3 van de 41
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
C3 Pluriel, dakproblemen en -oplossingen
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 december 2013 03:23 PM
  [ # 31 ]

Ik denk persoonlijk niet dat vervanging van de aandrijfmotor jouw probleem gaat oplossen.
Dit motortje is inderdaad niet ruim overbemeten voor zijn taak, maar moet bij een in goede conditie verkerend dak het geheel prima kunnen openen en sluiten.
Vervanging is in mijn beleving symptoombestrijding en neemt niet de daadwerkelijke oorzaak weg.
Ik verwacht namelijk dat je meer resultaat boekt door de gehele constructie eens na te laten kijken en, waar nodig, te laten onderhouden.
Na een aantal jaar gebruik glijden de geleiders minder makkelijk in de rails, waardoor het hele aandrijfmechanisme het zwaarder krijgt.
Het motortje gaat eigenlijk nooit stuk, het aandrijftandwieltje en de beide kabels zijn namelijk de delen die slijten.
Vervanging daarvan is een klus, waarvoor je veel kennis van het dak moet hebben.
Ondertussen zijn er een paar specialisten op dat gebied, o.a. onze welbekende Fransoos, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1771577/ , maar ook Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep, tevens actief op dit forum, kan jou verder helpen.

Ook moet het dak, na werkzaamheden eraan, opnieuw worden geintialiseerd volgens een speciale procedure.
Hier geldt dus ook, dat als je niet exact weet wat je doet, je dat gewoon moet laten.

Nog een factor die een rol speelt, is de buitentemperatuur.
Als het dak door kou stugger is, zal de aandrijving het ook zwaarder hebben.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
hondaman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 16-05-2009

- C3 Pluriel 1.4
Gepost: 26 december 2013 12:52 PM
  [ # 32 ]

Hoi,

Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt bij mijn garagist.

Eind volgende week mag hij binnen voor inspectie/onderhoud.

Dank voor de hulp en prettige feesten.

Jeffrey

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 december 2013 02:02 PM
  [ # 33 ]

Is jouw garagist terzakekundig v.w.b. het Pluriel-dak?

Er zijn landelijk maar enkele dealers die de benodigde specifieke kennis bezitten, naast de al genoemde specialisten.
De overige dealers verwijzen zelfs door naar hen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
esk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 18-02-2014

Gepost: 18 februari 2014 01:26 AM
  [ # 34 ]

Goedenavond allemaal,

Ondanks dat de laatste post in dit forum al even geleden is, wil ik toch graag hier mijn vraag plaatsen. Ik heb ook een Pluriel met dakproblemen. Het dak kraakt bij open en dichtgaan (sowieso erg moeizaam), ik durf het dan ook niet meer te gebruiken. Tevens heb ik moeite met het openen en dichtdoen van het raampje (de onderklep is geen probleem). Er is mij verteld dat het dak in z’n geheel vervangen moet worden, hetgeen me ongeveer 3700 euro zal kosten. Nu lees ik hier dat er wellicht een makkelijker oplossing is. Heeft iemand enig idee waar ik dit in Nederland zou kunnen laten doen, of is er iemand hier die het voor mij zou willen doen tegen uiteraard een redelijke vergoeding? Ik weet dat succes niet gegarandeerd is, maar ik probeer dit liever dan dat ik er 3700€ tegenaan gooi, aangezien de auto dit niet meer waard is (C3 Pluriel uit 2003 met 155.000 km op de teller).

Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie!

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 18 februari 2014 01:49 AM
  [ # 35 ]

3700 is inderdaad het uiterste redmiddel.

Dat kraken kan meerdere oorzaken hebben. trekt het dak ook scheef? Als dat zo is zijn waarschijnlijk de kabels niet meer zo fris en komt daar het kraken vandaan.

Wat betreft het raam, zou ik echt moeten zien.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
esk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 18-02-2014

Gepost: 18 februari 2014 01:58 AM
  [ # 36 ]

Ik durf het nu dus niet meer te proberen uit angst dat ik het dak niet meer dichtkrijg, maar ik kan me niet herinneren dat het dak scheef trok, hij ging alleen nog maar voor een klein stuk open (rond 20 cm denk ik) en met veel moeilijke (krakende) geluiden weer dicht. En met dat sluiten van het raam is lastig uit te leggen. De garagemedewerker had een extra ‘trekkabel’ ergens gemonteerd zodat ik het in ieder geval daarmee open kon krijgen (heeft overigens ook 50€ gekost…). Dit heeft welgeteld twee keer gewerkt… Wat daar precies mee aan de hand is weet ik dus niet, maar het gaat allemaal niet zo soepel meer en het lijkt erop dat het een consequentie is van het dakprobleem, maar goed, ik heb er natuurlijk ook niet erg veel verstand van. Waar woont u, Oldenhage?

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 11 maart 2014 12:27 AM
  [ # 37 ]

Hallo ESK en Johan Oldenhage, als ik dit zo lees (‘kraken’) denk ik simpelweg aan het vervangen van kabels+tandwiel (altijd allebei tegelijk, 2 kabels en 1 tandwiel). Dat kost nog geen € 100. Dat is nog te doen voor een amateur met iemand samen die het al eens gedaan heeft. Dat het bovenste achterraam niet open wil, komt toch doordat het dakje niet meer weet in welke stand hij staat?

Ik heb (zie mijn eerdere posts bij dit topic) een keer het hele dak uitgebouwd en met een nieuw raam weer gemonteerd. Dat is echt een bult werk, maar met beleid, de stukjes werkplaatshandleidingen en twee rechterhanden ook goed te doen.

Ik kan er ook wel even naar kijken, wie weet. In Drenthe.

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 11 maart 2014 12:30 AM
  [ # 38 ]

@Rene: hoe zit dat met dat vet? Moeten daar de geleiderails mee, of de kabels?
En die initialisatie van het dakje is een kwestie van helemaal opendoen en dan de drukknop van de dakbediening een seconde of 20 ingedrukt houden. Klaar.

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 maart 2014 12:39 AM
  [ # 39 ]
René Jongejan schreef:

In het gedeelte van het werkplaatshandboek, dat de vervanging van het vouwdak behandelt, wordt aangegeven dat de geleiderails met Molykote EM-50L vet gesmeerd moeten worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
arwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 08-04-2012

Gepost: 13 maart 2014 03:38 PM
  [ # 40 ]

Goedemiddag mede pluriel liefhebbers!
Na twee jaar probleemloos van onze C3 Pluriel te hebben genoten, moeten ook wij er nu aan geloven: uitgerekend nu het mooie weer er aan komt gaan zowel de achterruit en het dak niet meer open. Nu zat het er eerlijk gezegd al wel een tijdje aan te komen want om de achterruit te kunnen openen moesten we af en toe al wat drukken op de linkeronderhoek omdat de knop om hem te openen anders niet werkte. Had ik er toen maar gelijk aandacht aan besteed…  Nu krijg ik hem dus helemaal niet meer open.

Volgens mij moet ik de oorzaak waarschijnlijk zoeken in een niet goed werkend schakelaartje wat aan moet geven dat de ruit gesloten is of in een draadbreukje. Wie kan mij op weg helpen hoe ik dat kan controleren? Het lijkt me dat ik dan op één of andere manier handmatig de ruit zal moeten openen?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 23 maart 2014 11:10 PM
  [ # 41 ]

Geen antwoord???
@ Arwin: Er zitten veel sensortjes in het dakje. en juist die sluitertjes zijn gevoelig. Je kunt het dakje handmatig openkrijgen als het echt niet meer wil: klap de achterbankjes neer, haal de bodem eruit, schroef van binnenuit 4 schroefjes los die de afdekkap vasthouden die op de onderrand van het raam zit. Voel aan de binnekant met je wijsvinger naar twee palletjes links en rechts die het raam bedienen. Je moet ze een halve cm naar binnen toe schuiven en je hoort ze losklikken.
Dan kan het raam open en heb je een begin.
Taco

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 23 maart 2014 11:49 PM
  [ # 42 ]
René Jongejan schreef:

Ik denk persoonlijk niet dat vervanging van de aandrijfmotor jouw probleem gaat oplossen.
[...]
Het motortje gaat eigenlijk nooit stuk,...

Hoi Rene,

gisteren nog maar eens mijn tandwiel+kabels vervangen. Ik kwam tot de ontdekking dat het tandwiel er op twee manieren in kan: de enigszins verzonken kant moet onder zodat aan de bovenzijde de aandrijfas van het motortje strak in het tandwiel zit.
Bij mij is die aandrijfas overigens flink afgesleten. Is die te verwisselen? Of zit ik dan aan een hele nieuwe aandrijfmotor vast???

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 maart 2014 11:52 PM
  [ # 43 ]

Plaats eens een foto van de slijtage.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 24 maart 2014 11:22 AM
  [ # 44 ]


Het fotootje staat op Flickr, mijn eerste poging en ik zie hem niet maar als je erop klikt komt ie wel tevoorschijn.
Ik heb hem al weer dichtgemaakt, dus daarom een schetsje uit mijn geheugen van het aandrijfasje. het onderste deel is helemaal glad. Dat lijkt me het probleem.
Kan je dat asje vervangen of zit je dan vast aan een heel nieuw motortje?

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2014 03:11 PM
  [ # 45 ]

Kan klikken wat ik wil, maar ik zie niks.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
3 van de 41
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook