Hallo, ik ben al een tijdje in de weer om mijn pas aangeschafte bx gti in top staat te krijgen.
Momenteel ben ik bezig met de distributie, maar hoe zet ik dat ding op tijd? De Nokkenas is geen probleem, die zet je gewoon met een blokeerstift in je kop vast. De krukas zou het zelfde moeten gaan dmv de krukaspoelie met een stift in het blok vast te zetten. Maar er zit helemaal geen gat in het blok aan die kant.
Ik heb ook nog een bx cannes met TU moter, bij deze zet je de krukas vast bij het vliegwiel. Ik vroeg me af of dat bij de GTI ook zo is en waar dan.
de motorcode is DKZ zo uit m’n hoofd.
ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vragen, want dan kan ik binnenkort weer heerlijk gaan toeren.
er zitten bij mij wel gaten in de poelie, maar geen een gat in het blok, vreemd vind ik het zelf ook omdat in de vraagbaak van kluwer staat dat er wel een gat in het blok moet zitten. dus..
verdelerkap eraf en de rotor op de 1e cilinder wijzen.
krukas=de 1e cil op bdp zetten.
riem erop en kijken of je rond kan met de hand, zo ja zal je er weinig ver vanafstaan.
mvgr wupke
draai ik dan niet mn kleppen aan gort? en ik vraag me af of het kwaad kan als ik bv een tandje ernaast zit.
groeten JIM :peace
Jim schreef:draai ik dan niet mn kleppen aan gort? en ik vraag me af of het kwaad kan als ik bv een tandje ernaast zit.
groeten JIM :peace
eerst ff testen met de hand draaien.. loopt ie an merk je het wel, hihi.
mvgr wupke
De krukaspoulie kun je blokkeren door een stift onderin de poulie schuin naar beneden het blok in te steken.
Jim schreef:er zitten bij mij wel gaten in de poelie, maar geen een gat in het blok, vreemd vind ik het zelf ook omdat in de vraagbaak van kluwer staat dat er wel een gat in het blok moet zitten. dus..
Dat gat in het blok is zeer slecht te zien, zeker als je niet weet waar je moet kijken. Het gat hoort, als je er voor gaat zitten, linksbovenin te zitten.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
kreazyV8wuppo schreef:..... kijken of je rond kan met de hand, zo ja zal je er weinig ver vanafstaan.
mvgr wupke
Ja, zo staat het ook in de werkplaatshandboeken inderdaad!
Gr Martijn….
jongens,, oke je kan op de gaten gaan, en met veel ellende de orginele weg bewandelen.
de vakkundige weg van de automonteur is deze.
zuiger op bdp compressie/arbeid zetten, de ontstekingsrotor op de 1e cilinder zetten, en dan de riem plaatsen, ff met een sleutel de krukas draaien of hij geen kleppen aanraakt, ding opbouwen en starten.
mocht hij 1 tand erlangs hangen, dan aan de hand van het geluid ed redeneren, 1 tand voorruit of terug.
dat is makkelijk te doen met een boutje M5 of 6 van 2 cm lang, onder de poelie leggen ff draaien met de hand, en dan nog een omwenteling om te checken of de kleppen heel blijven.
clou is,, je kan van de juiste afstelling maar 1 tand voorruit of terug om hem goed te zetten.
dus veel rommelen kan je niet.
mvgr wupke
okkeej, dan ga ik nog eens kijken naar dat gat. Die stift moet je er dus schuin insteken. Even voor de duidelijkheid het gat behoort toch in de motor zelf te zittne en niet aleen in het bechermkapje van de distributie?
okeej even mn zakkamp gaan zoeken en het voorwiel eraf schroeven. dus. :peace groeten
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Er zit overigens geen ‘gat’ in het blok waar de pen door de krukaspoulie doorheen gaat, er staan twee walletjes op het blok waar de pen tussen valt. Geblokkeerd staat het gat ongeveer op “10 voor” als je de poulie als een klok beschouwd. Je kunt het ‘t beste zien als je eerst de kappen achter de poulie verwijdert. De spie van de krukaspoulie staat op ongeveer “10 over half” als het blok op tijd staat. Het zou zich allemaal moeten wijzen, als je eerst de nokkenas vast zet…. Succes!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
kreazyV8wuppo schreef:jongens,, oke je kan op de gaten gaan, en met veel ellende de orginele weg bewandelen.
de vakkundige weg van de automonteur is deze.
zuiger op bdp compressie/arbeid zetten, de ontstekingsrotor op de 1e cilinder zetten, en dan de riem plaatsen, ff met een sleutel de krukas draaien of hij geen kleppen aanraakt, ding opbouwen en starten.
mocht hij 1 tand erlangs hangen, dan aan de hand van het geluid ed redeneren, 1 tand voorruit of terug.
dat is makkelijk te doen met een boutje M5 of 6 van 2 cm lang, onder de poelie leggen ff draaien met de hand, en dan nog een omwenteling om te checken of de kleppen heel blijven.
clou is,, je kan van de juiste afstelling maar 1 tand voorruit of terug om hem goed te zetten.
dus veel rommelen kan je niet.
mvgr wupke
Dus dat is de VAKKUNDIGE weg van de automonteur?!
Dacht ‘t niet…...
Martijn de Ruijter schreef:kreazyV8wuppo schreef:jongens,, oke je kan op de gaten gaan, en met veel ellende de orginele weg bewandelen.
de vakkundige weg van de automonteur is deze.
zuiger op bdp compressie/arbeid zetten, de ontstekingsrotor op de 1e cilinder zetten, en dan de riem plaatsen, ff met een sleutel de krukas draaien of hij geen kleppen aanraakt, ding opbouwen en starten.
mocht hij 1 tand erlangs hangen, dan aan de hand van het geluid ed redeneren, 1 tand voorruit of terug.
dat is makkelijk te doen met een boutje M5 of 6 van 2 cm lang, onder de poelie leggen ff draaien met de hand, en dan nog een omwenteling om te checken of de kleppen heel blijven.
clou is,, je kan van de juiste afstelling maar 1 tand voorruit of terug om hem goed te zetten.
dus veel rommelen kan je niet.
mvgr wupkeDus dat is de VAKKUNDIGE weg van de automonteur?!
Dacht ‘t niet…...
als je weet waar je mee buzzy bent wel.
maar daarnaast, ik kom nie in de problemen met de riem,, ik teken hem af voor ik hem eraf pluk..
mvgr wupke:die dat paspennengeneuzel maar niks vind.
Martijn de Ruijter schreef:
Dus dat is de VAKKUNDIGE weg van de automonteur?!
Dacht ‘t niet…...
euhh ,leg mij anders eens uit hoe je een motor weer optijd kan krijgen, die jou in stukjes is aangeleverd, en de merktekens onvindbaar zijn?
paspen?
kan niet.
merktekens?
zijn er niet.
en dan?
mvgr wupke, vakwerk dus,,of heb jij andere oplossingen die onbegrijpenlijk zijn….
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Goed, met het risico off-topic te gaan…. De riem er maar op knallen en luisteren of de motor geen vreemde geluiden maakt vind ik een knoeimanier. Daarnaast moet jij me de (ontstekings)rotor maar eens aanwijzen bij bijvoorbeeld de motor die jij in je xantia hebt zitten… Die is er dus niet, en dan wordt het lastig. Daarnaast zijn alle PSA-motoren, in hoeveel stukjes je ze ook aangeleverd krijgt, ALTIJD met paspennen op tijd te zetten.
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:Goed, met het risico off-topic te gaan…. De riem er maar op knallen en luisteren of de motor geen vreemde geluiden maakt vind ik een knoeimanier. Daarnaast moet jij me de (ontstekings)rotor maar eens aanwijzen bij bijvoorbeeld de motor die jij in je xantia hebt zitten… Die is er dus niet, en dan wordt het lastig. Daarnaast zijn alle PSA-motoren, in hoeveel stukjes je ze ook aangeleverd krijgt, ALTIJD met paspennen op tijd te zetten.
Gr Martijn
nokkenas op compressie arbeid zetten.
wederom vakkennis vereist.
mvgr wupke
off topic!!
TU motor?
paspen? krukas? waar?
no way dus…
ow ja sorry,, da’s het euvel las ik overheen…
jij doelt op PSA motoren… euh al eens een V 12 onder je neus gehad, in stukjes,, en schroef maar in elkaar,, ...?
geen merktekens voorhanden, ook geen data,, blok uit 1972, lag al 30 jaar op zolder bij opa..