Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
hallo,
ik ben hier aan mijn traction bezig en heb afgelopen zondag de carterpan van de motor verwijderd en bij inspectie langs onder zag ik iets heel erg vreemd.
het viel me op dat 3 pistons aluminium kleurig zijn en de 4 de piston heeft een andere kleur en er zit percies een (barst) of opening in de zuiger wand.? en de wand is ook opmerkelijk dunner.
maar ik zie geen krassen of brand sporen in de cylinder wand.
nu heb ik er het jaar voordien tijdens het draaien van de motor er niets van gemerkt.
nu wou ik wel zelf nog de test doen door lucht druk op de cylinder te zetten.
wat denken jullie?
zie bijgevoegde foto’s 1 van de goede normale piston en 1 van de vreemde piston
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat was bij mijn originele pistons ook zo. Het is ook veel te netjes voor een barst. Wel vreemd dat er dan 3 pistons vervangen zijn en niet gelijk een hele set. Zitten ze bij de andere pistons niet aan de andere kant?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
bij de andere was niets te zien.
deze lijken ook echt wel dikker van wand.
ik dacht dat er 1 nieuwe in zat maar jij denkt dat de piston met de gleuf in de orginele is en dat er 3 nieuwe inzitten?
jij hebt dit type piston al eens gezien?
heb je misschien ergens een foto
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006
- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
ik heb ondertussen al een foto van een piston gevonden op internet en de gleuf lijkt orgineel te zijn.
dit is de eerste maal dat ik zo een type zie.
zou deze gleuf voor extra smering zijn.?
dus nu lijkt het wel dat bij mijn motor 3 piston vervangen zijn lijkt me vreemd want zelf zou ik altijd per 4 doen.
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Waarvoor werd dat gedaan?
Voor uitzetting ?
Ben zeer benieuwd
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij voor uitzetting inderdaad. In die jaren waren ze nog niet zo bedreven in het plaatsen van stalen inserts om de ongelijke uitzetting op te vangen. Een zuiger zit heel wat ingewikkelder in elkaar dan de meeste mensen denken. Zo is bv de diameter van het deel boven de topveer iets kleiner omdat dit heter wordt. Verder kunnen de delen waar de pen inzit hun warmte via de drijfstang makkelijker kwijt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bedankt
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
VooDoobelg schreef:ik heb ondertussen al een foto van een piston gevonden op internet en de gleuf lijkt orgineel te zijn.
dit is de eerste maal dat ik zo een type zie.
zou deze gleuf voor extra smering zijn.?dus nu lijkt het wel dat bij mijn motor 3 piston vervangen zijn lijkt me vreemd want zelf zou ik altijd per 4 doen.
Dit kan toch niet normaal zijn?
Als je zo een gleuf moet inmaken wil dit zeggen dat er iets niet in orde is? (slijtage van piston of bussen?).
Mijn advies: vernieuwen!
Tot een motor van een traction niet meer wil starten, moet er al veel gebeuren.
Zo zag mijn motor er uit (en hij draaide mooi)
Foto 1: Een stuk af van de piston rechts.
Foto 2: stuf af van piston
Foto 3: Linker piston gebarsten
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bij de oudere tractions was die gleuf in de zuiger standaard. Ik zal morgen een foto posten van een originele zuiger uit mijn traction van 1938. Je ziet aan de bovenkant ook een kuil in de zuiger. Compressie 1:5,9. Zie ook mijn uitleg hierover.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Is die gleuf er eigenlijk helemaal door?
Of alleen tot een bepaalde diepte ingeslepen?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op de plaatjes van Voodoobelg kun je zien dat de sleuf niet helemaal doorloopt. Zie post #3
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat de sleuf niet tot bovenaan loopt had ik gezien.
Maar bedoelde door,over anders.
@ ja dus zie eerste foto
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hier is de beloofde foto.
De “zaagsnede” loopt tot de onderste zuigerveer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.