Na lang geen Citroen meer te hebben gereden, (mijn laatste was ook een Xantia die ik in 2007 verkocht heb), heb ik nu toch weer voor een Xantia gekozen. Dit keer geen Xantia 1.6 uit 1996, maar een Xantia activa 2.0 Turbo uit 1998 met maar 126000 km op de klok met NAP.
Ik zal eerst even vertellen hoe ik tot het besluit kwam om deze auto te kopen:
Ik was in het bezit van een Renault Laguna 2.0 automaat op LPG uit 2005.
vanwege een verandering qua werkgever ging ik plots geen kilometers meer maken, sterker nog, ik kan lopend naar mijn werk! Dus geen LPG meer nodig. Uitbouw kostte ook een flinke duit en nu heb ik iemand anders blij kunnen maken met die geweldige wagen die nog perfect in orde was toen ik hem vorige week zaterdag verkocht aan de nieuwe eigenaar.
Op dat moment had ik geen auto meer, nouja, mijn vrouw heeft een Fiat Punto, maar dat wil ik geen auto noemen, zeker niet “mijn” auto. Ik ben gek op comfort. Mijn vorige Xantia was een 1.6, maar het comfort was gewoon heerlijk. Ik ben die auto nooit vergeten, en ik heb er altijd nog 1 willen aanschaffen als er een goed moment voor zou komen.
Dat moment is gekomen…in principe ging ik kijken voor een C5 3.0 V6 uit 2003, maar toen ik erachter kwam dat die vent mij wilde belazeren door wat zaken te verdoezelen en mij zelfs niet wilde laten proefrijden onder het mom van “het is een snelle wagen en dan zit ik met de problemen na een ongeluk, je ziet toch wel dat het een prima auto is?” ben ik daar maar snel weggegaan en naar de volgende auto gaan kijken die als 2e op mijn verlanglijstje stond van alle interessante auto’s die ik gevonden had op marktplaats. Dat was dus de Xantia activa. Nadeel is natuurlijk dat ik er dan 8 bouwjaren op achteruit ga maar ik heb dan wel een juweeltje van een Xantia.
Mijn vrouw was er niet blij mee dat ik op weg was naar een Xantia. Het eerste wat ze zei: “nee toch he?! Niet weer van die bollen!!” (ze wist niet dat een C5 ook veerbollen heeft)
Ik weet ook wel dat een Xantia een dure hobby kan zijn. Maar ik kwam toevallig een motorisch zeer goed onderhouden exemplaar tegen van een 2e eigenaar. Deze 2 eigenaren waren oudere mensen. De 2e eigenaar is afgelopen kerst helaas overleden en zijn zoon had geen plek voor deze auto. Hij vertelde mij dat de Xantia ontzettend goed is onderhouden en vertroeteld door zijn vader, althans, alles behalve de buitenkant. Vanwege de hogere leeftijd werd er regelmatig een paaltje geraakt, de bocht te kort genomen langs een muurtje. Dus er zit redelijk veel schade aan, en ook de bordeaux rode lak begint af te bladderen, het dak wil ik binnenkort laten spuiten.
Ik heb een proefritje gemaakt en de auto veert en rijdt perfect. Vanwege de schade bleef de schade in mijn portemonnee ook bespaard, dus ik wilde de gok wel wagen. Ook zit er cruisecontrol in en airconditioning en alle andere zaken die standaard op een tct activa werden geleverd. Er zitten 4 nieuwe michelin-banden onder op originele velgen en de michelin-winterbandenset is ook amper gebruikt met nieuwe LM velgen.
Ik kon ook een stapel facturen meekrijgen van reparatie’s en onderhoud dat alleen en altijd is uitgevoerd bij de Citroen dealer in Aalsmeer. In 2009 is de auto daar door de eerste eigenaar ingeruild en door de 2e eigenaar gekocht voor 5700 euro met een kmstand van 88000. Dat vind ik nog heel veel geld. En sindsdien zijn alle facturen daar uitgedraaid, een stuk of 30 pagina’s.
