Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als er nog een stekker zit op de alternator buiten de dikke plus draad ,
kan je die los trekken , even meten of de spanning dan normaal is en zo naar de garage rijden .
Zo verder rijden is gegarandeerd weer een kapotte accu , en mogelijk veel meer schade !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-2014
- Xantia 1.8i 16v
- Berlingo 2.0 HDI 500
Dank je wel Alfred, Heb jij ervaring met het uitbouwen van een dynamo? Is dat veel werk? Ik denk de aandrijfriem verwijderen, dynamo loskoppelen, nieuwe er op en dan de aandrijfriem er weer op? Is het lastig om erbij te komen of moet ik echt de bodemafdekplaat verwijderen en kosten het uren om erbij te komen?
Vast bedankt. Ik ben van plan vrijdag/zaterdag de dynamo te wisselen.
Ik ben maar een hobbyist hoor.
Heb wel redelijke sleutelervaring aan de HDi2.0 en ook wel vaker een dynamo vervangen, alleen nog niet bij de HDi.
In ieder geval moet de multiriem los, dwz de spanrol lossen en de riem afnemen van bijvoorbeeld de onderste poelie. Daar gaat dat het gemakkelijkste en dan heb je genoeg ruimte om de riem van het dynamowiel af te nemen. De spanrol kun je bereiken als je rechterwiel verwijdert en de plastiek kap uit de wielkast wegneemt.
Bodemplaat hoeft er denk ik niet af, misschien rechtsvoor een hoek losmaken om de poelies bereikbaar te maken. Maak even een foto hoe die riem op de poelies ligt, sommige poeliewielen kunnen een groef breder zijn dan de riem, dan weet je naderhand hoe die teruggelegd moet worden.
Of je de dynamo zo kan verwijderen binnen de motorruimte van een Berlingo weet ik niet, misschien dat je het oliefilter ook even moet verwijderen. Het lijkt me allemaal wel mee te vallen.
Succes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.