1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Automaatbakombouw voor BX Diesel
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 30 januari 2006 12:58 PM

Hallo BX-liefhebbers,

Zoals sommigen van jullie weten ben ik zeer te spreken over mijn TZD uit 1991, ondanks de slechte staat van de dieselleidingen. Daar wordt in ieder geval iets aan gedaan tijdens de sleutelmeeting van de BX Club in Joure , aanstaande 25 februari.
De APK is pas een maandje oud. Verder bevindt de TZD zich in goede staat, dus ik wil hier voorlopig nog mee door.

Waar ik echter totaal niet over te spreken ben, is de versnellingsbak. Ik vind ‘m echt verschrikkelijk schakelen. Bah :kots
Ik heb inmiddels zo’n 8.000 km met de TZD gereden en ik erger me steeds meer aan deze versnellingsbak.  Evil or Very Mad

Daarom wil ik graag een automatische versnellingsbak erin gooien.
Nu heb ik een 19 TRS automatic eigenaar gevonden, die bereid is zijn bak af staan.

Mijn vraag is dus (Thijs van de Bles, waar ben je??), of een automatische bak van een benzine-BX op een diesel-BX past.

Ik sta open voor al uw tips en trucs.  Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 01:04 PM
  [ # 1 ]

de bak past altijd.
enigste wat ietwat nadelig kan zijn ,zijn de overbrengingen.
oftewel,je kan wel eens wat trager of juist vlugger van de stoep af zijn, dan nu.
een benzine bak laat de motor naar de 6000 omw lopen met kickdown erop.
jou diesel kan maar tot 4500 omw meen ik.
edoch hij zal wel schakelen uiteindelijk, dit is mede af te stellen met je kickdownkabel.
Charlie BBA heeft ervaring met diesel en handbak/automaat ombouw.

het is ongeveer een uurtje of 2 a 3 meer werk dan puur je koppelingsplaten wisselen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 30 januari 2006 01:10 PM
  [ # 2 ]
kreazyV8wuppo schreef:

oftewel,je kan wel eens wat trager of juist vlugger van de stoep af zijn, dan nu.

De snelheid boeit me geen reet. Het sublieme gevoel van een automaatbak echter wel.  Wink

Maar het gaat erom dat het past, en dat lijkt dus te gaan lukken dan, zeker omdat ik het in privésfeer ga ombouwen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 januari 2006 01:12 PM
  [ # 3 ]

Re: Automaatbakombouw voor BX Diesel

XBXG schreef:

Hallo BX-liefhebbers,

Zoals sommigen van jullie weten ben ik zeer te spreken over mijn TZD uit 1991, ondanks de slechte staat van de dieselleidingen. Daar wordt in ieder geval iets aan gedaan tijdens de sleutelmeeting van de BX Club in Joure , aanstaande 25 februari.
De APK is pas een maandje oud. Verder bevindt de TZD zich in goede staat, dus ik wil hier voorlopig nog mee door.

Waar ik echter totaal niet over te spreken ben, is de versnellingsbak. Ik vind ‘m echt verschrikkelijk schakelen. Bah :kots
Ik heb inmiddels zo’n 8.000 km met de TZD gereden en ik erger me steeds meer aan deze versnellingsbak.  Evil or Very Mad

Daarom wil ik graag een automatische versnellingsbak erin gooien.
Nu heb ik een 19 TRS automatic eigenaar gevonden, die bereid is zijn bak af staan.

Mijn vraag is dus (Thijs van de Bles, waar ben je??), of een automatische bak van een benzine-BX op een diesel-BX past.

Ik sta open voor al uw tips en trucs.  Wink

Het past wel, mechanisch gezien.

Schakelt ie echt zo slecht? Je zou er ook een betere bak onder kunnen schroeven, of misschien naar het mechanisme kunnen kijken. BE3 bakken kunnen heerlijk schakelen (en naar mijn bescheden mening is mijn Turbo D12 bak daar het bewijs van).

Probleem is dat een benzine automaatbak meer toeren maakt. Ofwel, meer herrie en verbruik bij dezelfde snelheden. Volgens mij gebruikt Thijs met zijn ombouw ook een benzine automaatbak (van een GTI) dus je zou aan hem idd kunnen vragen hoe het in de praktijk bevalt. Ik ben een zeikerd wat betreft verhoudingen.. Ik vind eigenlijk dat een berline diesel al veel toeren maakt en zou liever minder toeren hebben dan meer. Ik heb ook niet voor niets bij de turbod12 de bak aangepast. Ik wil dat voor mijzelf gewoon perfect hebben.

Maar misschien pakt het wel een stuk gunstiger uit dan ik zou verwachten.

Let wel op dat het een flinke klus is. Als ik zeg dat het mechanisch verder mogelijk is, wil nog niet zeggen dat je zo klaar bent. Automaatbak, vliegwiel, kick downkabel, schakelmechanisme, etc… je moet een hoop ombouwen en als je het in jouw geval moet laten doen, kan het behoorlijk bewerkelijk zijn. Je moet je ook vergewissen van de goede staat van de automaatbak die je erin gaat laten schroeven.

PS. Ik weet niet hoe het er nu voor staat met de Turbo D12, maar misschien valt er a.s. weekend iets te meeten in Poeldijk? Dan ben ik wel benieuwd naar de schakeleigenschappen van je bak.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 01:19 PM
  [ # 4 ]

middenconsole omwisselen.
een kabelmechaniek regelen van de sloop of maken, voor de kickdownkabel aansluiting op de dieselpomp.
de startmotorsignaaldraad doorknippen en aansluiten op de startblokering op de bak.
het vliegwiel eraf peuteren,en de koppelomvormer meeneemplaat monteren.
(let ff op als je een inductiesensor erop hebt zitten voor de pomp of toerenteller,,,,)als de meeneemplaat anders is ,dan kan het toeren gebeuren wel eens feest worden.

let op dat de omvormer goed in het bakhuis zit en ingehaakt is in de oliepomp in de bak.
dan bij montage oppassen dat deze omvormer niet perongeluk verschuift.
de kans bestaat dan dat je de omvormer en of de oliepomp beschadigt.

voor de rest is het een eitje, en imo zelfs makkelijker dan een koppelingsetje wisselen.

als je de schakelpunten wilt veranderen in je bak, neem dan ff contact op.
ik heb hier de fabriekshandboeken van de 4 HP 14 ZF automaat.

mvgr wupke:die legio van die bakken gefixt heeft. Wink

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 30 januari 2006 01:20 PM
  [ # 5 ]

Hey dit is interresant ik zelf zou namelijk een automaat willen maar vroeg mij sterk af of dit wel mogelijk was. maar zoals ik het nu lees begrijp ik dat er wat toeren betreft van benzine naar diesel wat problemen zijn maar die problemen zijn er dus niet van benzine naar benzine.
Is het nog afhankelijk van het motor type waar je een donor automaat vandaan haalt? moet in mijn geval de automaat dan ook uit een 1.6 benzine motor komen of maakt dat niet veel uit.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
citroenbxcx
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005

- BX 1600 tzi automaat
Gepost: 30 januari 2006 01:22 PM
  [ # 6 ]

Ik hoop dat het gaat lukken Wouter want een automaat rijdt echt onwijs lekker. Very Happy Very Happy Very Happy

Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 30 januari 2006 01:25 PM
  [ # 7 ]

Re: Automaatbakombouw voor BX Diesel

mpostma schreef:

Schakelt ie echt zo slecht? Je zou er ook een betere bak onder kunnen schroeven, of misschien naar het mechanisme kunnen kijken. BE3 bakken kunnen heerlijk schakelen (en naar mijn bescheden mening is mijn Turbo D12 bak daar het bewijs van).

De bak is in goede staat hoor. Hij slipt niet, etc.
Soms wil ie met koude motor echter moeilijk van 3 naar 2 en van 2 naar 1 schakelen.
Ik ben het eigenlijk een beetje zat met deze bak, zeker als ik het vergelijk met de combinatie van een handgeschakelde bak met 159A-motor (mijn absoluut favoriete motor van de BX), die in mijn GT zat en in mijn Digits zit.
Na eenmaal eens in een automaat-BX gereden hebben wil ik meer, en dan wel in de TZD, zeker als er dan ook meteen een airco bij komt. Cool

Ik rij meer dan 100 km per dag (gemiddeld) met de TZD en dat zijn voornamelijk snelwegkilometers, en daarom wil het ultieme rijgevoel hebben in mijn BX. Zeker als dan ook nog eens de voorveerpoten en adallen worden vervangen (ga ik allemaal zelf doen).

mpostma schreef:

Probleem is dat een benzine automaatbak meer toeren maakt. Ofwel, meer herrie en verbruik bij dezelfde snelheden.

Dat neem ik op de koop toe, evenals het iets hoger uitvallende verbruik.

mpostma schreef:

PS. Ik weet niet hoe het er nu voor staat met de Turbo D12, maar misschien valt er a.s. weekend iets te meeten in Poeldijk? Dan ben ik wel benieuwd naar de schakeleigenschappen van je bak.

Ik kan wel even langswippen, woon toch om de hoek.  Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 januari 2006 01:26 PM
  [ # 8 ]
kreazyV8wuppo schreef:

(let ff op als je een inductiesensor erop hebt zitten voor de pomp of toerenteller,,,,)als de meeneemplaat anders is ,dan kan het toeren gebeuren wel eens feest worden.

als je de schakelpunten wilt veranderen in je bak, neem dan ff contact op.
ik heb hier de fabriekshandboeken van de 4 HP 14 ZF automaat.

Grappig: een diesel automaat heeft normaal helemaal geen toerenteller.

Misschien is het mogelijik in de zijkant van het automaatvliegwiel die sleufjes tbv BDP sensor te frezen die ook in een normaal vliegwiel zitten? En anders een analoog klokje monteren in je dash zoals elke orginele automaat diesel dat heeft.

Schakelpunten veranderen is natuurlijk ook wel zo prettig. Echter, je eindreductie verander je daarmee nog niet. Of dat laatste een probleem is? Lijkt me wel iets om in overweging te nemen.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 30 januari 2006 01:32 PM
  [ # 9 ]

Op de sloop in Veghel staat nog een 19 TZD automaat trouwens… Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 01:33 PM
  [ # 10 ]
R.Nicolaas schreef:

Hey dit is interresant ik zelf zou namelijk een automaat willen maar vroeg mij sterk af of dit wel mogelijk was. maar zoals ik het nu lees begrijp ik dat er wat toeren betreft van benzine naar diesel wat problemen zijn maar die problemen zijn er dus niet van benzine naar benzine.
Is het nog afhankelijk van het motor type waar je een donor automaat vandaan haalt? moet in mijn geval de automaat dan ook uit een 1.6 benzine motor komen of maakt dat niet veel uit.

de eindoverbrengingen van de ZF verschillen niet zo sterk.
een 16 en 19 maakt dus niet heel veel uit.
ikzelf opteerde voor de 2.0 ltr Xantia automaat, (ja ook een 4 HP 14).

je kan dus willekeurig eronder schroeven, en de eindoverbrenging verschilt max 800 omw .
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 01:39 PM
  [ # 11 ]

een bak van een benzine is op de eindoverbrenging lager in toeren dan een diesel.
de BX van CHarlie ging er als een speer mee, en hij trok menig golfje eruit de eerste 100 mtr.
dus een benzine bak onder een diesel is lol, en de toeren zullen lager zijn dan je nu gewend bent.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 30 januari 2006 01:39 PM
  [ # 12 ]

ja, waaar blijft Thijs nou
hij kan het weten… Smile

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 januari 2006 01:41 PM
  [ # 13 ]
kreazyV8wuppo schreef:

ikzelf opteerde voor de 20 ltr Xantia automaat, (ja ook een 4 HP 14).

je kan dus willekeurig eronder schroeven, en de eindoverbrenging verschilt max 800 omw .

Hmm… dat verschilt idd maar weinig. Heb je exacte gegevens van de automaten? Ik vind het wel interessant al begrijp ik dat Wouter de keuze zelf al gemaakt heeft.

Een berline diesel met handbak maakt ong. 3200 tpm bij 120 km/h. een berline break met handbak doet 3400 tpm bij 120 km/h.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 30 januari 2006 01:50 PM
  [ # 14 ]
mpostma schreef:

Ik vind het wel interessant al begrijp ik dat Wouter de keuze zelf al gemaakt heeft.

Dat komt natuurlijk omdat ik de 19TRS automatic al eens gereden heb en nog in rijdende toestand kan zien.
Daarnaast weet ik niet in wat voor staat de automaatbak van die TZD automaat is, die Harm aangaf.

mpostma schreef:

Een berline diesel met handbak maakt ong. 3200 tpm bij 120 km/h. een berline break met handbak doet 3400 tpm bij 120 km/h.

En wat doet een berline diesel automaat bij 120 km/h?

Profiel  
 
Johannes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 29-01-2006

Gepost: 30 januari 2006 01:57 PM
  [ # 15 ]

Aan onze BX 19 Diesel zit ook een HP 4. de overbrenging is 2,601 1,467 1,078 0,796 eindoverbrenging: 3,687

Groet, Joahnnes

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook