Beste forumleden,
Heb mijn HD pomp laten reviseren. Nu lijkt het alsof de poelie iets slingert. Dit was zeker niet het geval voor de revisie. Poelie is er af geweest om de pomp te demonteren en weer te monteren via de bovenkant. Op die manier blijkt dat te kunnen omdat anders de pomp er via de onderkant uit moet. Het gaat om een v6 van het laatste type (1999). De pomp was er daarvoor bij een andere garage al een keer via de onderkant uitgehaald om alle rubbertjes te vervangen. Dat verhielp de lekkage toen niet. Kan dat slingeren problemen opleveren? Misschien voortijdige slijtage multiriem? Het lijkt me dat de poelie er maar op een manier op kan? Lager beschadigd? Het slingeren is trouwens niet al te erg, maar wel duidelijk zichtbaar.
Bvd,
Arjen
HD pomp langs onderen verwijderen? Beetje typisch, of niet? Slingeren sloopt uiteindelijk je riem. Ofwel is lager kapot, ofwel hebben ze na de revisie kans gezien om de deksel met poelie scheef te monteren, of je hele pomp staat scheef en niet in lijn met de rest (dynamo en Aircocompressor)...Waar heb je de boel laten reviseren? Garantie?
De reden van het onderlangs verwijderen weet ik eigenlijk niet. Bij een v6 is er erg weinig ruimte en er zitten aansluitingen waar je heel moeilijk bij kunt omdat de dynamo in de weg zit. Misschien kun je als de dynamo weg is beter de leidingen losschroeven?
Het lijkt mij ook dat het slingeren niet al te best voor de riem is. De poelie slingerde iig niet voor de revisie dus toen was het lager nog goed. Er staat op de rekening dat het voorhuisje is vervangen? Weet niet of dat er mee te maken heeft?
Als de pomp scheef staat dan hoeft de poelie toch niet te slingeren? De poelie draait dan in een ander vlak. Misschien zorgt de kracht van de riem dat de poelie gaat waggelen. Dan is het snel gebeurt met het lager lijkt me. Zo op het oog waggelt de as niet en die vormt toch een geheel met de poelie? Ik heb het bedrijf dat de revisie gedaan heeft nog niet gesproken. Ga ik maandag maar eens doen. Ik heb er gewoon garantie op denk ik.
Er was nog wel een complicatie bij het demonteren van de pomp. Een van de wartels aan de onderkant was rondgedraaid. De garage heeft toen de leiding, die van de stuurbekrachtiging geloof ik, aan het andere uiteinde afgedraaid en de pomp er met leiding en al uitgehaald. Hoop dus niet dat alles weer los moet want dat gaat nu niet meer zo makkelijk. Er is iig geen lekkage meer, wel weer een heel gedoe. Ook omdat het revisiebedrijf niet om de hoek is.
Verder is daarna de uitlaat nog afgebroken bij de dwarsdemper….Is weer een ander verhaal.
Nooit saai zo’n XM. Maar als het allemaal naar behoren functioneert…. Het is wel altijd zo dat bij aanschaf van een andere XM (dit is mn vierde) er altijd wat is.
Ik laat nog wel even weten hoe het afgelopen is.
Revisiebedrijf was op de hoogt van het slingeren. Valt binnen de tolerantie en kan blijkbaar geen kwaad!?
Een dergelijke pomp, een zgn verbeterde 6+2 pomp, heeft een demonteerbare poelie. Die zit met vier boutjes op een soort van vierkant plaatje gemonteerd. Dat plaatje zit op de as geperst. Bij revisie moet je dat plaatje demonteren (met een poelietrekker?) en dan kan het wat verbuigen. Zo lang dat niet te erg verbogen is kan het blijkbaar geen kwaad. Ze testen de pomp na revisie op een testbank om te controleren of er geen trillingen optreden en alles netjes loopt.
We moeten er maar op vertrouwen,
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 08-03-2014
- XM 2.0i Ambiance aut.
- Xsara 1.6 16v break aut.
Hmmm, toch maar even de kassabon bewaren, lijkt mij.
ArjenvH schreef:
Nooit saai zo’n XM. Maar als het allemaal naar behoren functioneert…. Het is wel altijd zo dat bij aanschaf van een andere XM (dit is mn vierde) er altijd wat is.
En inderdaad, een XM is nooit saai.
Zoals ik maar zeg, soms Bitter, vaak Sweet.
Citroën-forum.nl, vaak bitter maar soms zo sweet.
Xsara 1.6 16v break Line Prestige aut. ‘03 (Jaune Heliodor)
XM 2.0i Ambiance aut. ‘92 (Noir Verni)
Xsara 1.6 berline ‘98 (Gris Graphite) - verkocht
XM 2.0 16v SX aut. ‘99 (Bleu Mauritius) - verkocht
AX 1.1 TRE ‘88 (blanc - sportpakket)- gesloopt
AX 1.0 E ‘88 (Rouge Furio)- gesloopt
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 08-03-2014
- XM 2.0i Ambiance aut.
- Xsara 1.6 16v break aut.
Grappig, je schijnt al drie jaar op dit forum te komen en nu pas je eerste post.
What took you so long ?
Hopelijk zien (lezen) we meer van je.
Succes.
Citroën-forum.nl, vaak bitter maar soms zo sweet.
Xsara 1.6 16v break Line Prestige aut. ‘03 (Jaune Heliodor)
XM 2.0i Ambiance aut. ‘92 (Noir Verni)
Xsara 1.6 berline ‘98 (Gris Graphite) - verkocht
XM 2.0 16v SX aut. ‘99 (Bleu Mauritius) - verkocht
AX 1.1 TRE ‘88 (blanc - sportpakket)- gesloopt
AX 1.0 E ‘88 (Rouge Furio)- gesloopt
Stugge Noorderling?
Ook uit Grunn!
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bitter-Sweet schreef:Grappig, je schijnt al drie jaar op dit forum te komen en nu pas je eerste post.
What took you so long ?
Hopelijk zien (lezen) we meer van je.
Succes.
Jou zie ik ook voor het eerst….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 08-03-2014
- XM 2.0i Ambiance aut.
- Xsara 1.6 16v break aut.
jantje1948 schreef:
Jou zie ik ook voor het eerst….
Yep, Maar geen drie jaar gewacht met de eerste post.
Maar eerlijk is eerlijk, wel als gast vaak het forum gelezen…
Citroën-forum.nl, vaak bitter maar soms zo sweet.
Xsara 1.6 16v break Line Prestige aut. ‘03 (Jaune Heliodor)
XM 2.0i Ambiance aut. ‘92 (Noir Verni)
Xsara 1.6 berline ‘98 (Gris Graphite) - verkocht
XM 2.0 16v SX aut. ‘99 (Bleu Mauritius) - verkocht
AX 1.1 TRE ‘88 (blanc - sportpakket)- gesloopt
AX 1.0 E ‘88 (Rouge Furio)- gesloopt
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ArjenvH schreef:Die zit met vier boutjes op een soort van vierkant plaatje gemonteerd. Dat plaatje zit op de as geperst. Bij revisie moet je dat plaatje demonteren (met een poelietrekker?) en dan kan het wat verbuigen.
Als men het plaatje een beetje had verhit was het met veel minder kracht losgekomen en was het niet verbogen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste