2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

Distributie bx GTI `93
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 30 januari 2006 10:22 PM
  [ # 16 ]

Dusseh….. jij hebt een 72-er V12 motor die met een distributieriem werkt?
Dan ben ik benieuwd van voor ‘n auto jou Opa in stukkies op zolder had liggen…..

Voor jou info, dan hoef je de volgende keer nie zo te zoeken, de paspen gaat bij een TU-motor dóór het blok ín het vliegwiel, ter hoogte van het motortypeplaatje.

En inderdaad, diegene die niet weet dat je de LFZ motor (1.8 XU) gewoon op tijd kan zetten dmv een pennetje door de krukaspoulie( 20 sec) , kán overwegen om het hele inlaathuis te demonteren om te kijken in welke stand de nokkenas staat, een bougie demonteren om te zien in welke stand de krukas staat en daarna de hele boel weer monteren. Ja, dat kan ook.

Doei.

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 30 januari 2006 10:25 PM
  [ # 17 ]

Misschien te simpel, maar..
Als je helemaal geen tekens nergens heb en geen gaten.

1e cilinder in bdp zetten. Nokkenas verdraaien totdat de kleppen v/d 4e cilinder op tuimelen staan (igv 4 cilinderblok). Dan de riem er op.

Meer is het niet denk ik?

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 30 januari 2006 10:28 PM
  [ # 18 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Dusseh….. jij hebt een 72-er V12 motor die met een distributieriem werkt?
Dan ben ik benieuwd van voor ‘n auto jou Opa in stukkies op zolder had liggen…..

Voor jou info, dan hoef je de volgende keer nie zo te zoeken, de paspen gaat bij een TU-motor dóór het blok ín het vliegwiel, ter hoogte van het motortypeplaatje.

En inderdaad, diegene die niet weet dat je de LFZ motor (1.8 XU) gewoon op tijd kan zetten dmv een pennetje door de krukaspoulie( 20 sec) , kán overwegen om het hele inlaathuis te demonteren om te kijken in welke stand de nokkenas staat, een bougie demonteren om te zien in welke stand de krukas staat en daarna de hele boel weer monteren. Ja, dat kan ook.

Doei.

als ik van zo’n blok de riem wissel doe ik gelijk de kleppen stellen.
10 tegen 1 dat het dekseltje er al af ligt.
daarnaast, hebben we het hier niet over een LFZ kantelzuigerblokje.
maar over een BX, en dan is het 3 boutjes en je zit op de nokkenas.
dan nog eens dat ik niet zonder zelf merktekens te zetten de riem eraf pluk.
afijn,,, ieder zn meug.
als Bix,, verdelerkap eraf, en nok op 1 zetten. cilinder 1 op bdp zetten, riem erop en ff met de hand draaien,, geen ratel,, dichtbouwen en hopla lopen..
die 72 V12 kwam uit een engels machien,,, de merktekens van de kettingen waren pleite (verroest), dus na veel poetswerk was er niks meer te vinden, zelfs het bloknummer niet.
verhaal nokkenas cil 1 op ontsteking gezet, en de rest wijst zichzelf,,
hik start lopen, en 400 PK pompen..
vakwerk dus.
mvgr wupke Wink

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 10:35 PM
  [ # 19 ]
charliebba schreef:

Misschien te simpel, maar..
Als je helemaal geen tekens nergens heb en geen gaten.

1e cilinder in bdp zetten. Nokkenas verdraaien totdat de kleppen v/d 4e cilinder op tuimelen staan (igv 4 cilinderblok). Dan de riem er op.

Meer is het niet denk ik?

neheee charlie dat mag niet..
want dat is geen vakwerk.. maar frotwerk…

euhh mijn vraag dan meneer de kenner,,en vakman pu sang,, ik stang ff…
hoe wou je het anders doen?

mvgr wupke:vakwerk is kraftwerk… Wink

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1724

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 30 januari 2006 10:41 PM
  [ # 20 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Martijn de Ruijter schreef:

Goed, met het risico off-topic te gaan…. De riem er maar op knallen en luisteren of de motor geen vreemde geluiden maakt vind ik een knoeimanier. Daarnaast moet jij me de (ontstekings)rotor maar eens aanwijzen bij bijvoorbeeld de motor die jij in je xantia hebt zitten… Die is er dus niet, en dan wordt het lastig. Daarnaast zijn alle PSA-motoren, in hoeveel stukjes je ze ook aangeleverd krijgt, ALTIJD met paspennen op tijd te zetten.