Totale kosten van alle facturen: 10.195 euro!!!! Echt niet normaal, dit heb ik nog nooit gezien. In 4 jaar tijd zoveel kosten. Alle details staan er ook bij, en netjes uitgevoerd, maar altijd wel weer een tip aangegeven met adviespunten, en de beste man liet altijd alles maar netjes doen en betaalde netjes. Dat was een super klant voor die Citroen dealer!! Vaak was de leenauto wel gratis of 50 procent korting.
Om zo maar wat te noemen:
Meerdere keren de versnellingsbakolie ververst, de krukaspoelie vervangen en motorsteunen en alle bollen vernieuwd, hydraulische slang boven achteras vernieuwd (retourbundel), fuseekogels en wiellagers vervangen, zelfs een nieuwe lichtzoemer gemonteerd,en beide koelventilatoren vernieuwd, enzzzzz…
Die man reed nog geen 7000 km per jaar. Bij dealers kunnen ze ook misbruik maken van de goedgelovigheid van een oudere man, ook zijn zoon beaamde dit. Maar deze auto was nou eenmaal zijn “kindje”, en voor elk geluidje werd de dealer gebeld, en er werd niets bespaard.
Mag ik nu net het geluk hebben dat ik tegen deze auto aanloop. Jammer van de buitenkant, maar dat is nu mijn taak. De auto is het zeker wel waard met die kmstand.
De vorige eigenaar reed altijd heel langzaam, en de Turbo heeft niet of nauwelijks dienst gedaan.
Met mijn voet op het gaspedaal gaat daar wel iets of wat verandering in komen op z’n tijd, en meteen merkte ik afgelopen vrijdag een probleem. De auto rijd echt probleemloos, de motor loopt zeer netjes en rustig, maar bij flink gas op de plank begint de auto te horten en te stoten, ik voel dan een bonk en het motormanagement-lampje begint dan te branden. Volgens mijn belevenis wil de turbo wel, maar kan hij niet, en slaat dan vast ofzo… In het begin voel ik de turbo komen maar hij moet er al gauw mee stoppen. Dat is dus balen. Ik ben meteen naar mijn garage gereden, ze hebben de auto uitgelezen en de volgende (enige) foutcode was er te vinden:
Code 245: Laaddrukregeling
Bij de garage wisten ze niet meteen wat die code betekend, en ze hebben me gevraagd de auto maandag te brengen zodat ze het kunnen gaan onderzoeken. Ook wil ik dat ze de stuurkogel even bekijken. Dus morgen hoop ik meer te weten, maar voor de zekerheid wil ik het probleem ook hier aan jullie voorleggen, miss dat iemand weet wat dit probleem is en wat die code betekend???
Alvast bedankt!
Laaddruk en geen turbo: zou we; eens de MAP-sensor kunnen zijn…..
Veel (rij)plezier met je activa al is het veercomfort minder dan je 1.6 xantia die
je eerder hebt gehad: je xantia is n.l. stugger vanwege dat/dat activa pakket.
Dus niet gelijk nieuwe/andere bollen d’r op. Het went wel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt! En inderdaad, deze activa is stugger geveerd, dat merkte ik meteen. Net terug van een weekendje weg, de Xantia rijd echt heerlijk, zelfs met die stuggere vering, past ook wel bij zo’n sportieve wagen. Alleen ff flink onderin trappen resulteert meteen in een storing. De map-sensor,hmm, ik ben benieuwd wat er morgen uit komt. Miss heb je wel gelijk. Ik laat het weten!
Op de uitdraai van de NAP staat vermeld aan de hand van het kenteken: 2.0i Turbo CT Activa 16V
Dit laatste (16V) klopt toch niet neem ik aan? Het is toch gewoon een 8 klepper?
Gefeliciteerd met je aankoop. En nee de TCT is een 8 klepper.
http://xantiaclub.net/types/1_citroen_xantia_turbo_ct_activa.php
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Leuk man, gefeliciteerd met je Turbo!!
Life’s too short to drive without comfort!!!
NdeJ schreef:Gefeliciteerd met je aankoop. En nee de TCT is een 8 klepper.
http://xantiaclub.net/types/1_citroen_xantia_turbo_ct_activa.phpGroet, Nico
Ja, zie je nou wel, ik dacht al dat het een fout was, bedankt!
Citrofreak Bram schreef:Leuk man, gefeliciteerd met je Turbo!!
Thanks!! Eerst de turbo maar eens repareren, dan ben ik er echt super blij mee. Een leuk project is het wel om deze auto ook aan de buitenkant in topstaat te brengen zodat deze heel lang mooi en uniek blijft, zoveel zijn er volgens mij niet meer met lage kmstanden. Ik zie soms wel een goede, zoals nu op MP, maar daar durven ze nog meer dan 2000 euro voor te vragen…
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Nou, erg leuk toch!
Is dit die rooie trouwens die sportvelgen heeft met winterbanden eromheen?
Mijn Xant heeft ook 125.030km gelopen, maar vraagt som wel onderhoud hoor.
Zoals bijv. de kachelradiateur waar ik net mee klaar ben.
Neus mn topic maar is door
Life’s too short to drive without comfort!!!
Citrofreak Bram schreef:Nou, erg leuk toch!
Is dit die rooie trouwens die sportvelgen heeft met winterbanden eromheen?Mijn Xant heeft ook 125.030km gelopen, maar vraagt som wel onderhoud hoor.
Zoals bijv. de kachelradiateur waar ik net mee klaar ben.
Neus mn topic maar is door
Ja inderdaad erg leuk!
Het is inderdaad die rooie met die sportvelgen met winterbanden eromheen. Heb je die op MP zien staan ofzo?
Ik heb afgelopen vrijdag de originele velgen eronder laten zetten. Daarop zaten nog gloednieuwe zomerbanden. Velgen totaal schadevrij gelukkig.
De Xantia staat net een half uurtje bij de garage. Ze hebben ook de map sensor in gedachten. Maar ze gaan het onderzoeken. Hopelijk heb ik straks een perfecte xantia. Dan van de week naar de Citroën specialist Ton van Soest in Roosendaal voor het controleren van de bollen etc. tenminste als ik daar tijd voor heb. En nog zoeken naar een leuk adresje voor het spuiten van het dak. Want daar zit geen lak meer op. Ik spoot het er per ongeluk allemaal in 1 keer af met de hogedrukspuit bij de wasserette, want een rotzooi lag er op de grond. Ik stond wel voor paal haha
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Whaha, goeie actie…
Ik heb em inderdaad gezien, leuke auto!!
Daar ga je wel plezier mee beleven
Life’s too short to drive without comfort!!!
Citrofreak Bram schreef:Whaha, goeie actie…
Ik heb em inderdaad gezien, leuke auto!!
Daar ga je wel plezier mee beleven
Bedankt, ja ik beleef er nu al plezier aan. Ik wil de auto straks gewoon in nieuwstaat hebben. Compleet overspuiten is erg duur, maar het is ook mogelijk met een soort van plastic dip.
Dilemma!
De auto is terug van de garage, de auto is volledig nagekeken en perfect bevonden.
Alleen dat probleem met inhouden bij vol gas is nog steeds, en dan verschijnt nog steeds dezelfde melding bij uitlezen:
CODE 245, LAADDRUKREGELING
Nu is het zo dat het vanalles kan zijn, de garage denkt aan de turbosensor… maar het zou ook de mapsensor kunnen zijn of een soort klep. Mijn garage zegt ook eerlijk dat ze niet zo veel weten van een Xantia Turbo en verwijzen mij door naar dit forum en andere fora’s waar ze meer weten van deze Xantia.
Ik heb zojuist naar een Citroen specialist gebeld maar die kennen deze code ook niet. Bij de Citroen dealer zeiden ze wel te weten dat een defecte turbosensor wel vaker voorkwam en die kon ook precies vertellen waar die zit.
Maar goed, ik kan wel alles gaan proberen, maar ik wil wel in de juiste richting gaan zoeken. Alleen een turbosensor kost al 100 euro. Mocht dat het niet zijn kan ik die sensor niet terugbrengen natuurlijk
Wie weet kan iemand mij helpen met dit probleem. Het moet toch ooit weleens vaker voorgekomen zijn?
Als je nou fff op een sloperij een MAP en turbo sensor ophaalt ben je voor een 10’je klaar.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Van een activa turbo ook makkelijk te vinden??
D’r zijn wel wat die het 1 en ander hebben liggen: http://forum.xantiaclub.net/
Ffff adv. plaatsen bij gevraagd. Ook bart ebben en snuverink hebben wellicht wat liggen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.