Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Zijn er die ervaring hebben met de tuning van een C4 16 Vti, zou graag wat ervaringen horen , en dan als het kan ook met het trekken van een caravan .
Na tunen zou de er 130 pk (nu 120pk) zijn en dan 175Nm (nu 160Nm) en de Nm zou dan bij hetzelfde toerental van 4250 zijn.
Tunen van een turboloze motor heeft geen enkele zin is mijn mening.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik heb dit ook met verbazing gelezen…(dat dit wordt aangeboden)
Maar ik geloof er ook niet in…
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Kun je dan ook uitleggen waarom dat dan geen enkele zin heeft een turbo loze motor niet te tunen??
Een turbo-motor is eenvoudiger (lees: goedkoper) te kietelen door ‘simpelweg’ de turbodruk en de ontstekingstijdstippen met behulp van remapping van de boordelektronica.
Je spreekt er simpelweg makkelijker de reserves van de motor mee aan.
Bij een atmosferische motor zijn de winsten op dat vlak dus niet zo groot. Wel is er wat te doen met het luchtfilter en de uitlaat, maar echt wereldschokkende prestaties hoef je daar niet van te verwachten. Het geluid zal wel prettiger in de oren klinken
Daarbij komt dat de 1.6 VTI al relatief hoog specifiek vermogen heeft, 120 pk uit 1600 cm3 is al niet slecht.
Vergelijk even de THP op basis van hetzelfde blok, waarbij tot 205 pk (af fabriek) gehaald wordt.
Peugeot heeft in de RCZ-R inmiddels een 270 pk variant van hetzelfde 1.6 THP blok, maar daar is wel het nodige aan verbouwd
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Oke allemaal mooi , ik hoef geen snelheid monster , heb alleen belang bij wat extra power om de caravan iets beter te trekken en dan is het voor mij belangrijker om rond het max koppel wat meer te hebben , dus als er iemand is die hier ervaring mee heeft ??/
met die paar procenten ga je de caravan niet beter van z’n plek krijgen
dan liever op zoek naar een auto met een hoger eigen gewicht en/of meer koppel…. lees: THP en/of diesel
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
er staat een bericht op AW…
in de reviews van dit artikel..
http://www.autoweek.nl/autoreview/31528/citroen-c4-16-vti-exclusive
Heb ook de 1.6vti maar dan de Tendance uitvoering en vond ook trekkracht wat minder, vooral bij doorschakelen en inhalen op rw.
Heb’m daarom laten chippen. Geeft een wereld van verschil. Zelfs motor loopt wat rustiger en ook zuiniger. Is van 120 naar 136pk en van 160 naar 194nm. Er is niets met orign chip gedaan. Alleen kastje met chip. Niets van te zien daar kabels gelijk zijn met orign.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Dank je voor je reactie , zo’n hoge score had ik nog niet gezien , is natuurlijk mooi , maar als die hoge Nm , bij iets lagere toeren uit komt is dat natuurlijk zeer goed.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
194nm uit een 1600 cc atmosferische motor? Ik vind ‘t knap… eerst cijfers van de rollenbank zien, dan geloven….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Yncla schreef:Dank je voor je reactie , zo’n hoge score had ik nog niet gezien , is natuurlijk mooi , maar als die hoge Nm , bij iets lagere toeren uit komt is dat natuurlijk zeer goed.
Om het maar direct te stellen, je zit jezelf nu blij te maken met een spreekwoordelijke dode mus.
Zoals hierboven al wordt aangehaald: je kan een motor zonder turbo (of supercharger) niet voorzien van veel meer lucht en brandstof. De lucht moet gewoon onder atmosferische druk het blok instromen. Je kan er een open luchtfilter / cold air intake op zetten, dat brengt wat % verbetering. Een ander inlaat spruitstuk en een gelijke-lengte uitlaatspruitstuk gaat helpen. Premium benzine tanken scheelt ook een beetje. Herprogrammeren van het motormanagement kan, door meer brandstof in te spuiten en de duur van de kleptiming iets te veranderen en nog een beetje meer eruit halen, maar zonder ook wezenlijk extra lucht in de cylinders te proppen houdt het snel op.
Van 160 naar 194 Nm zou betekenen dat er 21% meer lucht (en brandstof!) in de cylinders terecht komt. Met aanpassing van luchtfilter en spruitstukken ... heel misschien. Met alleen een ander motormanagement? Ongeloofwaardig.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
precies , daarom denk dat het eerste voorbeeld wat ik aan gaf beter overeen komt , maar dan is het beter om bij lagere motor toeren meer Nm te hebben .Maar geloof niet dat er mensen zijn op dit forum die dit hebben gedaan . das jammer want dat zijn dan degene die weten of het echt nut heeft . om iets meer power zo te verkrijgen . De C4 trekt prima de caravan , is niets mis mee , maar soms zou je iets meer willen hebben.
Hoeveel Mtm is jouw caravan..
En nog een vraag , heb jij hulpveren of hangt de c4 niet fel door?
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
Weet niet wat je met Mtm bedoeld en ja ik heb hulpveren ,dat is zeker nodig.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
MTM = maximaal toegelaten massa.
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-2006
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso Exclusive 16THP
1300kg