Gr Martijn

nokkenas op compressie arbeid zetten.
wederom vakkennis vereist.
mvgr wupke Wink
off topic!!
TU motor?
paspen? krukas? waar?
no way dus…
Wink  ow ja sorry,, da’s het euvel las ik overheen…
jij doelt op PSA motoren… euh al eens een V 12 onder je neus gehad, in stukjes,, en schroef maar in elkaar,, ...?
geen merktekens voorhanden, ook geen data,, blok uit 1972, lag al 30 jaar op zolder bij opa..
Laughing

Wupke wupke wupke….

ehhh sorry dat ik het zeg, je komt de laatste tijd wel erg belerend over hoor Crying or Very sad

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 10:49 PM
  [ # 21 ]
oldenhage schreef:

Wupke wupke wupke….

ehhh sorry dat ik het zeg, je komt de laatste tijd wel erg belerend over hoor Crying or Very sad

oke ,mee eens.
maar als ze tegen me zeggen dat het knoeiwerk is,, auw..
mvgr wupke,, die een knieval maakt, en koest zal zijn.. Wink

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten

- C8 3.0 V6
Gepost: 30 januari 2006 10:51 PM
  [ # 22 ]
kreazyV8wuppo schreef:

jongens,, oke je kan op de gaten gaan, en met veel ellende de orginele weg bewandelen.
de vakkundige weg van de automonteur is deze.
zuiger op bdp compressie/arbeid zetten, de ontstekingsrotor op de 1e cilinder zetten, en dan de riem plaatsen, ff met een sleutel de krukas draaien of hij geen kleppen aanraakt, ding opbouwen en starten.
mocht hij 1 tand erlangs hangen, dan aan de hand van het geluid ed redeneren, 1 tand voorruit of terug.
dat is makkelijk te doen met een boutje M5 of 6 van 2 cm lang, onder de poelie leggen ff draaien met de hand, en dan nog een omwenteling om te checken of de kleppen heel blijven.
clou is,, je kan van de juiste afstelling maar 1 tand voorruit of terug om hem goed te zetten.
dus veel rommelen kan je niet.
mvgr wupke Wink

Als je op deze manier een Picasso riem vervangt, of zo’n fijne riem van een nieuwe V6…... kan je de koppen lichten en kleppen vervangen. Dankan je aan de hand van het geluid beredeneren, om je eigen woorden te gebruiken, dat de boel naar de klote is.

Paspennen zijn onontbeerlijk bij de huidige motoren. En voor de gemiddelde forum sleutelaar is het ook gewoon aan te raden paspennen te gebruiken bij oudere motoren.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 10:54 PM
  [ # 23 ]
oldenhage schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

jongens,, oke je kan op de gaten gaan, en met veel ellende de orginele weg bewandelen.
zuiger op bdp compressie/arbeid zetten, de ontstekingsrotor op de 1e cilinder zetten, en dan de riem plaatsen, ff met een sleutel de krukas draaien of hij geen kleppen aanraakt, ding opbouwen en starten.
mocht hij 1 tand erlangs hangen, dan aan de hand van het geluid ed redeneren, 1 tand voorruit of terug.
dat is makkelijk te doen met een boutje M5 of 6 van 2 cm lang, onder de poelie leggen ff draaien met de hand, en dan nog een omwenteling om te checken of de kleppen heel blijven.
clou is,, je kan van de juiste afstelling maar 1 tand voorruit of terug om hem goed te zetten.
mvgr wupke Wink

Als je op deze manier een Picasso riem vervangt, of zo’n fijne riem van een nieuwe V6…... kan je de koppen lichten en kleppen vervangen. Dankan je aan de hand van het geluid beredeneren, om je eigen woorden te gebruiken, dat de boel naar de klote is.

Paspennen zijn onontbeerlijk bij de huidige motoren. En voor de gemiddelde forum sleutelaar is het ook gewoon aan te raden paspennen te gebruiken bij oudere motoren.

ik zeg ff niks meer, want dan verzanden we in een vakdiscussie.
en nogmaals het ging hier om een BX 19..
geen picasso, geen V6 en geen V12 uit 1972.
en dan is de manier van CHarlieBBA, de snelste en beste manier om je riem erop te krijgen.
zowiso, altijd eerst een omw of 2 met de hand doen.
dat scheelt koppenlichten.
mvgr wupke Wink

Profiel  

oldenhage
> 1700 berichten

- C8 3.0 V6
Gepost: 30 januari 2006 10:59 PM
  [ # 24 ]
kreazyV8wuppo schreef:
oldenhage schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

mvgr wupke Wink

en dan is de manier van CHarlieBBA, de snelste en beste manier om je riem erop te krijgen.
mvgr wupke Wink

en die twee slagen worden jammer genoeg zo vaak vergeten Wink
maar dat is wel zo als je het ooit op school leerde.

