2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
BERLINGO 2.0HDI 600 uit 2003 trekt accu leeg
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 maart 2014 08:54 PM
  [ # 16 ]

Als er nog een stekker zit op de alternator buiten de dikke plus draad ,

kan je die los trekken , even meten of de spanning dan normaal is en zo naar de garage rijden .

Zo verder rijden is gegarandeerd weer een kapotte accu , en mogelijk veel meer schade !

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
1nog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 25-03-2014

- Xantia 1.8i 16v
- Berlingo 2.0 HDI 500
Gepost: 27 maart 2014 02:11 PM
  [ # 17 ]

Dank je wel Alfred, Heb jij ervaring met het uitbouwen van een dynamo? Is dat veel werk? Ik denk de aandrijfriem verwijderen, dynamo loskoppelen, nieuwe er op en dan de aandrijfriem er weer op? Is het lastig om erbij te komen of moet ik echt de bodemafdekplaat verwijderen en kosten het uren om erbij te komen?

Vast bedankt. Ik ben van plan vrijdag/zaterdag de dynamo te wisselen.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 27 maart 2014 07:36 PM
  [ # 18 ]

Ik ben maar een hobbyist hoor. Wink
Heb wel redelijke sleutelervaring aan de HDi2.0 en ook wel vaker een dynamo vervangen, alleen nog niet bij de HDi.

In ieder geval moet de multiriem los, dwz de spanrol lossen en de riem afnemen van bijvoorbeeld de onderste poelie. Daar gaat dat het gemakkelijkste en dan heb je genoeg ruimte om de riem van het dynamowiel af te nemen. De spanrol kun je bereiken als je rechterwiel verwijdert en de plastiek kap uit de wielkast wegneemt.

Bodemplaat hoeft er denk ik niet af, misschien rechtsvoor een hoek losmaken om de poelies bereikbaar te maken. Maak even een foto hoe die riem op de poelies ligt, sommige poeliewielen kunnen een groef breder zijn dan de riem, dan weet je naderhand hoe die teruggelegd moet worden.

Of je de dynamo zo kan verwijderen binnen de motorruimte van een Berlingo weet ik niet, misschien dat je het oliefilter ook even moet verwijderen. Het lijkt me allemaal wel mee te vallen.

Succes, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook