Taco schreef:Geen antwoord???
@ Arwin: Er zitten veel sensortjes in het dakje. en juist die sluitertjes zijn gevoelig. Je kunt het dakje handmatig openkrijgen als het echt niet meer wil: klap de achterbankjes neer, haal de bodem eruit, schroef van binnenuit 4 schroefjes los die de afdekkap vasthouden die op de onderrand van het raam zit. Voel aan de binnekant met je wijsvinger naar twee palletjes links en rechts die het raam bedienen. Je moet ze een halve cm naar binnen toe schuiven en je hoort ze losklikken.
Dan kan het raam open en heb je een begin.
Taco
Dank voor de reactie!
Als het weer wat beter weer is zal ik er mee aan de slag gaan. Moet het buiten doen dus ik ga het maar niet riskeren dat ik net de boel open heb en het begint te regenen
Die afdekkap kan ik er dus toch afhalen als de ruit dicht zit? Heb namelijk pas die vier schroefjes al eruitgedraaid maar het leek er toen niet echt op dat het kapje er al af kon. Moet ik ergens kracht zetten of zo? Of kan ik dat kapje alleen maar een stukje “openbuigen” zodat ik er met mijn vingers net tussen kan komen?
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het laatste, die afdekkap zit namelijk ook nog vast aan weerszijden van de ruit.
Bij die schroeven kan je niet omdat de ruit dicht is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Oké, maar goed dat ik pas niet verder geprobeerd heb om het eraf te krijgen
Dank je wel!
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Weet niet of het met de vingers lukt, maar de vergrendelingen hebben een wit oog.
Probeer dat anders met een metalen haakje o.i.d. naar het midden van de auto te trekken.
Als je dat aan beide kanten doet, is de ruit los.
Voor dat je de ruit weer sluit, eerst de hele afdekkap verwijderen.
Dan krijg je, tot je het probleem gevonden hebt, altijd van binnenuit de ruit open.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006
- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Nou, nog net voordat het donker werd is het me aan de hand van de hier gegeven tips gelukt om het raampje open te krijgen. Gelijk de hele afdekstrip verwijderd dus vanaf nu kan de klep in elk geval weer vrij makkelijk van binnenuit geopend worden. Nogmaals dank voor de uitleg!
Ook meteen maar een paar foto’s geschoten; op de eerste staat het stukje kabel wat ik ervan verdenk de oorzaak te zijn:
Ik denk dat ik hier maar eens een scherp mesje bij pak en voorzichtig het “kousje” iets open ga snijden zodat ik de aders kan bekijken of er wellicht een breukje in zit (hetgeen ik stiekem wel hoop).
Tweede foto : het kleine groene dingetje bij de sluiting is volgens mij één van de microswitches waarmee wordt gekeken of het raampje open of dicht zit, aan de andere kant zit er nog eentje. Bij indrukken hoor ik ze in elk geval schakelen maar als er geen kabelbreuk blijkt te zijn dan wil ik doormeten of deze switches ook echt schakelen.
Derde foto : zo ziet het geheel eruit als de afdekstrip verwijderd is, zitten er nog meer sensoren die ik zou kunnen controleren?
Overigens gaat bij het openen van de achterruit gelijk de binnenverlichting aan, ik weet niet welke sensor daar voor zorgt, maar het lijkt me wel een indicatie dat er in elk geval nog iets is wat wel doorgeeft of de klep gesloten is of niet. Iemand die me daar iets over kan zeggen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens de mij beschikbare informatie heeft het niet kunnen openen van de achterruit niets te maken met de werking van de microswitches.
Omdat de besturingscomputer van het dak niet weet in welke stand het dak staat volgt er geen vrijgave voor het openen van de ruit.
Het dak moet daarom opnieuw geïnitialiseerd worden.
Kan je wel de benodigde info per pm toesturen.
Wel dienen hiervoor het aandrijftandwiel van de dakmotor en beide bijbehorende kabels in goede staat te zijn.
Dit omdat je in gesloten stand van het dak ca. 30 sec. de bedieningsknop ingedrukt moet houden.
Je tracht ahw het dak nog verder te sluiten.
Wanneer kabels en tandwiel al vergaande slijtage vertonen, gaan ze verspringen tov elkaar en lukt de initialisatie dus niet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006
- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Omdat meer mensen er mee zitten: zoals Rene schreef: de kabels en tandwiel moeten ok zijn, anders gaan ze overslaan (‘kraken’).
De initialisatie van het schuifdak gaat dan als volgt:
- het dak helemaal sluiten, knop een paar keer extra indrukken tot je echt zeker weet dat het dakje dicht is;
- de knop in dezelfde stand (‘stand 0’) laten staan en 18-25 sec ingedrukt houden (programmering is gewist)
- de knop loslaten
- de knop weer 2 sec ingedrukt houden en loslaten. hiermee weet het dak wat de ‘dicht’ stand is.
nu kan je als het dakje helemaal dicht is of helemaal open is, en er verder niks stuk is, de achterruit ook weer openen.
C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)
Vanmorgen heb ik het stukje kous om de kabelboom bij het scharnier opengemaakt en waar ik al op hoopte bleek ook daadwerkelijk het geval te zijn: kabelbreuk!
Bijna alle aders waren geheel of gedeeltelijk gebroken als gevolg van de bewegingen die de kabelboom maakt bij het openen en sluiten van de klep. En mogelijk kwamen ze ook telkens ergens tussen waardoor dit nog wat versneld is.
Aanstaande maandag had ik al een afspraak staan voor de APK, ik heb nu de garage maar gelijk gevraagd of ze voor een redelijke prijs de kabel kunnen vervangen of anders een nieuw stuk er tussen te zetten.
Hopelijk zeer binnenkort dus weer een functionerend dak, achterruit en achterruitverwarming.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006
- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Hierbij een fotootje van het aandrijfasje dat in het tandwiel grijpt. Daarmee worden de dakkabels aangedreven. Mijn vraag is: je ziet duidelijk dat de onderste helft van dit asje helemaal glad gesleten is. Bovenin zit nog wel wat vertanding maar als het motortje kracht zet, springt-ie over. de metaalsplinters liggen ernaast.
Moet ik het hele motortje vervangen?
PS het lukt me niet om een fotootje hier normaal bij te krijgen. sorry hoor!
C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op verzoek van Taco bij deze een foto van zijn dakmotor.
Naar mijn idee raak je aan een ander motortje, volgens mij is het reductiekastje niet los te koop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Idd, onderdeelnummer is 6651 38, omschrijving motorreductor, nieuw bij de dealer € 261,20
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
arwin schreef:Hopelijk zeer binnenkort dus weer een functionerend dak, achterruit en achterruitverwarming.
En, werkt alles weer zoals bedacht door de heren ingenieurs van Citroën?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, vanmiddag heb ik mijn karretje weer opgehaald. APK weer tot 2015 geldig en na vernieuwen van de gebroken draadjes werkt alles weer als voorheen!
Dus als je achterruit niet meer opengaat, de achterruitverwarming niet meer werkt en het dak doet niets meer : controleer de kabels die naast het scharnier lopen want die kunnen kapot
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006
- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
René Jongejan schreef:Idd, onderdeelnummer is 6651 38, omschrijving motorreductor, nieuw bij de dealer € 261,20
en € 190 bij onze Duitse onderdelenhandelaar. Incl verzenden.
C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)