Goedendag,
Ik ben me aan het oriënteren op een citroen ds3.
Nu wil ik iets tweedehands kopen , maar ik zou graag wat tips krijgen waar ik op moet letten bij aanschaf.
Verder vraag ik me af, ik kom van een c1 af, of de 1.4 VTI benzine een beetje een goede motor is en of die vlot kan meekomen, of dat je toch beter voor een 1.6 of een Thp kan gaan?
Ik ben benieuwd .
Groet Martin
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Wel ik heb ooit een test gelezen in de Autogids waar deze vergeleken werd met een paar concurrenten (weet niet meer welke juist, wel dat zelfs de A1 er tussen zat) en die 1,4 voldeed meer als en hij behaalde zelfs de eerste plaats in die test. Dus het hangt ervan af wat je er juist van verwacht, natuurlijk heeft een 1,6 wat meer reserves en is een THP nog leuker (als je er geen problemen mee hebt want deze is niet vrij van kinderziektes!). Dus even wat langer proefrijden en zien of het bevalt zou ik zeggen, veel succes met de zoektocht .
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
tja, ..... en waar op te letten? Ik zou het niet weten, tot nog een probleemloze automobiel.
Enige probleem wat ik op internet tegen ben gekomen is de lak van het dak van een two-tone uitvoering. De hechting daarvan zou niet optimaal zijn omdat die over de basislak heen wordt gespoten.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Ik heb een 2 tone uit 2011, en ik heb nog geen lak problemen. Voor wat betreft je keuze, moet je jezelf het volgende afvragen :
wat : Wat ga je met de auto doen? Boodschappen? woon werk verkeer? vakanties in europa?
wie : Wie rijden er allemaal in (mee) Is de auto vaak vol mensen en dus zwaar? Of is die alleen voor jou . Ben je een snelle jelle, of een club van 90 lid?
waar : Waar ga je heen met de auto? Rijd je een rondje om de kerk, of moet die afgeladen mee naar Spanje, met een dakkoffer en een aanhanger erachter.
Zuinig zijn ze allemaal, behalve de THP versies denk ik zo. Bij diesels is de wegenbelasting aanzienlijk (rond de 90 euro per maand in de Randstad) maar rij je wel 800km op een tank. Diesels hebben meer torque, dus betere trekkracht, zeker bergop. Benzine is goedkoper in onderhoud, maar wel weer duurder aan de pomp. Een 1.4 motor is leuk voor de portomonnee, maar in de Pyreneeen misschien weer ietsjes minder leuk.
allemaal afwegingen die je zorgvuldig moet maken. Let in ieder geval GOED op de onderhoudsgeschiedenis / onderhoudsboekje
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Bij mij is het gemiddelde gebruik van mijn 155 THP 1:15.
Ik hoef niet als eerste weg bij ieder verkeerslicht maar laat ‘m soms wel even ‘grommen’
De meeste kilometers maak ik in de stad en op proviciale wegen.
Wel moet je bij een THP opletten dat de oudere modellen problemen gehad hebben met de distributieketting. Dit schijnt (hoop ik maar) verholpen te zijn bij de nieuwere modellen.
Er zijn natuurlijk nog maar zeer weinig ervaringen met DS3’s met kilometerstanden boven de 100.000, dus hoe de auto zich echt houdt valt lastig te zeggen. Maar dat geldt natuurlijk voor alle relatief kleine auto’s die pas een paar jaar op de markt zijn.
Zelf ervaring met DS3 en C3 diesel en mijn broer met 2 x de DS3. Op kleine aandachtspuntjes spanrol distributie (diesel, onder garantie vervangen), ‘zingende’ versnellingsbak (volgens mij ook enkel bij diesel en een proefrit en je weet het) en stoelgeleidingssysteem (onder garantie vervangen) geen spannende dingen.
Dieselmotor (90 pk versie) is wel een echt lekkere motor, ik vond ‘m prettiger rijden dan de 1.4 benzine die ik een keertje te leen had. Als je geen aversie hebt ten opzichte van diesel is het misschien het overwegen waard de vergelijking te maken en te kijken of diesel financieel bezien ook aantrekkelijk is.
O ja, zou het bijna vergeten: bij mij is het dak onder garantie overnieuw gespoten (idd erg dunne laklaag), volgens mij komt dat probleem na 2012 niet meer voor. En het zijn ook de kosten niet
Succes met oriënteren en verlekkeren
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Haha dank jullie wel allemaal, ik rijd maar 7000 km per jaar, vandaar dat ik nu een c1 heb. Echter ik zou toch wel wat meer comfort willen.
Het hoeft geen snelheidsmomster te zijn. Maar hij moet wel lekker comfortabel rijden en soepel optrekken al hoef ik niet de eerste te zijn die weg moet komen bij het stoplicht.
Er zijn er vele te koop, en de meeste in mijn budget zijn de 1.4 of de 1.6 VTI versies.
In ieder geval heb ik wat handvatten waarvoor allemaal bedankt, dit najaar moet de koop gaan plaatsvinden dus ik heb nog even tijd om me te verlekkeren
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Zelf heb ik met de 2-tone lak (rood aden met wit opaal) nog geen al te grote problemen gehad op één steenslagje na waar idd een beetje rood zichtbaar was, loslaten doet de lak echter niet. De 1,6 Hdi 112 is betrouwbaar, wel hebben we een probleempje gehad in het begin met de koppeling waardoor zeer moeilijk in achteruit te zetten. Keurig verholpen onder waarborg en voor het overige kan ik na een goede 50000 km. enkel maar veel lof hebeben voor deze kleinste van de Ds-reeks. Met mijn hand op het hart het is echt een heel fraai product de Ds3 en tot nu toe zowat mijn beste Citroën ooit, en hopelijk begint hij nu morgen geen kuren te verkopen .
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Als je meer comfort wilt kun je misschien beter de c3 op je lijstje zetten .......
het (veer-)comfort is normaliter prima, maar drempels zijn niet echt een uitdaging (of juist wel)
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Als ervaringsdeskundige met zowel de Ds3 (2011) en C3 (2012) sluit ik m aan bij de woorden hierboven: wil je comfortabel onderweg zijn, opteer dan voor de C3. Deze laatste is met de Zenith voorruit ook een ware attractie om te rijden, je weet niet wat je overkomt qua uitzicht.
Ook hier: kwestie van proefrijden en vergelijken.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Hoi allen,
Moet ook eerlijk zeggen dat ik twijfel, alleen ben niet helemaal fan van de c3, ik vindt hem persoonlijk gewoon niet zo bij mij passen.
Qua comfort moet ik het misschien beter uitleggen, ik bedoel een beter comfort als je van een C1 afkomt, alles voelt duurzamer aan, en ziet er mooier en strakker uit. Dat is een beetje wat ik bedoel qua comfort, ik heb jaren in een c5 sedan serie 1 gereden dat was echt een comfortabele auto. Maar dat is voor mij nu niet rendabel omdat ik te weinig km’s maak. Het gaat mij erom dat ik een stoer, betrouwbaar en degelijk bakkie ga rijden, en met dat comfort bedoel ik dan dat hij gewoon lekkerder moet rijden dan een c1
Ik heb overigens geregeld dat ik als ik op vakantie ga de DS3 van me schoonpa mag lenen, dat is een 1.6 VTI automaat.
Two tone, donkerrood dak en beetje donkergrijze autokleur. Verder heeft hij alles aan boord, het is een so chic met bluetooth, navigatie en hifi system. Ben erg benieuwd.
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Aha, u bedoelt rijdynamiek.
Ach, wat maakt het uit: als je ‘m maar lekker vindt rijden.
Denk ook nog even aan velgmaat en merk banden, dat doet ook een hoop!
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
thamarty schreef:
Ik heb overigens geregeld dat ik als ik op vakantie ga de DS3 van me schoonpa mag lenen, dat is een 1.6 VTI automaat .......
Kijk, dat is nu boffen. Maar daar moet je met je beoordeling dus ff mee opletten, want die heeft als enige DS3 namelijk geen sportonderstel en zal dus een meer comfortabel veercomfort hebben.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Ah, dat is prettig om even te horen GSPallas, dan kan ik daar rekening mee houden.
Want dan moet ik ook zeker nog in een andere versie proefrijden. Mag ik hiermee aannemen dat een 1.4 VTI chic of so chic wel een sportonderstel heeft?
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012
- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
Op zich komen de 1.2tjes ook al beetje terug en dat zijn de 3-pitters daar heb ik paar keer mee mogen rijden. Je kan daarmee leuk in het verkeer mee komen, maar het is geen bom.
DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl
mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
thamarty schreef:..... Mag ik hiermee aannemen dat een 1.4 VTI chic of so chic wel een sportonderstel heeft?
Klopt, wij hebben een 1.2Vti, en die heeft ook het sportonderstel. De motor snort als de beste en is lekker stil. Alleen het benzineverbruik valt me wat tegen (1:15/16), maar voor die ca. 8000km per jaar is daar wel overheen te komen ........
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi