mpostma schreef:kreazyV8wuppo schreef:
ikzelf opteerde voor de 20 ltr Xantia automaat, (ja ook een 4 HP 14).
je kan dus willekeurig eronder schroeven, en de eindoverbrenging verschilt max 800 omw .
Hmm… dat verschilt idd maar weinig. Heb je exacte gegevens van de automaten? Ik vind het wel interessant al begrijp ik dat Wouter de keuze zelf al gemaakt heeft.
Een berline diesel met handbak maakt ong. 3200 tpm bij 120 km/h. een berline break met handbak doet 3400 tpm bij 120 km/h.
waar het em exact inzit weet ik zo ook niet.
maar je hebt diverse vertragingen in de automaat, van koppelomvormer tot het planetair tandwielstelsel.
de 4e versnelling is in de koppelomvormer een soort van prise direct, dus 0 % slip.
dan moet je ook nog ff nagaan dat de 4 HP 14 in de Volvo 440 serie is geleverd, en zo nog wat andere merken en type auto’s.
kortom je hebt legio kleine en grote afwijkingen.
ik kan helaas geen overbrengings verhoudingen leveren.
het boek van ZF wat ik hier heb is de repairmanual,, en die is nog in het neerlands ook hihi..
wel heb ik de schema’s + veerdiameters en ofrice afmetingen voor de hydraulische regelunit.
dus vandaaruit kan ik de schakelpunten simpel aanpassen.
mvgr wupke
Johannes schreef:Aan onze BX 19 Diesel zit ook een HP 4. de overbrenging is 2,601 1,467 1,078 0,796 eindoverbrenging: 3,687
Groet, Joahnnes
Ik heb thuis een rekenmodelletje in Excel voor de bakverhoudingen. Ik zal het daar vanavond eens inzetten. Bedankt voor de info!
Dan zullen we maar wat gegevens* neerdonderen:
De V-1000 in hoogste versnelling voor:
19D: 36,23 km/u
19D break: 35,12 km/u
19D Aut: 36,72 km/u
19TRS aut: 40,27 km/u (dus qua verhouding redelijk geschikt voor een XUDT, voor een XUD lijkt ie me te lang)
19GTI aut: 35,91 km/u
19GTI aut kat: 32,44 km/u (niet geschikt voor XUD en 140 rijden..)
Allen met 165/70/14 banden, m.u.v. de GTI’s.
(*Afkomstig uit BX-folders, dus omissies voorbehouden (zoals de 16TRi))
De TRDturbo Aut die XBXG op de BX-clubdag gefotografeerd heeft zal m.i. kloppen met een 19TRS aut bak. Vraag eens na zou ik zeggen (of regel een proefrit?)
Marten: Een standaard 19D heeft voor een diesel korte verhoudingen, maar daar ontleent ie juist zijn snelheid aan. Niet iedereen heeft 250Nm tot zijn beschikking..
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
In de praktijk doet de 19 TRS Automaat 2400 tpm bij 100 KM/H. Das lekker rustig.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
rb schreef:
19TRS aut: 40,27 km/u (dus qua verhouding redelijk geschikt voor een XUDT, voor een XUD lijkt ie me te lang)
Vergeet niet dat je met een koppelomvormer zit. Trouwens, in de derde wordt ie deels gebypassed en in de vierde totaal gebypassed. Dat betekent dat de acceleratie in 1 en 2 wel goed zit (de 19 TRS is bizar snel, geloof me) maar dat de diesel in de vierde gewoon hard zal moeten werken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:...maar dat de diesel in de vierde gewoon hard zal moeten werken.
Dat zijn we met elkaar eens.
Alcyone schreef:
de 19 TRS is bizar snel, geloof me
Gezien koppelverloop van de TRS en de automaat, geloof ik je op je woord.
Alcyone schreef:rb schreef:
19TRS aut: 40,27 km/u (dus qua verhouding redelijk geschikt voor een XUDT, voor een XUD lijkt ie me te lang)
Vergeet niet dat je met een koppelomvormer zit. Trouwens, in de derde wordt ie deels gebypassed en in de vierde totaal gebypassed. Dat betekent dat de acceleratie in 1 en 2 wel goed zit (de 19 TRS is bizar snel, geloof me) maar dat de diesel in de vierde gewoon hard zal moeten werken.
Wel boeiend dat die 19 TRS zo’n lange 4 heeft. De diesel zal met die 19 TRS bak in de 4 duidelijk (nog) trager worden, maar je kan eens uitrekenen tot welk toerental de kick-down naar de 3 nog zin heeft.
3200 toeren naar 2980 tpm bij 120 km/h is trouwens geen dramatische verlaging. Persoonlijk zou ik de gok wel aandurven. Lekker weinig toeren past wel bij het rustige karakter van een automaat. En wil je snel zijn, dan heb je nog de kick-down.
De drie trekt 29,nogwat km/u, dus een TZD kan je wel tot 130+ drijven. Op zich heb je gelijk dat op papier de toerentalverlaging wel meevalt. Ik denk alleen dat je in de praktijk met een te groot gat tussen 3 en 4 zit (óf ‘volle pollen’ óf geen power). Maar ik weet niet hoe XBXG rijdt..
Met een 19 TRS heb je over de praktisch dubbel zo grote toerenrange meer koppel dan de TZD.
rb schreef:De drie trekt 29,nogwat km/u, dus een TZD kan je wel tot 130+ drijven. Op zich heb je gelijk dat op papier de toerentalverlaging wel meevalt. Ik denk alleen dat je in de praktijk met een te groot gat tussen 3 en 4 zit (óf ‘volle pollen’ óf geen power). Maar ik weet niet hoe XBXG rijdt..
