Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Volgens http://www.classicandperformancecar.com/front_website/octane_interact/carspecs.php/?see=3958 gaat ie 109mph
Omgerekend zo’n 175kmh??
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Hmmm, ik heb toch wat mijn twijfels bij die specificaties… 14 sec van 0 nr 60mph is echt niet snel en zeker niet voor een auto met 106pk die maar 1100kg weegt.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Kan dat dan komen doordat al die dingen c-matic zijn?
Maar als ik het nog goed herrinner, wankelrotor=per omwenteling 3 verbrandingen
Bi(2)rotor is per omwenteling 6! verbrandingen, dat heeft alleen een 12!cil motor(4-tact),
en ze klinken als een 2tact, dat heeft ook wel wat. Met een gewone vers.bak moet ie toch wel een sec of 8 doen naar de 100.
Mooiste is natuurlijk een wankel met (e)cvt.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die specs zijn idd niet echt snel, maar dat zal deels aan de 3 bak liggen. De top zal daarom niet echt hoog zijn.
Ik vermoed dat je naar de 100 toe al in zijn 3 zit, dus 2x (traag) overschakelen kost een hoop tijd.
Is het gewicht niet aan de hoge kant? Een normale GS is veel lichter.
Een BX GTi is zelfs 120 Kg lichter en heeft meer vermogen…
Zelfs 1138KG!! Ik ga dit toch niet geloven denk ik, een gewone gs(‘75) weegt 872 ledig gewicht.
266KG verschil kan ik toch niet rechtbreien. Wie?
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Hierbij enige informatie over de GS Birotor:
Eén van de meest bijzondere Citroëns is wel zeer herkenbaar als GS-variant. De Birotor, waarvan er 874 gebouwd worden in 1974 en 1975, is de enige in serie gemaakte Citroën die voorzien is van een wankelmotor. Om het ontstaan van deze wagen te verduidelijken, moeten we eerst een flinke stap terug in de tijd.
Voornaamste wijzigingen GS Birotor ten opzichte van de GS:
Carrosserie:
• bodem (in verband met gewijzigde uitlaat)
• gelaste (en aangepaste) binnenschermen vóór
• andere koplamphouder (antiwervelschot)
• aangepaste keienvanger
• gewijzigd voorsubframe met verbindingselementen naar achtersubframe
Uiterlijk:
• voor- en achterschermen verbreed
• metaalgrijze velgen met speciale wieldoppen
• grijze grille met goudkleurige chevrons
• roestvrijstalen uitlaatsierstuk
• aluminium dorpelbeslag
• zwart/witte sierstrip op de flanken
Interieur:
• beige dashboard met ronde klokken
• gewijzigde beige console en versnellingspook
• moquette vloerbedekking
• nieuwe voorstoelen met aangebouwde hoofdsteunen
Men vraagt zich vaak af waarom de wankelmotor in een “GS-verpakking” werd gepresenteerd en niet als apart model. Het antwoord moge duidelijk zijn: het is een logische voortzetting van het concept F. Een eenvoudige middenklasser met een 1000 cc boxermotor naast een zeer luxueus topmodel met wankelmotor, beide met eenzelfde carrosserie.
De Birotor is het eenvoudigst van een gewone GS te onderscheiden door de spatbordverbreders. Deze zijn nodig om de bredere (165x 14) banden te huisvesten. De bodemplaat is anders dan die van de GS in verband met de gewijzigde uitlaat. De voorzijde (keienvanger, koplamphouder en binnenschermen) is aangepast. Het overige plaatwerk is - op de spatborden na - min of meer identiek. Wellicht is het iets zwaarder van kwaliteit: de Birotor is 290 kilo zwaarder dan een viercilinder-GS. In Frankrijk ligt de Birotor qua prijs in de buurt van de DS 20. Omgerekend in guldens is dat ongeveer 23.000, zo’n 10.000 gulden meer dan de GS Pallas.
De GS Birotor wordt ten onrechte nog wel eens een prototype of experiment genoemd. De wagen heeft echter een typegoedkeuring en staat naast de gewone GS in de folder. Er zijn 874 Birotors gebouwd, waarvan er ongeveer 600 zijn verkocht.
Alleen de grote dealers in Frankrijk worden uitgekozen om de Birotor te verkopen. De agenten kunnen wel een auto bestellen via zo’n dealer.
Citroën Nederland geeft in september 1973 een persbericht uit waarin de auto wordt aangekondigd voor de Nederlandse markt met als introductiedatum medio 1974. Ook is op het Stadionplein indertijd een Birotor gearriveerd, maar deze wagen is meteen weer retour gegaan naar Parijs. De showroom heeft hij nooit gehaald.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
10.000 Gulden meer dan een GS Pallas dat was toen echt een berg geld!
Ik denk dat veel mensen zelfs een GS Pallas al duur vonden, die zie je namelijk al niet eens zo vaak.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Zo zeldzaam zijn birotors niet. Worden regelmatig aangeboden.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat een BiRotor zoveel zwaarder is, is natuurlijk niet zo gek, er zit een halve CX onder (subframe, ski’s, wielophanging…)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citro-power schreef:Zo zeldzaam zijn birotors niet. Worden regelmatig aangeboden.
In wat voor staat?
De echt mooie zie ik niet vaak voorbij komen.
Er zijn er dus maar 600 gemaakt, wat zou daar nog van over zijn? Het ligt aan je definitie van zeldzaam, maar veel zijn het er zeker niet.
Gezien er in totaal nog maar iets van 250 GS(A)‘s in Nederland zijn denk ik niet dat er meer dan 5 a 10 BiRotor’s zijn.
graddus schreef:Dat een BiRotor zoveel zwaarder is, is natuurlijk niet zo gek, er zit een halve CX onder (subframe, ski’s, wielophanging…)
Aha, dat verklaart een hoop, het is dus helemaal totaal andere techniek, alleen de koets is bijna gelijk. Jammer al dat gewicht en gedoe voor maar +40pk, heeft de wagen dus ook extra duur gemaakt waarschijnlijk.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij zit er een CX subframe onder om een en ander te laten passen. Dat is ook de reden van die uitgebouwde schermen, de CX-trein is nu eenmaal wat breder. Ook de wielen zijn CX. In Frankrijk heb ik er wel eens een gezien die voorzien was van een CX dieselblok…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
wim V8 schreef:graddus schreef:Dat een BiRotor zoveel zwaarder is, is natuurlijk niet zo gek, er zit een halve CX onder (subframe, ski’s, wielophanging…)
Aha, dat verklaart een hoop, het is dus helemaal totaal andere techniek, alleen de koets is bijna gelijk. Jammer al dat gewicht en gedoe voor maar +40pk, heeft de wagen dus ook extra duur gemaakt waarschijnlijk.
Gr. Wim.
Het ging niet om die 40 Pk, er werd toen gedacht dat wankelmotoren een goede toekomst hadden.
Het was immers ook de bedoeling om een CX van een wankelmotor te voorzien.
Ook al is de BiRotor “gewoon” geleverd, het was toch ook echt een soort test project naast de M35.
In de praktijk bleken ze natuurlijk ook nogal onbetrouwbaar te zijn…
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 09-06-2009
- CX Athena
- XM 2.0 16V Berline
vanderiet schreef:Das een bekende!
Nog even over die mooie GSA bij Roy in Hoogeveen en bovenstaande: staat de auto dan bekend als een hele goede, net zo mooi als ie er uit ziet? Of is er iets mee wat de niet-ingewijden niet weten?
Groet
Eward
He had a great devotion to the Goddess Athena, who he believed guided him at key moments in his life (Proclus, 412 AD)
Ja inderdaad een heeele mooie om te zien op de foto, beter ken ik m niet.
Vanderiet kent m denk ik omdat ie er in de buurt woont is zo mijn vermoeden, mischien dat hij nog antwoord heeft over deze wagen. Maar als je interesse hebt gewoon direct er heen gaan natuurlijk(hij kan ook zomaar weg zijn).
Als ie echt zo mooi is als op de foto en hij blijkt ook nog erg goed, hup meenemen dat ding. Bied 3500,- ofzo en je hebt een prachtwagen. Als ie net gespoten blijkt zou ik twijfelen. Neem een autokenner mee(of dat ben je zelf)je moet m zeker op de brug bekijken met een goede lamp erbij. Ga er vanuit dat er weinig mee gereden is de laatste tijd, dus als je straks zelf flink gaat sturen met m komt er altijd wel wat, das normaal. Ververs de olie en filter en doe direct! een flinke dinitrolbehandeling. Ga er ieder geval kijken voor je eigen gemoedsrust
Gr. Wim.