Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit er een warmte wisselaar gemonteerd?
Maak ff foto’s!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hee Mike, tof dat je begonnen bent het het avontuur!!
Zit er niet gewoon een warmtewisselaar van een CX op? Dit als modificatie voor die gevaarlijke olieslangen over je binnenscherm?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik denk inderdaad dat het zoiets is, leek inderdaad wel gewoon een warmtewisselaar van een CX ofzo.
Die slangen zijn in ieder geval niet origineel. Het lijkt er netjes op te zitten allemaal.
Ik zal vanavond wel eens een paar fotootjes maken! Grrrr werken kost teveel vrije tijd, zeker met een ritje SM rijden in het vooruitzicht
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In afwachting van een foto ,
de montagebus voor de oliekoeler is in deNederlandse uitvoering afgeleid van een CX ,
vandaar de metrische schroefdraad , en dus bijpassende oliefilter .
Het kan ook anders , met behoud van de originele schroefdraad en dus ook filter :
en in plaats van twee eindjes slang een mooie afdekplaat :
Ondertussen is hier nog een uitsparing bij gekomen
om wat makkelijker bij het oliedrukcontact te kunnen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Zo als deze: ....met purflux filter
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik lees hier ook over slangen die er wel zijn. maar niet origineel zijn. Is er wel sprake van een warmtewisselaar?
Het klinkt allemaal wat vaag. foto’s kunnen inderdaad meer duidelijkheid brengen.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In plaats van een deksel blijven de slangen soms gewoon zitten
tegen het blok met een blinde dop erop geperst .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Nou het heeft even geduurd, maar dan toch de zaak even goed bekeken en geprobeerd een paar plaatjes te maken. Er zit dus geen warmtewisslaar, maar goed ik ben benieuwd wat jullie er van denken.
Hoe dan ook het origine oliefilter past niet.
Het koperen leidingkje loopt dus iets omhoog en eindigd bij een drukdoosje van de (naar ik aanneem) oliedrukmeter.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen waarom er dus wel een LS105 van Purflux op past, maar geen LS 171 of LS324….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Zo vandaag met de Break teruggekomen uit Essen van de Techno Classica. Interessante beurs, met veel Duitse en Italiaanse schoonheden. De Fransen zijn wel in de minderheid, maar toch gelukkig toch wel wat informatie kunnen vergaren.
Het praatje bij de Duitse SM club was interessant, temeer omdat ik hier wat meer kon zien over m’n oliefilterprobleem.
Het leek er van dichtbij min of meer hetzelfde uit te zien, maar waarschijnlijk is de schroefaansluiting vervangen voor een exemplaar met een wat gangbaarder maat, waardoor er een CX filter oppast. Die bewuste LS105 is inmiddels ook niet meer leverbaar, dus kom ik uit bij het Mann W719/11 filter. Ook prima!
Tevens m’n halve set Golden Lodge HL bougies compleet kunnen maken waardoor ik nu 2 complete sets nieuw heb liggen. Daarmee hoop ik even vooruit te kunnen!
Kortom het was een leuk dagje uit!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En ga het redden om met de SM naar cm te gaan?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
En zo ben je zomaar een jaar verder!
Wegens een onaf huis, een restauratie van een 2cv die naar Spanje moest en wat andere zaken nog niet aan de SM toegekomen.
Tot gister en vandaag……
Een CX benzinetank op een steekwagen vastgebonden als vuil-benzine-reservoir, accu erin en stoom er op en zaakje op contact gezet en de oude benzine stroomde er zo uit! Ideaal zo’n elektrische brandstofpomp.
oliefilter erop geschroefd (heb nog een hele parij LS105 kunnen bemachtigen) zie de posts hiervoor.
Vervolgens lang getwijfeld of ik allerlei toestanden uit zou halen om olie op druk te zetten. Uiteindelijk bedacht dat ik maar eens niet zo moest mutsen en het apparaat gewoon maar eens moest proberen te starten. Olie blijft echt jaren lang tussen lagerschalen zitten las ik onlangs nog, dus dat zal bij een Maserati motor dan ook wel het geval zijn.
Volgende stap was kijken of de motor los was, nou uiteindelijk betekent dat gewoon de sleutel omdraaien.
Zo gezegd zo gedaan, en alsof madame gister nog gedraaid had werd het blok rondgeslingerd, eerst maar eens flink doorgestart om oliedruk te krijgen. Ook dat werkte. En het geheel werd fier rondgedraaid dankzij de gereviseerde startmotor.
Volgende stap kijken of er vonk was, dat was snel klaar, die was er. Zou de 00-05-SM dan toch echt gaan draaien?
door naar de volgende ronde, de brandstofleiding aangesloten. Nu zou het dan toch moeten gaan werken. Wederom de maar eens een poging gedaan, en voorzichtig volgde de eerste plofjes. Maar echt lopen wilde ze niet……..
vervolgens alle bougies gecontroleerd, en op alle 6 vonk.
Na wat hulp van wat remmenreininger en nadat ik alle sproeiers eruit gehaald had en schoongemaakt had en de carbs met wat carburateur reiniger doorgeblazen had kwam er nu echt leven in.
Stond in eerste instantie de tent nog flink blauw van de benzinedamp, na even gedraaid te hebben liep het apparaat zowaar gewoon netjes stationair en ook met gasgeven vloog de toerenteller onmiddellijk richting 3000 toeren. Ik hoor geen rare geluiden en het blok klinkt volgens mij gewoon zoals het moet.
Waaauw en wat een geluid zo’n Maserati blok!
Heel af en toe hoor ik met het gasgeven nog een klein plofje, maar ik denk dat we maar eens snel moeten gaan rijden….van stilstaan wordt het vaak niet beter.
Wat gaan we komende week doen? Tussenas weer aansluiten, kappen in de wielkuip monteren, koppeling ontluchten en eens kijken of we dan een proefrit kunnen gaan maken.
Belangrijkste is dat de motor in ieder geval gewoon draait!
Wellicht dat Citromobile dit jaar wel gaat lukken
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi man!
Zit er nog APK op, of moet je dat ook nog regelen?
Leuk ! Ik ben benieuwd naar de vorderingen. Hopelijk voor jou rijdt de auto snel. Niks leukers om in te rijden dan een SM. Waarschijnlijk heb je straks een wat korter rijtje auto’s in je onderschrift staan. Als je een fijne SM hebt, is de rest overbodig .
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik ga eerst zorgen dat het monster rijdbaar is, en dan eens een (uitgebreid rondje) richting APK maken.
ben benieuwd wat voor werklijst we mee naar huis krijgen.
@Robin:
Heel veel korter zal de lijst niet worden. Ik ben juist bezig voor elke gelegenheid de juiste auto te hebben…
2CV: Gewoon omdat ie leuk is en een soort basiselement van de citrofiel is, en het is een cabrio voor zonnig
weer
CX Break: omdat er zo veel in kan
C5: omdat ie niet roest en kan buiten staan.
SM: Er ontbrak nog een auto met trekhaak! Hier kun je tenminste wat achter hangen.
CX berline ga ik lekker slopen, omdat ik toch nog een CX over ga houden.
Ik heb ook nog een Golf 2, ooit nieuw gekocht door m’n oma, dit voor als ik het gezeik met die Citroëns even beu ben…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?