajecten is de XM inderdaag geen partij voor de C6. Eigenlijk blijft het weggedrag van de XM op alle wegen buiten de stad achter bij dat van de C6. De XM is in mijn ogen vooral interessant als fase in de ontwikkeling van Hydractive waarbij je nog voelt hoe dit systeem aan de auto duwt en trekt. Bij de C6 gaat dit allemaal zo snel dat het voor de bestuurder niet meer waar te nemen valt. Zoals hiervoor beschreven en door Michelidds toegelicht, duurt alleen het uitveren van de voorwielen helaas wat lang.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 20-03-2014
- Xantia 1.8 16V Millésime
¨Hydractive heeft de DS6 niet meer. In plaats daarvan maakt de DS6 gebruik van elektronisch geregelde vering, die met name op de korte oneffenheden beter zou werken dan Hydractive.¨
http://www.citroexpert.nl/artikelen/nieuws/citroen-ds6-volgens-autoplus
Zouden ze iets bedoelen van wat de Mercedes S-klasse ook heeft? Zij noemen het Magic Body Control. Werkt d.m.v. camera’tjes.
https://www.youtube.com/watch?v=8ZLKxoFAsh8
Citroen Xantia 1.8 16v 2000
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Kijk, zo zijn we weer terug bij de DS6, waar dit draadje in eerste instantie over ging .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Ik wordt niet warm van die kruising van een Peugeot en een Audi, met extra glimmers. Maar als er een markt voor is, is het prima dat Citroën daar geld mee verdient.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Wat ik in de hele discussie mis is het marketingverhaal, of beter gezegd: het ontbreken van het PSA-marketingverhaal dat HP-vering wel goed is voor dagelijks gebruik (en met HP bedoel ik hier zowel de oorspronkelijke LHM-bollen van DS/SM/GS/CX/BX als de huidige LDS-systemen).
De Duitsers (maar ook Japanners) zijn er gewoon goed in geslaagd om de gedachte tussen de oren van de autojournalisten te krijgen dat straffe vering veilig is en soepele vering onveilig. En dat nemen wij autokopers -leken die we zijn op autogebied- klakkeloos over. En daarom roepen we allemaal dat stugge vering zo veilig/sportief is. De praktijk wijst anders uit, vooral de dagelijkse gebruikspraktijk.
Ook hier wordt beargumenteerd dat ‘bollen’vering bij de huidige motorvermogens en snelheden van 200 km/h of + niet veilig is. Misschien zelfs wel waar, ik rij niet zo vaak 200+km/h dat ik dat kan beoordelen. Wat ik wel -uit eigen ervaring- weet is dat de DS (23) en CX (GTi, maar ook 20 en 22) bij snelheden van 170/180 km/h zeker niet onveilig aanvoelden/aanvoelen en dat ook niet zijn. De huidige dagelijkse gebruikspraktijk is dat -zelfs in Duitsland- de snelheden doorgaans niet boven de 150/160 km/h liggen. Als je 170/180 km/h rijdt behoor je tot de snelsten op de weg, ook in Zuid-Duitsland. Oké, er komt van tijd tot tijd een Mercedes, BMW, Porsche of Audi -of een Citroën met NL-kenteken- met een hogere snelheid voorbij maar dan zijn qua aantallen auto’s/automobilisten op de weg enkelingen. Daarvoor hoef je dus geen racecircuitvering op auto’s voor het dagelijkse gebruik te zetten. Hetzelfde geldt voor het argument dat ‘bollen’ niet overweg zouden kunnen met de huidige hoge vermogens. Als je ziet dat de auto’s met die grote vermogens allemaal op 250 km/h afgeregeld worden kun je je afvragen wat het nut ervan is (behalve als status aan de bar/ in de directiekamer). Natuurlijk hebben auto’s tegenwoordig meer vermogen nodig dan in de jaren ‘70: we hebben meer stroomverbruikers, airco, de caravan is groter geworden etc.
Maar dit alles neemt niet weg dat ‘bollen’vering -zelfs uit het DS/CX-tijdperk- voor het overgrote deel van de Opel Astra/Insignia-, Volkswagen Golf/Passat-, Skoda Superb-, Citroën C4/C5/D4/DS5- Peugeot 308/407-, Volvo 50/60/70-, Ford-, Hyundai-, Toyota-, Honda- en andere merkenrijders gewoon goed bruikbaar is zonder onveilig te zijn. Natuurlijk zal een handvol mensen niet gecharmeerd zijn van het veerkarakter -net zo min als ik niet hou van het stugge veerkarakter- maar niet ieder merk hoeft bollenvering te hebben. Voor PSA zou het een USP kunnen zijn als ze de marketing aandurven en niet mee willen doen aan het ‘13 in een dozijn’-verhaal.