Met een 19 TRS heb je over de praktisch dubbel zo grote toerenrange meer koppel dan de TZD.
het gat tussen 3 en 4 is bij elke automaat aanwezig, sterker tussen 2 en 3 is het meest merkbaar.
alsof je in een gat valt, vavoem van de plek, de 2 naar de 100 en dan brrrrrrrm, en blubblubblub in 3 en 4..
zowel diesel als TD alsook benzine GTI blok en GTI LPG idem,, met orginele bak dus.
de xantia en de volvo idem. alle hebben dat karakter.
dat de 3 en 4 zo duidelijk merkbaar zijn komt ook door de slipvrije overbrenging.
1 en 2 is MET koppelomvormer, 3 en 4 is soort van prise direct.
mvgr wupke
Ik geloof dat ik geroepen werdt,
Met rekenmodellen houdt ik mij niet zo bezig. Ik vind het wel interresant maar staar me er niet prat op.
Ik heb de 4HP14 bak van een 19GTi aan mijn XUD9 gehangen, en dat rijdt super. Het ging wouter (XBXG) om het ultieme automaat gevoel, en lekker cruisen.
Dat verkrijg je zeker met deze bak.
Past rechtstreeks tegen je motor aan, en de aandrijfassen passen ook gewoon. Ook de KM teller kabel. Verder zitten er 4 aansluitingen op de bak, gestuurd door een pennen-schakelaar.
2 daarvan zijn voor je achteruitverlichting. De andere 2 maken contact als je de pook in N of P zet. Neem deze contacten in serie op met de stuurdraad voor je startmotor. (Met relais natuurlijk). Dit voorkomt het starten in de versnelling.
Verder is het appeltje eitje, rembanden zijn makkelijk zelf te stellen. Borgmoer los van het stel-draadeinde, iets losdraaien, aanhalen met 10 nM, daarna 1 volle slag los en de bormoer weer vastzetten.
Kan eventueel wel opzoeken welke contacten voor de achteruirijverlichting en de startblokkering waren.
Appeltje eitje verer, alleen nog even de kick-down kabel afstellen. Ik rij momenteel met de kabel los, en dat gaat ook prima. Al is de auto hierdoor wel erg traag, maar wel heel relaxt.
Die is naar eigen smaak en goeddunken in te stellen, en is met een simpele modificatie zo op je dieselinspuitpomp te monteren.
Test
ppeltje eitje verer, alleen nog even de kick-down kabel afstellen. Ik rij momenteel met de kabel los, en dat gaat ook prima. Al is de auto hierdoor wel erg traag, maar wel heel relaxt.
Die is naar eigen smaak en goeddunken in te stellen, en is met een simpele modificatie zo op je dieselinspuitpomp te monteren.
_________________
even snel aansluiten dan.
want geen kickdownkabel geeft lage druk in je bak, dus ook lage druk in je koppelingen, dus veel slip in je koppelingen dus je fikt je bak uit!!!!!
niet meer rijden, eerst aansluiten, anders kost het je een revisie.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:ppeltje eitje verer, alleen nog even de kick-down kabel afstellen. Ik rij momenteel met de kabel los, en dat gaat ook prima. Al is de auto hierdoor wel erg traag, maar wel heel relaxt.
Die is naar eigen smaak en goeddunken in te stellen, en is met een simpele modificatie zo op je dieselinspuitpomp te monteren.
_________________
even snel aansluiten dan.
want geen kickdownkabel geeft lage druk in je bak, dus ook lage druk in je koppelingen, dus veel slip in je koppelingen dus je fikt je bak uit!!!!!
niet meer rijden, eerst aansluiten, anders kost het je een revisie.
mvgr wupke
Je schijnt nogal stellig te zijn, dus neem het maar aan voor kennisgeving. Ik zeg wel dat ik er mee wij, maar ik moet (nog steeds) naar de RDW toe, dus het beperkt zich tot de auto verplaatsen in en om het huis. (van de ene in de andere schuur, zit midden in de verbouwen van de werkplaats)
Test
ik zal binnenkort wel ff klooien, om het brein van de 4HP14 online te zetten.
je zult zien dat de kickdown exact afgestelt dient te worden.
de kabel geeft namelijk het signaal van de gaspedaalstand door, en die leest het navaenant druk af als zijnde toerenx belasting is versnelling.
leg je die kabel los, hebben de koppelingen onvoldoende druk om de lammellen koppelingen te blokeren.
die gaan dan slippen en je brand het frictie materiaal weg, waardoor de koppeling gaat slippen, en dus je bak overleden is.
mvgr wupke
PS.
wist je trouwens dat handelaren die kickdownkabel strak vast leggen om een automaat te verkopen?
dan slipt ie niet, en schakeld hij perfect.
mvgr wupke:die de 4 HP 14 en 18 kan dromen…
kreazyV8wuppo schreef:ik zal binnenkort wel ff klooien, om het brein van de 4HP14 online te zetten.
je zult zien dat de kickdown exact afgestelt dient te worden.de kabel geeft namelijk het signaal van de gaspedaalstand door, en die leest het navaenant druk af als zijnde toerenx belasting is versnelling.
leg je die kabel los, hebben de koppelingen onvoldoende druk om de lammellen koppelingen te blokeren.
die gaan dan slippen en je brand het frictie materiaal weg, waardoor de koppeling gaat slippen, en dus je bak overleden is.mvgr wupke
Duidelijk, en met die documentatie zou ik blij zijn
Greetz Thijs: Die altijd open staat voor goede tips
Test