(we hebben nu alleen te maken met 4 kleppen per cilinder waarbij bijvoorbeeld bij de huidige 16V motoren de uit- en de inlaatkleppen elkaar kunnen raken als de nokkenas een tandje verspringt, vandaar geen risico en gewoon paspennen Wink  enne door schade en schande wijs geworden… Crying or Very sad )

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 11:04 PM
  [ # 25 ]
oldenhage schreef:
kreazyV8wuppo schreef:
oldenhage schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

mvgr wupke Wink

mvgr wupke Wink

en die twee slagen worden jammer genoeg zo vaak vergeten Wink
maar dat is wel zo als je het ooit op school leerde.

(we hebben nu alleen te maken met 4 kleppen per cilinder waarbij bijvoorbeeld bij de huidige 16V motoren de uit- en de inlaatkleppen elkaar kunnen raken als de nokkenas een tandje verspringt, vandaar geen risico en gewoon paspennen Wink  enne door schade en schande wijs geworden… Crying or Very sad )

euh dit is nou het grote verschil tussen jou en mij.
ik kom uit de fijnmechanische hoek, en de machinebouw en revisietechniek…
dus materiaal techniek kennis, is wupke eigen, en zn talent.
op school heb ik geleerd hoe ik een machine aan en uit moest zetten, de rest is me op het werk geleerd.

mvgr wupke:ook door schade en schande wijs geworden…. Wink

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 30 januari 2006 11:31 PM
  [ # 26 ]

Ik ben dan maar een simpele boerenjongen, maar ik doe het zo:

-Zelf merktekens plaatsen (op poulies en riem)
-Paspennen steken
-Merktekens van oude riem op nieuwe overtekenen (type-ex)
-riem monteren
-Paspennen + merktekens controleren
-Motor met de hand volledige slag ronddraaien
-Bij geen rare geluiden / goed aanvoelen alles afbouwen
-Lekker verder tuffen

(en natuurlijk de waterpomp keerringen en spanrollen Wink )

Test

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 11:37 PM
  [ # 27 ]
Thijsvandebles schreef:

Ik ben dan maar een simpele boerenjongen, maar ik doe het zo:

-Zelf merktekens plaatsen (op poulies en riem)
-Paspennen steken
-Merktekens van oude riem op nieuwe overtekenen (type-ex)
-riem monteren
-Paspennen + merktekens controleren
-Motor met de hand volledige slag ronddraaien
-Bij geen rare geluiden / goed aanvoelen alles afbouwen
-Lekker verder tuffen

(en natuurlijk de waterpomp keerringen en spanrollen Wink )

de manier.
kan nie mis.
mvgr wupke:die jou methode geen aanvoelen meer noemt, maar perfectie. Wink

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 30 januari 2006 11:40 PM
  [ # 28 ]

Tot nu toe altijd zo gedaan:

‘s ochtends naar garage brengen, leenauto meenemen, ‘s avonds auto weer ophalen, centen achterlaten en weer terugtuffen..

Mocht mijn waterpomp lekken denk ik dat ik ‘t er in de voorjaarsvakantie maar eens op ga wagen bij de TZD Turbo.. (evt. met hulp van een forummer, mocht iemand geïnteresseerd zijn…)

Profiel  

Jim
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 30 januari 2006 11:45 PM
  [ # 29 ]

Met al de voorgaande opgenoemden manieren, gaat het me zeker lukken de riem te vervangen. Bedankt!!

Maar wat was nu ookalweer de regel bij het spannen 90 graden kunnen draaien van de riem tussen duim en wijsvinger of 45 graden.

Dit heb ik namelijk ook ergens op het net gelezen. (ik dacht zelf 90)

Je hebt ook een spanningsmeter, weet iemand waar ik zo’n ding kan komen en hoe veel het ongeveer kost? (ik bedoel dan de mechanische versie)

alvast bedankt groeten Jim Laughing  :peace Laughing

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 30 januari 2006 11:46 PM
  [ # 30 ]
voge schreef:

Tot nu toe altijd zo gedaan:

‘s ochtends naar garage brengen, leenauto meenemen, ‘s avonds leenauto weer ophalen, centen achterlaten en weer terugtuffen..

Mocht mijn waterpomp lekken denk ik dat ik ‘t er in de voorjaarsvakantie maar eens op ga wagen bij de TZD Turbo.. (evt. met hulp van een forummer, mocht iemand geïnteresseerd zijn…)

euhhh lees ff je post…
laat je jou auto bij de garage staan?
iets klopt er niet.
mvgr wupke:die het wel een geinig blundertje vind haha Laughing

Profiel  

2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook