gebarsten piston of niet?
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 25 maart 2014 10:28 PM

hallo,

ik ben hier aan mijn traction bezig en heb afgelopen zondag de carterpan van de motor verwijderd en bij inspectie langs onder zag ik iets heel erg vreemd.

het viel me op dat 3 pistons aluminium kleurig zijn en de 4 de piston heeft een andere kleur en er zit percies een (barst) of opening in de zuiger wand.? en de wand is ook opmerkelijk dunner.
maar ik zie geen krassen of brand sporen in de cylinder wand.

nu heb ik er het jaar voordien tijdens het draaien van de motor er niets van gemerkt.
nu wou ik wel zelf nog de test doen door lucht druk op de cylinder te zetten.

wat denken jullie?

zie bijgevoegde foto’s 1 van de goede normale piston en 1 van de vreemde piston

Afbeelding Bijlagen
2014-03-23 16.33.59.jpg2014-03-23 16.33.37.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 maart 2014 10:58 PM
  [ # 1 ]

Dat was bij mijn originele pistons ook zo. Het is ook veel te netjes voor een barst. Wel vreemd dat er dan 3 pistons vervangen zijn en niet gelijk een hele set. Zitten ze bij de andere pistons niet aan de andere kant?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 25 maart 2014 11:36 PM
  [ # 2 ]

bij de andere was niets te zien.
deze lijken ook echt wel dikker van wand.

ik dacht dat er 1 nieuwe in zat maar jij denkt dat de piston met de gleuf in de orginele is en dat er 3 nieuwe inzitten?

jij hebt dit type piston al eens gezien?
heb je misschien ergens een foto

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 25 maart 2014 11:43 PM
  [ # 3 ]

ik heb ondertussen al een foto van een piston gevonden op internet en de gleuf lijkt orgineel te zijn.
dit is de eerste maal dat ik zo een type zie.
zou deze gleuf voor extra smering zijn.?

dus nu lijkt het wel dat bij mijn motor 3 piston vervangen zijn lijkt me vreemd want zelf zou ik altijd per 4 doen.

Afbeelding Bijlagen
piston internet.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 maart 2014 11:55 PM
  [ # 4 ]

Waarvoor werd dat gedaan?
Voor uitzetting ?
Ben zeer benieuwd

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 maart 2014 12:55 AM
  [ # 5 ]

Volgens mij voor uitzetting inderdaad. In die jaren waren ze nog niet zo bedreven in het plaatsen van stalen inserts om de ongelijke uitzetting op te vangen. Een zuiger zit heel wat ingewikkelder in elkaar dan de meeste mensen denken. Zo is bv de diameter van het deel boven de topveer iets kleiner omdat dit heter wordt. Verder kunnen de delen waar de pen inzit hun warmte via de drijfstang makkelijker kwijt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 maart 2014 08:09 AM
  [ # 6 ]

Bedankt very good

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 27 maart 2014 11:18 PM
  [ # 7 ]
VooDoobelg schreef:

ik heb ondertussen al een foto van een piston gevonden op internet en de gleuf lijkt orgineel te zijn.
dit is de eerste maal dat ik zo een type zie.
zou deze gleuf voor extra smering zijn.?

dus nu lijkt het wel dat bij mijn motor 3 piston vervangen zijn lijkt me vreemd want zelf zou ik altijd per 4 doen.

Dit kan toch niet normaal zijn?
Als je zo een gleuf moet inmaken wil dit zeggen dat er iets niet in orde is? (slijtage van piston of bussen?).
Mijn advies: vernieuwen!

Tot een motor van een traction niet meer wil starten, moet er al veel gebeuren.
Zo zag mijn motor er uit (en hij draaide mooi)
Foto 1: Een stuk af van de piston rechts.

Foto 2: stuf af van piston

Foto 3: Linker piston gebarsten

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 maart 2014 01:42 AM
  [ # 8 ]

bij de oudere tractions was die gleuf in de zuiger standaard. Ik zal morgen een foto posten van een originele zuiger uit mijn traction van 1938. Je ziet aan de bovenkant ook een kuil in de zuiger. Compressie 1:5,9. Zie ook mijn uitleg hierover.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 maart 2014 01:56 AM
  [ # 9 ]

Is die gleuf er eigenlijk helemaal door?
Of alleen tot een bepaalde diepte ingeslepen?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 maart 2014 09:25 AM
  [ # 10 ]

Op de plaatjes van Voodoobelg kun je zien dat de sleuf niet helemaal doorloopt. Zie post #3

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 maart 2014 11:10 AM
  [ # 11 ]

Dat de sleuf niet tot bovenaan loopt had ik gezien.
Maar bedoelde door,over anders.
@ ja dus zie eerste foto stupid
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 maart 2014 12:32 PM
  [ # 12 ]

Hier is de beloofde foto.
De “zaagsnede” loopt tot de onderste zuigerveer.

Afbeelding Bijlagen
IMG_1683.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook