Goedenavond,
heeft iemand het elektrisch schema van een DS 23 injectie halfautomaat uit 1975? Is uitgerust met 6 zekeringen in een kastje uit 1 stuk.
Zoek met name de schakeling voor de elektrische ventilator achter radiateur.
gr
Harry Martens
schema ?, overzicht zekering’s kastje met 6 zekeringen zie hier,
dsvitesse1 schreef:Goedenavond,
Zoek met name de schakeling voor de elektrische ventilator achter radiateur.
gr
Harry Martens
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
das mooi!!!! Bedankt hiervoor. Staat schema met het 6 zekeringskastje ook op het www?
gr
Harry
Vast wel maar,..........dat mag je zelf fff uit/op zoeken.
https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Suggestie…..Als je dan toch bezig bent overweeg dan meteen een spal ventilator. Past mooi tussen de radiator en de org. fan dus je ziet het niet en je bevestigd het met een soort ty-rip. Het orgineel stelt heel weinig voor qua opbrengst. Effe uit het hoofd….. ik heb geloof ik destijds een temp sensor (ondereraan de radiator)van een alfa 64 besteld, die schakelde op 75 graden maar in de “praktijk” schakeld die in op 95 graden.
Veel plezier gewenst!!!
dank je voor je suggestie. Ga ff googlen. Nog nooit gehoord van een spal ventilator. Ik wilde zowieso de vaste ventilator op de waterpomp weglaten en alleen met geschakelde ventilator werken.
gr
Harry
Foto’tje gevonden! Dat ga je sowieso niet redden met de ds fan. Kijk eens op ebay.com niet ebay.nl voor de spal. Super prijs/kwaliteit verhouding. Ikzelf zou het orgineel behouden anders zit je aan te kijken naar een gapend gat…..maar ieder zijn droom natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
dsvitesse1 schreef:dank je voor je suggestie. Ga ff googlen. Nog nooit gehoord van een spal ventilator. Ik wilde zowieso de vaste ventilator op de waterpomp weglaten en alleen met geschakelde ventilator werken.
gr
Harry
Dat werkt niet geweldig. Stef Sep of Han S heeft dat uitgeprobeerd. Dan staat die fan bijna continu te draaien omdat er bij een ds niet genoeg rijwind door de radiateur gaat. Do originele is bedoeld als extra en dat werkte bij mij perfect, ook bij 42C met een aanhanger in de bergen (sloeg maar 2 keer aan)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan heeft een goed punt:
Je kunt wel alleen een elektrische ventilator nemen, maar dan moet die een veel hoger vermogen hebben, zoals bij moderne auto’s. De ventilator op de waterpomp kan zo een paar PK opsoeperen.
Er zijn geschikte ventilatoren te koop die voldoende capaciteit hebben.
Kijk maar eens op:
http://www.jjcraceandrally.com/race/cooling-fans/kenlowe-high-performance-thermo-electric-fan
Ze hebben daar ook SPAL fan’s. http://www.jjcraceandrally.com/race/cooling-fans/spal-high-performance-electric-fans
of direct by Kenlowe: http://www.kenlowe.co.uk/fans/specifiers/fans-cpc.html
Daar vindt je ook wat gegevens voor wat de flow is als je een radiator monteert. Ik denk dat je zeker >2000 m3/h nodig hebt.
Je moet een fan bereken op worst case: Als je 120 rijdt heb je altijd voldoende rijwind, maar wil je naar de bergen met 50kmh en volle belasting een lange pas op, dan heb je niet genoeg aan de rijwind. ( daarom dat Citroen die extra fan monteerde voor de 23). Stationair is een veel minder groot probleem, dan heb je relatief weinig warmteontwikkeling.
In principe geld: Hoe groter hoe efficiënter, en aangezien je maar een ventilator kunt monteren heb je weinig keus.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Been there, done that: de DS heeft die vaste koelfan op de waterpomp gewoon nodig, tenzij je een complete cx 25 gti turbo radiateur in het vooronder weet te beunen met 2 fans.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Niet mee eens: Als je een ventilator neemt met 3000 m3/h doet dan werkt dat, maar die verbruikt wel 26 ampere !
Die bestonden 10-15 jaar of langer geleden niet, toen moest je er wel 2 nemen. Kijk maar eens hoeveel watt die motortjes zijn, waarschijnlijk rond de 100-120. Tegenwoordig zit men rond de 250-300 per stuk.
Als de radiator genoeg capaciteit heeft met een mechanische fan heeft hij dat ook met een elektrische.
En ja dan moet natuurlijk je ook nog een dynamo hebben die dat aankan !
De keus is aan Harry.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weet je hoe groot die fan van 3000 m3 dan gaat worden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja: Bij Kenlowe:met een 13 inch /320 mm fan kom je aan 2250 m3/h en met een 16 inch 400 mm fan boven de 3500 m3/h. SPAL heeft zelfs een 14 inch ( 350 mm) fan die 3000 m3/h haalt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat een 13 inch er al niet tussen past…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Nog even over het schema van de ventilator.
Ik heb de voeding vanaf de bobine ommgelegd en met een zwecende zekering naar de plus van de accu gebracht. Dan blijft de ventilator nog (even) doordraaien als het contact uit is. Is aan te raden.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!