1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vraag m.b.t. de verwarming 1.9 d reflex
Ger Bouchez
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-2006

Gepost: 30 januari 2006 03:04 PM

Als ik de diesel laat lopen s’morgens wordt deze niet warm? Doe ik dit bij de bezine versie dan is deze binnen 5 minuten warm?

Is dit diesel eigen of heb ik met een defect te maken?

Grt,

Ger Bouchez

Geschiedenis:

eigendom vader:

2cv, diana, 2cv, visa, visa, bx 1.4, bx 1.6, xsara, b14f (1927), xsara.

Mijn eigendom:

bx 1.9 tzd, zx 1.9 d reflex, zx 1.6.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 30 januari 2006 04:30 PM
  [ # 1 ]

Klinkt inderdaad niet goed: mijn 1.9D is redelijk vlot warm.

Ik neem trouwens aan dat je er wel mee rijdt….

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 04:39 PM
  [ # 2 ]

laten we ff voorop stellen dat de motor van een diesel masiever is dan een benzineblok, dus het duurd langer voor hij op themperatuur is.
daarnaast verbrand diesel bij een iets lagere themperatuur dan benzine.

afijn, het werkt zo.

je motor koelcircuit is afgesloten als je koelvloeistof onde de +/- 85 graden is.
boven die them gaat de wasthermostaat open, en begint deze het koelwater uit je radiator mee te laten draaien.
let wel , die was thermostaat gaat niet ineens helemaal open en of dicht, maar net als met een normale kraan langzaam open en langzaam dicht.

als je thermostaat nu niet meer helemaal jofel is (wat kan na 5 of 10 jaar)dan kon hij wel eens half opengaan bij 65 graden, waardoor dus je motor er langer over zal doen om goed warm te worden.

ook kan een versleten thermostaat lek zijn.
dan stroomt er al koelvloeistof doorheen ,en ook nu duurd het dus langer voor je motor warm zal worden.
immers, hij moet meer water verwarmen.

miz, vervang die thermostaat, kost iets van 10 of 15 euro, en is relatief eenvoudig te doen.
zeer waarschijnlijk dat dan je kachel wel sneller behaaglijk warm word.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 januari 2006 04:41 PM
  [ # 3 ]

Lucht in de slangen geen optie?  dat had ik bij de Xantia Surprisedops:

 

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 04:44 PM
  [ # 4 ]
René van Maren schreef:

Lucht in de slangen geen optie?  dat had ik bij de Xantia Surprisedops:

bij een Xantia kan dit wel, bij een ZX D minder snel/voorkomend.
mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 30 januari 2006 05:23 PM
  [ # 5 ]
kreazyV8wuppo schreef:
René van Maren schreef:

Lucht in de slangen geen optie?  dat had ik bij de Xantia Surprisedops:

bij een Xantia kan dit wel, bij een ZX D minder snel/voorkomend.
mvgr wupke: Wink

Onzin natuurlijk…..in elke auto met *waterkoeling* KAN lucht in de kachelslangen terecht komen en dus kan dit ook bij deze ZX diesel zo zijn.

Ook kan de kachelkraan niet meer goed werken en/of er zit een verstopping in het kachelcircuit.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 05:26 PM
  [ # 6 ]
Bram schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
René van Maren schreef:

Lucht in de slangen geen optie?  dat had ik bij de Xantia Surprisedops:

bij een Xantia kan dit wel, bij een ZX D minder snel/voorkomend.
mvgr wupke: Wink

Onzin natuurlijk…..in elke auto met *waterkoeling* KAN lucht in de kachelslangen terecht komen en dus kan dit ook bij deze ZX diesel zo zijn.

Ook kan de kachelkraan niet meer goed werken en/of er zit een verstopping in het kachelcircuit.

er staat niet KAN NIET VOORKOMEN,, er staat minder snel voorkomend euvel bij een ZX D.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 30 januari 2006 05:32 PM
  [ # 7 ]
kreazyV8wuppo schreef:

er staat niet KAN NIET VOORKOMEN,, er staat minder snel voorkomend euvel bij een ZX D.

Dus…...bij elke Citroen met waterkoeling kan dit voorkomen, of het nu een Xantia, BX, Saxo of ZX is.
En dus niet zeggen dat het bij een Xantia wel en bij een ZX minder voor komt. Rolling Eyes
Of hebben beide diesels soms een verschillend koelsysteem Rolling Eyes

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 05:37 PM
  [ # 8 ]
Bram schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

er staat niet KAN NIET VOORKOMEN,, er staat minder snel voorkomend euvel bij een ZX D.

Dus…...bij elke Citroen met waterkoeling kan dit voorkomen, of het nu een Xantia, BX, Saxo of ZX is.
En dus niet zeggen dat het bij een Xantia wel en bij een ZX minder voor komt. Rolling Eyes
Of hebben beiden soms een verschillend koelsysteem Rolling Eyes

jij je zin, ik onthoud me van comment, anders hebben we weer een zwetstopic erbij..
mvgr wupke Surprisedfftopic

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 30 januari 2006 05:49 PM
  [ # 9 ]

Nee, dat is me te gemakkelijk….ga nu eens inhoudelijk in op hetgeen ik hierboven zei…..is het koelsysteem van een ZX 1.9 D duidelijk anders dan die van een BX of Xantia 1.9 diesel ? Cool

Lijkt me ook belangrijk voor de topic-opener, dat ie weet waar hij het moet zoeken…..die koude kachel.


Ger Bouchez….je hebt toch wel gekeken of het koelvloeistofniveau goed is ?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 05:57 PM
  [ # 10 ]

Tuurlijk kan er lucht inkomen.
Bij de zx van m’n zoon was dat ook het geval.
Bleek dus een scheurtje in de kachelslang te zitten. Daardoor kwam er lucht in.
Maar dit merkte hij doordat (lucht) de motor te heet werd.
En dat is hier niet de klacht, dus lucht lijkt me niet waarschijnlijk in dit geval
Kachelkraan, zal ook niet het probleem zijn, want hij wordt wel warm, maar het duurt te lang.

Ben zelf dus voor om eerst eens de thermostaat te kontroleren.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 30 januari 2006 06:03 PM
  [ # 11 ]

Motoren zijn identiek bij de ZX en de Xantia diesel, als er lucht in kan komen kan dat bij beide evensnel.  Alleen dat komt niet vaak voor.

Zowieso wordt een kachel van een diesel minder snel warm dan bij een benzine. Het is heel eenvoudig vast te stellen, bij een koude motor voelen aan de slangen, de slangen van de kachelradiateur moeten als eerste warm worden, als die echt heet zijn, mag de slang na de thermostaat pas warm worden. Als de thermostaat defect is (of hij blijft open of hij blijft dicht, in dit geval open) wordt die slang na de thermostaat meteen warm.
Oplossing. thermostaat vervangen.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 30 januari 2006 06:06 PM
  [ # 12 ]

Netjes.
Denk dat de topicstarter weet wat te doen staat….

1e optiegoedkoopste manier kijken naar lucht.
2e optie kost ook geen drol, de thermostaat vervangen.

 

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 30 januari 2006 06:24 PM
  [ # 13 ]
charliebba schreef:

Tuurlijk kan er lucht inkomen.
Bij de zx van m’n zoon was dat ook het geval.
Bleek dus een scheurtje in de kachelslang te zitten. Daardoor kwam er lucht in.
Maar dit merkte hij doordat (lucht) de motor te heet werd.
En dat is hier niet de klacht, dus lucht lijkt me niet waarschijnlijk in dit geval
Kachelkraan, zal ook niet het probleem zijn, want hij wordt wel warm, maar het duurt te lang.

Ben zelf dus voor om eerst eens de thermostaat te kontroleren.

geval scheurtje waterslang zoals hierboven beschreven; dan zijn er wel duidelijke lekkage´s te zien, dus springt het in het oog.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 30 januari 2006 06:27 PM
  [ # 14 ]

Er was geen lekkage te zien.
Het bleek achteraf, dat het koppelstuk/slang aansluiting lekte en de vloeistof achter de isolatie van het schutbord verdween.

Maarja, dat zal niet dagelijks voorkomen. Confused

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 januari 2006 12:36 AM
  [ # 15 ]

Ik was een keer de O-ringen in dat koppelstuk vergeten Surprisedops:
Ja dan lekt het ook met stralen Sad

Nu ik dit zo lees, bekruipt mij het gevoel dat de (dealer onderhouden) Xsara 1.9D die ik had, dus nooit goed ontlucht is of altijd al een rotte thermostaat heeft gehad. Als ik uit Rotterdam wegreed, had ik ergens bij de afslag Delft-Zuid een beetje warme lucht, vanaf daar was het één keer vallen en ik was op mijn werk Sad. De 306 Break uit 2001 deed het veel beter, die geeft net als mijn Xantia na 2 a 3 km al warme lucht.

Effe voor de duidelijkheid, geen verwijten naar de betreffende dealer, ik heb er nooit over geklaagd, dacht dat het normaal was.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook