1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Te hoog oliepeil V6
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 30 januari 2006 03:58 PM

Bij aflevering van mijn C5V6 (2002) is de garage wel erg gul met olie geweest. Het oliepeil staat nu ruim 1 cm boven max (al op de veer ipv het platte stukje van de peilstok). Kan dit kwaad en moet ik aftappen of gewoon rustig wachten tot door olieverbruik het zakt.

Heb wel eens gelezen dat te hoog oliepeil kan leiden tot schuimvorming in de olie. 

Frank

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 30 januari 2006 04:05 PM
  [ # 1 ]

Te veel olie, dan klappen vanzelf de keerringen eruit. Beetje te veel is niet erg, dacht ik. Zeker weten dat de auto recht stond bij het peilen?

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 30 januari 2006 04:29 PM
  [ # 2 ]

een millimeter of 2 a 3 boven het max streepje kan geen kwaad.
maar die centimeter van jou komt wel akelig dicht in de buurt van wel schadelijke gevolgen.

als het niveau te hoog is kunnen de draaiende delen in het oliebad gaan slaan.
dit kan schuimvorming geven en daar olie heen jagen waar je niet zoveel olie wilt hebben, oa de cilinderwanden .

dat kan dan de druk in het carter omhoog halen,en daardoor kunnen de keerringen de olie niet meer keren, en dus gaan ze lekken.

in jou geval zou ik even een schone bak eronder zetten en dan even wat olie aftappen middels de aftapplug.
want een centimeter teveel olie tja,, nie gezond lijkt me.

mvgr wupke Wink

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 30 januari 2006 07:52 PM
  [ # 3 ]

Ik zou het niet zelf gaan aftappen, maar de garage wijzen op hun onkunde Rolling Eyes en hen het laten herstellen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 januari 2006 07:56 PM
  [ # 4 ]
eviltwin schreef:

Ik zou het niet zelf gaan aftappen, maar de garage wijzen op hun onkunde Rolling Eyes en hen het laten herstellen.

dat zou inderdaad de beste weg zijn, echter, soms opteer je voor de weg van de minste weerstand en doe je het zelf.
in dit geval is het aan de starter van deze draad zelf.
eruit zal de olie in elk geval wel moeten..
mvgr wupke Wink

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 januari 2006 08:43 PM
  [ # 5 ]

Ik weet niet hoe het bij jou in de buurt is, maar als je hier op straat je olieplug opendraait heb je een boete van 1500EUR aan je broek. Dat noem ik nou niet echt “de weg van de minste weerstand”.

in de familie

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 08:54 PM
  [ # 6 ]
eviltwin schreef:

Ik weet niet hoe het bij jou in de buurt is, maar als je hier op straat je olieplug opendraait heb je een boete van 1500EUR aan je broek. Dat noem ik nou niet echt “de weg van de minste weerstand”.

ach ik wissel wel eens een motortje oid aan de straat, weinig klachten, en toch is het een nette buurd.
mvgr wupke Wink

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 30 januari 2006 09:09 PM
  [ # 7 ]

zo veel zooi geeft ‘t ook niet als je ‘t een beetje fatsoenlijk opvangt…

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 30 januari 2006 09:10 PM
  [ # 8 ]
V2 schreef:

Huh, is dat echt zo?? Hoe moet een armlastige Delftenaar zonder garage dat dan oplossen, als ie olie wil wisselen???

Ikzelf heb zo’n handpompje waarmee je teveel olie eruit kan hevelen. Slangetje in pijlstok gat etc.  Om het hele carter zo leeg te zuigen lijkt me ook niet ideaal. Wink
Misschien voor een oliewissel toch een fastfitter. Ik weet het, is hier vloeken in de kerk.

Jeroen

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 09:22 PM
  [ # 9 ]

De kit hier is vrij lullig en streng, knoeien met olie is in principe overal in Nederland een vette douw, maar als de kit niet z’n milieu-pet op heeft kan je mazzel hebben…en ik heb hier ook wel eens mensen zonder problemen een auto zien slopen op straat. Confused

Ik weet eerlijk gezegd niet eens of je hier je auto mag wassen op straat, maar ook dat is in sommige gemeentes verboden. Rolling Eyes

in de familie

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 09:35 PM
  [ # 10 ]
V2 schreef:

Als de wet mij wil verbieden mijn auto te wassen zal ik mij met hand en tand tot het uiterste verzetten, want dat is werkelijk te gek voor woorden. Maar dat is wat offtopic, sorry Very Happy
Maar hoe zit het nou precies met olie wisselen op straat? Ik snap dat je niet bewust moet knoeien, dat wil ik ook helemaal niet. Ik wil gewoon netjes met een bakkie eronder de boel leeg laten lopen, in het bakkie. Maar dat mag niet, ofzo? Waar vind ik ergens zulke regels? De site van de gemeente rept nergens over regels, lekker nuttig zo’n site.

typiesch geval van:overdrijven maakt mn zaak duidelijk..
of mag ik daar niet op wijzen?
mvgr wupke Wink

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 09:35 PM
  [ # 11 ]
V2 schreef:

Als de wet mij wil verbieden mijn auto te wassen zal ik mij met hand en tand tot het uiterste verzetten, want dat is werkelijk te gek voor woorden. Maar dat is wat offtopic, sorry Very Happy
Maar hoe zit het nou precies met olie wisselen op straat? Ik snap dat je niet bewust moet knoeien, dat wil ik ook helemaal niet. Ik wil gewoon netjes met een bakkie eronder de boel leeg laten lopen, in het bakkie. Maar dat mag niet, ofzo? Waar vind ik ergens zulke regels? De site van de gemeente rept nergens over regels, lekker nuttig zo’n site.

sleutelen mag niet op straat daar moet je een garage voor hebben en wat beteft het autowassen dat is in sommige gemeenten verboden door bijv de regen water voorziening Wink

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 09:38 PM
  [ # 12 ]

zolang ze nog harddrugs verkopen in de kroeg sleutel ik waar ik wil sleutelen.
mvgr wupke Wink

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 09:43 PM
  [ # 13 ]
kreazyV8wuppo schreef:

zolang ze nog harddrugs verkopen in de kroeg sleutel ik waar ik wil sleutelen.
mvgr wupke Wink

dat was trouwens Surprisedfftopic dus wat mij aangaat, antwoord gegeven ,wachten op de react van de draadopener…
olie eruit?
of is de V6 aan het lekken?
mvgr wupke Wink

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 31 januari 2006 02:46 AM
  [ # 14 ]

Zolang het niet in de plaatselijke verordening (de ‘gemeentewet’ zegmaar) verboden is om te sleutelen op straat, mag het gewoon. Maar je moet olie en andere troep (voor je auto is het gezond, voor het milieu niet) natuurlijk netjes opvangen. Wil je het helemaal goed doen en voorkomen dat oom agent creatief met wetjes gaat doen (er is namelijk een wet die verbiedt enige activiteit te ondernemen waarvan je redelijkerwijs kan verwachten dat die activiteit milieuschade oplevert) dan leg je, voor je begint, even een zeil op de straat en zet je daar je auto boven.

En ja, ik heb het allemaal eens uitgezocht Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 31 januari 2006 12:03 PM
  [ # 15 ]

Nou een boel suggesties.  Ik ga er zeker wat aan doen.

Ik woon redelijk ver van de dealer en ga dus eerst zelf proberen iets op te lossen. Een slang door de oliepijlstok met een flinke spuit om het er uit te zuigen lijkt me het makkelijkst. Maar waar vind je dat? Suggesties?

Want met een teiltje de plug losdraaien lijkt met pas te werken als de plug er helemaal uit is (en alles er dus uitloopt). Of loopt bij een beetje losdraaien er ook wel wat uit langs de schroefdraad?

Frank

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook